۱۴ مرداد ۱۳۸۸

BBC Persian به روز شده: 15:22 گرينويچ - چهارشنبه 05 اوت 2009 - 14 مرداد 1388
مراسم تحلیف محمودی احمدی نژاد در تالار جلسات مجلس شورای اسلامی در بهارستان برگزار شده است.
این مراسم روز چهارشنبه، 5 اوت (14 مرداد) حدود ساعت 9:15 بامداد به وقت محلی با تلاوت آیاتی از قرآن آغاز شد و با سخنان علی لاریجانی، رئیس مجلس، ادامه یافت.
به منظور مقابله با تجمع معترضان به نتیجه انتخابات، نیروهای دولتی تدابیر امنیتی گسترده ای را در میدان بهارستان و اطراف آن به اجرا گذاشته بودند و براساس برخی گزارش ها، نفرات پلیس ضد شورش و شبه نظامیان بسیجی با باتوم و گاز فلفل به کسانی که علیه انتخاب محمود احمدی نژاد شعار می دادند حمله کردند.
همچنین، سایت تابناک گزارش کرده است که به دستور مقامات امنیتی، در زمان برگزاری تحلیف، قطارهای مترو تهران اجازه توقف در دو ایستگاه بهارستان و ملت را نداشتند که ظاهرا به منظور جلوگیری از حضور معترضان در این دو محل بوده است.
به گفته سایت پارلمان نیوز، وابسته به نمایندگان اصلاح طلب مجلس، آقای احمدی نژاد با یک فروند هلی کوپتر وارد محوطه مجلس شد هر چند خبرگزاری دولتی ایرنا استفاده از هلی کوپتر برای انتقال محمود احمدی نژاد به جلسه تحلیف را رد کرده است.
برخلاف مراسم تنفیذ حکم آقای احمدی نژاد، مراسم تحلیف به طور مستقیم از شبکه های تلویزیون دولتی ایران پخش شد و به گفته گزارشگر این تلویزیون، رئیس قوه قضائیه، اعضای شورای نگهبان، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس دفتر آیت الله خامنه ای، نمایندگان خبرگزاری ها، و تعدادی از مقامات لشکری و کشوری و نمایندگان سفارتخانه های خارجی در تهران در این مراسم حضور داشتند.
به گزارش خبرگزاری کار ایران - ایلنا - برخی سفارتخانه های خارجی به جای سفیر، نمایندگان پائین رتبه تری را به این مراسم اعزام کرده بودند و برخلاف گذشته، نمایندگان بسیاری از رسانه های بین المللی اجازه حضور در این مراسم را نیافتند.
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت، و محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین، مهدی کروبی و میرحسین موسوی از جمله غایبان این مراسم بودند و از حضور سید حسن خمینی، نوه آیت الله خمینی نیز گزارشی نرسیده است.
سایت الف، وابسته به یکی از نمایندگان بنیادگرای مجلس، نیز نوشته است که اکثر نمایندگان خط امام - اصلاح طلبان - در مراسم روز چهارشنبه حضور نداشتند و حاضران نیز با آغاز سخنرانی محمود احمدی نژاد، جلسه را ترک کردند.
در آغاز مراسم، علی لاریجانی، رئیس مجلس، در سخنانی از جمله به مصادف بودن این روز با سالروز اعطای فرمان مشروطه اشاره کرد و هدف انقلاب مشروطه را تامین عدالت دانست.
آقای لاریجانی به رئیس جمهوری توصیه کرد که موضوع برنامه ریزی، حرکت قانونمند و به کار گیری متخصصان در اداره امور را مورد توجه قرار دهد.
وی در اشاره به "تحولات بعد از انتخابات" کشورهای غربی را به استنباط غلط از این تحولات متهم کرد و گفت که مردم ایران "به موقع پاسخ مناسبی به هرزه درایی" غرب خواهند داد.
آقای لاریجانی گفت که مجلس در دادن رای اعتماد به وزیران، به اصالت دینی وزرای پیشنهادی، سابقه انقلابی و تبعیت آنان از ولایت فقیه و تخصص و تجربه کاری آنان را مورد توجه قرار می دهد.
در پی سخنان رئیس مجلس، محمود هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضاییه، در سخنانی از مشارکت گسترده مردم در انتخابات تقدیر به عمل آورد و بخش هایی از متن قانون اساسی در ارتباط با وظایف رئیس جمهوری را به عنوان توصیه به "رئیس دولت کریمه دهم" قرائت کرد.
آقای شاهرودی گفت که رئیس جمهوری باید با خدمت به مردم باعث ادامه حمایت آنان از نظام حکومتی و مشارکت در انتخابات آینده شود.
رئیس قوه قضائیه افزود که دستاوردهای دولت محمود احمدی نژاد در چهار سال قبل مورد تایید رهبر جمهوری اسلامی و مردم قرار گرفته و لازم است در دوره دوم ریاست جمهوری نیز ادامه یابد.
پس از اظهارات رئیس قوه قضائیه، محمود احمدی نژاد متن سوگندنامه ریاست جمهوری را قرائت کرد و تعهد خود را به پاسداری مذهب رسمی، نظام حکومتی و قانون اساسی جمهوری اسلامی و حفاظت از حقوق مردم در چارچوب قانون اساسی ابراز داشت.
سخنان احمدی نژاد
در پی ادای سوگند، محمود احمدی نژاد در سخنانی بار دیگر آنچه را که "حماسه بی نظیر" شرکت مردم در انتخابات دوره اخیر می خواند مورد تقدیر قرار داد و گفت این واقعه باعث بروز تحولات عمیق "در ایران و صحنه جهانی" خواهد شد.
