۲۷ مرداد ۱۳۸۸

BBC Persian به روز شده: 20:24 گرينويچ - دوشنبه 17 اوت 2009 - 26 مرداد 1388
پلیس ایران بعد از ظهر دوشنبه مانع تجمع معترضان به نتایج انتخابات در برابر دفتر روزنامه اعتماد ملی در تهران شده است. پیشتر دادستانی تهران مانع توزیع شماره روز دوشنبه این روزنامه شده بود.
به گزارش رویتر پلیس ایران برای متفرق کردن تظاهرکنندگانی که در اطراف دفتر این روزنامه زیر پل کریمخان شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر می دادند از باتون استفاده کرد.
مهدی کروبی صاحب امتیاز این روزنامه سه روز قبل از هوادرانش خواسته بود دوشنبه بعد از ظهر در واکنش به فشارها بر اعتماد ملی مقابل دفتر آن تجمع کنند که بعدا این فراخوان را لغو کرد.
یک شاهد عینی به خبرگزاری رویتر گفت که شاهد بوده است پلیس دو مرد جوان را در یکی از چندین گروه کوچک از تظاهرکنندگان که در خیابان های اطراف دفتر اعتماد ملی حرکت می کردند کتک زده است.
این شاهد گفت که همچنین شاهد دستگیری و انتقال یک تظاهرکننده به وسیله نقلیه پلیس بوده است. دولت ایران در هفته های اخیر از هرگونه تجمع اعتراض آمیز جلوگیری کرده است.
این شاهد گفت: "آنها (مخالفان) سعی کردند در برابر ساختمان جمع شوند اما پلیس اجازه نداد و به آنها گفت آنجا را ترک کنند."
به گفته وی حدود 400 تظاهرکننده چند صد متر آنطرف تر تجمع کردند و شعار "مرگ بر دیکتاتور"، "رای ما کجاست" و "استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی" سر دادند.
یک شاهد دیگر نیز به خبرگزاری فرانسه گفت "مردم در گروه های 20 یا 30 نفری هنگام عبور (از مقابل دفتر روزنامه) شعار می دادند و من شاهد بازداشت چندین نفر بودم."
این تازه ترین مورد تظاهرات مخالفان علیرغم بسیج گسترده نیروهای امنیتی پس از انتخابات برای جلوگیری از هر گونه تجمع اعتراض آمیز است.
چهارشنبه هفته گذشته شماری از معترضان به نتایج انتخابات در بازار تهران حضور یافتند که بنابه برخی گزارش ها با حضور نیروهای پلیس به درگیری های خفیف و پراکنده منجر شد.
مقام های دولتی روز دوشنبه مانع انتشار روزنامه اعتماد ملی شدند اما معلوم نیست که توقیف یک روزه است یا ادامه خواهد داشت.
روزنامه اعتماد ملی یکی از صریح اللهجه ترین روزنامه های منتقد دولت به صاحب امتیازی مهدی کروبی است.
"دادسرای کارکنان دولت" دوشنبه اعلام کرد که خواستار جلوگیری از انتشار اعتماد ملی شده است زیرا "روزنامه اعتماد ملی به مدیر مسئولی جواد حق شناس بر اساس شکایات متعدد و عمومی تحت تعقیب بوده و به رغم کثرت شکایات و موارد اتهامی و تذکرات دادسرا و احضارهای مکرر، به انتشار مطالب خلاف قانون و مجرمانه اصرار ورزیده است."
به اساس نامه این دادسرا، روزنامه اعتماد ملی در شماره های اخیر خود "به چاپ مطالبی پرداخته که برخلاف امنیت ملی و مصالح عمومی کشور است" و بر همین اساس وزارت ارشاد به "لحاظ اصرار آن نشریه بر انتشار مطالب مجرمانه" از انتشار این نشریه جلوگیری کند.
حسین کروبی پسر مهدی کروبی پیشتر به "سحام نیوز" - پایگاه اطلاع رسانی حزب اعتماد ملی - گفت علت توقیف روزنامه، چاپ نامه ای است که آقای کروبی در پاسخ به انتقادهای تند اخیر در مورد احتمال تجاوز جنسی به معترضان در زندان ها نوشته بود.
با این حال دادستانی تهران تاکید کرده است که این روزنامه توقیف نشده و به دلایل مشکلات داخلی در روز دوشنبه توزیع نشده است.
توقیف روزنامه اعتماد ملی تازه ترین تحول در ارتباط با نامه جنجال آفرین آقای کروبی دایر بر آزار کسانی است که در پی اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شده اند.
نامه آقای کروبی که در آن به گزارش هایی دایر بر تجاوز احتمالی به زنان و مردان بازداشتی پس از انتخابات اشاره می کند باعث خشم محافظه کاران شده است.
آن نامه همچنین باعث افزایش فشارها بر روزنامه اعتماد ملی شد.
در جریان مراسم نماز جمعه هفته پیش تهران (23 مرداد) اطلاعیه هایی توزیع شد که از نمازگزاران می خواست بعد از ظهر شنبه مقابل این روزنامه تجمع کنند که نگرانی مدیر مسئول روزنامه را به دنبال داشت و او از دادستان تهران خواست امنیت کارکنان اعتماد ملی را تامین کند. البته چنین تجمعی برگزار نشد.
همزمان حملات محافظه کاران به آقای کروبی در ارتباط با آن نامه ادامه دارد.
به گزارش روزنامه کیهان احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در تازه ترین واکنش گفته است: "سخن اين است كه در فقه اگر كسی به یک فرد تهمت جنسی بزند و نتواند آن را اثبات كند حد قذف يعنی 80 ضربه تازيانه برای او تعيين شده است. حال آقای كروبی اين اتهام بزرگ را نسبت به نظام مطرح كردند و مستند دروغ بودنش در حقيقت تكذيب دو قوه از سه قوه كشور است."
اما آقای کروبی روز یکشنبه در واکنش به مواضع مشابه محافظه کاران گفت که "با این تهمت ها و فحاشی کردن ها" از میدان کنار نمی رود.
وی تا آنجا پیش رفت که رفتار حکومت جمهوری اسلامی با مخالفان را بدتر از زمان حکومت محمد رضا شاه پهلوی عنوان کرد و گفت "در عرض چند روز تعدادی کشته شده و برخی آسیب دیده اند به طوری که دندان ها و سرها شکسته شده است و حتی چشمانی کور شده و برخی تحت شکنجه ها جان باخته اند."
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/08/090817_si_etemadmelli_protesters.shtml
© BBC 2009