۲۱ مرداد ۱۳۸۸

BBC Persian به روز شده: 22:06 گرينويچ - چهارشنبه 12 اوت 2009 - 21 مرداد 1388
به گزارش سایت قلم نیوز وابسته به میرحسین موسوی، او گفته است که آنچه در زندان ها بر سر مخالفان می آید نیاز کشور به تغییرات عمیق را آشکار می کند.
خبرگزاری های عمده جهان به نقل از سایت قلم نوشته اند که آقای موسوی گفت: "آنچه امروز در زندان‌ها می‌گذرد به خوبی نشان‌‌دهنده ضرورت یک اصلاح عمیق در کشور است." این سایت هم اکنون به دلایل نامعلوم در دسترس نیست.
اما آقای موسوی که همواره از قانون اساسی دفاع کرده است نگفت که به نظر او نظام حاکم در چه بخش هایی نیازمند اصلاحات اساسی است.
بسیاری از مخالفان می گویند که ساختار حکومتی ایران و قانون اساسی که قدرت زیادی به یک نفر - ولی فقیه - می دهد را سرمنشا اصلی بحران جاری و مقاومت حکومت در برابر اصلاحات جدی می دانند و برای اثبات نظر خود به دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی که بسیاری از اصلاحاتش از سوی نهادهای محافظه کار تحت نظر رهبر خنثی شد اشاره می کنند.
برخی معترضان در تظاهرات روز هشتم مرداد به مناسبت چهلم برخی از قربانیان خشونت های پس از انتخابات حتی شعار "استقلال آزادی، جمهوری ایرانی" سردادند.
اما آقای موسوی که از فشارها در این زمینه آگاه است در هفته های اخیر بارها بر این مساله تاکید کرده که قانون اساسی ایران ظرفیت های زیادی برای پاسخ دادن به خواسته های عمومی دارد.
آقای موسوی در اظهارات تازه اش در روز چهارشنبه در دیدار با اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همچنین گفت: "آیا اگر آمریکا تمام قدرتش را بسیج می کرد می توانست به اندازه اتفاقاتی که در زندان ها افتاده است به کشور و انقلاب لطمه بزند؟"
وضعیت کسانی که پس از اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات 22 خرداد و اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد دستگیر شدند از همان ابتدا موضوع نگرانی ناراضیان بود.
به تدریج گزارش های غیررسمی متعددی از بدرفتاری و شکنجه بازداشتی ها به خصوص آنان که در جریان ناآرامی ها و تظاهرات خیابانی بازداشت شده بودند منتشر شد.
در پی فشارهای شدید مخالفان، دولت ایران اوایل مرداد ماه گفت بازداشتگاهی به نام کهریزک در جنوب تهران را به علت "غیراستاندارد" بودن آن می بندد.
وزیر دادگستری ایران این هفته در اولین اذعان رسمی به بدرفتاری با برخی زندانیان، حوادث کهریزک را "تلخ" خواند. با این حال حکومت ایران آزار سیستماتیک زندانیان را رد می کند و تخلفات را به برخی ماموران پایین رتبه نسبت می دهد.
گزارش ها همچنین حاکی از کشته شدن برخی از افراد تحت بازداشت در کهریزک است و گزارش های تایید نشده ای نیز از وقوع تجاوز جنسی در آنجا به زندانیان وجود دارد.
مهدی کروبی دیگر نامزد معترض انتخابات گفته است که برخی منابع درون نظام به وی گفته اند که به زندانیان زن و مرد تجاوز شده است اما رئیس مجلس روز چهارشنبه این موضوع را انکار کرد.
آقای موسوی در اظهارات تازه خود همچنین بار دیگر نسبت دادن اعتراضات عمومی به بیگانگان را به باد حمله گرفت.
وی گفت: "بزرگترین دروغ آن است که خواست طبیعی مردم برای اصلاح را به بیگانگان نسبت دهند."
او از نحوه پوشش اخبار توسط صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران و روزنامه کیهان انتقاد کرد و آن را خدمت به اهداف "بیگانگان"خواند.
آقای موسوی گفت: "یک اراده سیاسی می خواهد خواست طبیعی مردم را به بیگانگان پیوند دهد و با به راه انداختن جنگ روانی – تبلیغاتی حرکت خودجوش و اعتراض مردم را در جهت منافع بیگانه و یا دخالت آنان معرفی کند. حال آن که وقتی دقت می کنیم می بینیم طی دو ماه اخیر هیچ کس به اندازه خود آنان به منافع بیگانگان خدمت نکرده است."
وی افزود: "هیچکس از نیروهای دلسوز انقلاب نمی خواست این حوادث روی دهد و بدتر از آن با دروغ های پی در پی توجیه شود."
او افزود مردم می خواهند خواسته ها و اعتراض هایشان در جوی آرام و عاری از تشنج طرح شود و کسانی به منافع "بیگانگان" خدمت می کنند که تجمعات آرام مردم را برهم زدند و آنرا خونین کردند.
او در مقابل برگزاری دادگاه های "نمایشی" که "منافقین منفور را در کنار فرزندان انقلاب" در کنار هم قرار می دهد را به نفع آمریکا و انگلیس خواند.
میرحسین موسوی همچنین از "رواج تهمت" در صدا و سیما و همچنین آنچه اهانت به مهدی کروبی دانست انتقاد کرد و چنین روشی را مورد پسند آمریکا و بیگانگان ارزیابی کرد.
آقای موسوی همچنبن با اشاره به مطالب روزنامه کیهان گفت که این روزنامه قشر فرهیخته و روشنفکر را در برابر نظام قرار می دهد.
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/08/090812_si_ss_mousavi.shtml
© BBC 2009