آقای احمدی نژاد گفت که ملت ایران امروز وارد میدان شده و مشغول پایه گذاری نظام جدیدی در جهان است و آن را نتیجه نشاط بیشتر مردم در سال های اخیر قلمداد کرد.
وی گفت که مشارکت چهل میلیون نفر در انتخابات و "بیست و پنج میلیون رای به فرد منتخب" نشانه هوشمندی مردم ایران است که باعث ناخرسندی دشمنان و ترسیم آینده ای تاریک توسط آنان شد اما مردم در صحنه حاضر شدند و اراده خود را اعمال کردند."
محمود احمدی نژاد آنچه را که "رای قاطع مردم" می خواند تایید بر ادامه انقلاب و سیاست جهارسال گذشته دولت از جمله ایستادگی در برابر زیاده خواهی مستکبران و حمایت از حقوق شهروندان توصیف کرد.
آقای احمدی نژاد افزود که مردم با شرکت در "حماسه انتخابات" به خدمت بی منت، صیانت از کرامت انسانی، آزادگی و ارائه الگویی جدید در جهان رای دادند.
محمود احمدی نژاد گفت که رئوس برنامه های خود را در جریان انتخابات به اطلاع مردم رساند که مورد تایید گسترده رای دهندگان قرار گرفت و مورد قبول رهبر جمهوری اسلامی هم بوده است.
وی گفت که "اینکه چه کسی به چه کسی رای داده است، مطرح نیست و امروز نیازمند عزم ملی و همداستانی هستیم" و افزود که اطمینان دارد مجلس و قوه قضائیه حامی برنامه های دولت هستند.
آقای احمدی نژاد گفت که رئیس جمهوری و مجلس نمایندگان ملتی هستند که مستحق دنبال کردن هدف های بزرگ است و دولت و مجلس باید در راه تحقق این هدف ها گام بردارند در حالیکه تجربه چهار سال گذشته نشان داده که ایران دارای ظرفیت های عمده ای است که قبلا از آنها بهره برداری کامل نشده بود.
وی گفت که "برخی کوتاه بینی ها و کارشکنی ها" مانع از آن شد که در دوره اول ریاست جمهوری او، از این ظرفیت ها بهره برداری کامل شود و افزود "در دوره جدید دولت مصمم است با تمام توان در صحنه حاضر شود و از تمام ظرفیت ها بهره برداری کند" و از مجلس خواست در این زمینه، با دولت همکاری داشته باشد.
محمود احمدی نژاد در ادامه سخنان خود بخشی از برنامه های دولت خود را تشریح کرد و از جمله پیشبرد فرهنگ و هنر را بخشی از این برنامه ها اعلام داشت و گفت ایجاد زمینه های مناسب برای ادامه حضور زنان در امور جامعه را دنبال می کند.
آقای احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت که تمامی شهروندان در برابر قانون مساوی هستند و افزود که "آزادی ودیعه ای الهی و دستاور انقلاب اسلامی است" و افزود که کسی حق ندارد آزادی های اساسی و قانونی را محدود کند.
در مورد مسایل اقتصادی، وی گفت که باید ریشه تورم خشکانده و با رانت خواری و ویژه خواری که منشا فساد است مبارزه شود و برای مشکل مسکن و بیکاری راه حل یافت شود.
محمود احمدی نژاد اصلاح نظام بانکی و مالی کشور و افزایش ارزش پول کشور را بخشی دیگر از برنامه های خود قلمداد کرد و گفت که دولت با بررسی های لازم علمی و کارشناسی، طرح های مناسب را تدوین کرده که اجرای آنها مستلزم شجاعت و همکاری مجلس است.
در مورد سیاست خارجی، وی گفت که در این دوره "همچنان سیاست خارجی فعال ادامه خواهد یافت و دولت در تمام عرصه های بین المللی حضوری پررنگ و اثرگذار خواهد داشت و همگان را به عدالت و صلح و برادری دعوت خواهد کرد" و افزود که دولت او "باید در مدیریت جهانی نقشی موثر" ایفا کند.
آقای احمدی نژاد گفت که ملت ایران اهل تعامل و گفتگو و ارتباط سازنده با تمام دولت ها و ملت های مستقل است اما "در برابر قانون شکنی و تجاوزات و بی عدالتی ها در صحنه جهانی سکوت نخواهد کرد و در حالیکه خواستار روابط دوستانه است، بی ادبی را تحمل نمی کند."
محمود احمدی نژاد در اشاره ای غیرمستقیم به واکنش جهانی به نحوه برگزاری انتخابات و برخورد با معترضان، گفت که "برخی از آنها گفته اند دولت را به رسمیت می شناسیم اما تبریک نخواهیم گفت" و افزود که معنی این سخن این است که "آنان به رای و اراده ملت ها احترام نمی گذارند" و گفت "کسی منتظر تبریک شما نیست و ملت ایران نه برای اخم ها و تشرهای شما ارزشی قائل است و نه برای تبریک های شما ارزشی قائل خواهد بود."
محمود احمدی نژاد آغاز دوره دوم ریاست جمهوری خود را آغاز مرحله ای جدید در تاریخ ایران و تحولی عمده در جهان اعلام داشت و گفت که باید باور کرد که برقراری عدالت در جهان در راه و "صبح درخشان بشریت نزدیک است."
مراسم تحلیف حدود ساعت 10:20 دقیقه بامداد خاتمه یافت.
طبق آئین نامه مجلس، رئیس جمهوری موظف است ظرف دو هفته پس از تحلیف، وزیران مورد نظر خود را برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کند.