۱۹ مرداد ۱۳۸۸

BBC Persian به روز شده: 16:38 گرينويچ - دوشنبه 10 اوت 2009 - 19 مرداد 1388
نگارش نامه مهدی کروبی نامزد معترض انتخابات به اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان در خصوص تجاوز و شکنجه شدید دختران و پسران در بازداشت گاه ها پس از ناآرامی های اخیر در ایران، تابوی سختن گفتن در خصوص تجاوز به زندانیان را به نوعی شکسته است.
گزارش های مختلفی از تجاوز و شکنجه زندانیان در دوران های مختلف در ایران مخابره شد که هیچ کدام مورد تائید مقامات رسمی در ایران قرار نگرفت. اما برای نخستین بار نامه مهدی کروبی به اکبر هاشمی رفسنجانی مبنی بر شکنجه و تجاوز به بازداشت شدگان ناارامی های اخیر واکنش هایی را نیز در پی داشت. علی لاریجانی رئیس مجلس ایران اعلام کرده که نامه آقای کروبی باید بررسی شود.
در همین حال زندانیان سیاسی که در دهه ۶۰ و پس از انقلاب بازداشت شدند، نیز بارها در مورد برخوردهایی که با آنها در زمان بازداشت شد اظهار نظر کرده اند.
ستاره، یکی از زندانیان سیاسی، به یکی از هم سلولی هایش که می گوید مورد تجاوز قرار گرفته اشاره می کند و می گوید "این خانم بعد از دستگیری مورد تجاوز قرار گرفت و زمانی که متوجه شدند حامله شده او را به سلول انفرادی بردند تا زمانیکه بچه اش متولد شد. بچه را بلافاصله از این خانم گرفتند و او را به شدت تحت فشار قرار دادند که به هیچ عنوان اجازه ندارد بگوید مورد تجاوز قرار گرفته است."
مژده ارسی از زندانیان دهه ۶۰ نیز در به یکی دیگر از موارد تجاوز به زنان در زندان اشاره می کند و می گوید " نسرین بصیری یکی از اعضای چریک فدایی خلق بود که بر روی تخت شکنجه مورد تجاوز قرار گرفت در شرایطی که هیچ توانایی برای دفاع از خودش نداشت."
در زمان شاه نیز زندانیان مورد شکنجه قرار می گرفتند، اما مسئله تجاوز در آن زمان گزارش نشده است. فرخ نگهدار، از زندانیان پیش از انقلاب، با تاکید بر اینکه در مورد تجاوز به زندانیان اطلاعاتی ثبت نشده است، می گوید: "در آن دوران در رابطه با زندانیان آقایان ما یک چنین شکنجه ای را ندیدیم و در رابطه با زندان زنان شایعه یا اطلاعاتی در این زمینه تا جائیکه من اطلاع دارم ، مندرج نشده است."
آقای نگهداردر مورد سالهای پس از انقلاب به وجود گزارش هایی از تجاوز اشاره می کند که هیچ مقامی تاکنون حاضر به تائید آن نشده است و با استقبال از نامه آقای کروبی ابراز امیدواری می کند که به این مسئله رسیدگی شود.
"نسرین بصیری یکی از اعضای چریک فدایی خلق بود که بر روی تخت شکنجه مورد تجاوز قرار گرفت در شرایطی که هیچ توانایی برای دفاع از خودش نداشت."
مژده ارسی،زندانی دهه60
به گفته زندانیان، بحث تجاوز به مردان مسئله ای است که افرادی که مورد این نوع خشونت قرار گرفته اند به دلایل مختلف حاضر به صحبت در مورد آن نیستند و ترجیح می دهند سکوت کنند.
محمود خلیلی از زندانیان دهه ۶۰ در این خصوص می گوید "در ابتدای دهه ۶۰ این حالت به صورت عریان وجود نداشت اگر هم اتفاق می افتاد برای آن کسانی بود که اعدام می شدند. ولی بعد از دهه ۶۰ این روند به وجود آمد. برخی از کسانی که در طول سالهای اخیر از ایران خارج شده اند، مطرح می کنند که وقتی می خواستند به زندانیان مرد تجاوز کنند می گفتند امشب می خواهید عروس شوید." با اینکه انتشار اخباری در باره تجاوز و شکنجه زندانیان سابقه دارد اما نامه مهدی کروبی نشان دهنده وضعیتی متفاوت است زیرا در حال حاضر دادگاهی مشغول بررسی وضعیت وقایع بعد از انتخابات است و انتشار این خبر می تواند آغاز تازه ای باشد بر جنبه ای از حقوق نادیده گرفته شده زندانیان در دهه های اخیر.
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/08/090810_nm_iran_torture.shtml
© BBC 2009