۳ تیر ۱۳۸۸

چکیده اخبار روز بی بی سی فارسی

نماینده محسن رضایی: سخنگوی شورای نگهبان خلاف می گوید
یک عضو ستاد انتخاباتی محسن رضایی به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان که گفته بود آرای آقای رضایی در بازشماری "کاهش هم داشته است"، واکنش نشان داد و او را به "خلاف گویی" متهم کرد.
علی احمدی ادامه داد: اگر آقایان اظهارات خلاف واقع را تکذیب نکنند مجبور می شویم دلایل و مستنداتی را که منجر به انصراف و عدم پیگیری آقای رضایی از بازشماری آرا شده است منتشر کنیم.


گزارش ها از وقوع 'درگیری' در میدان بهارستان تهران حکایت دارد
گفته می شود تلاش گروهی از معترضان به نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران برای تجمع در میدان بهارستان تهران با واکنش نیروهای انتظامی و لباس شخصی مواجه شده است.


فیفا در مورد تنبیه احتمالی بازیکنان ایرانی توضیح خواست
فدراسیون جهانی فوتبال در نامه ای به فدراسیون فوتبال ایران در مورد تنبیه احتمالی چندین بازیکن تیم ملی ایران به خاطر پوشیدن مچ بندهای سبز ظاهرا در حمایت از میرحسین موسوی توضیح خواسته است
مهدی کروبی: دولت برآمده از این انتخابات مشروع نیست
مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی و یکی از نامزدهای جناح اصلاح طلب در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بار دیگر تأکید کرده است که نتایجی را که وزارت کشور اعلام کرده نمی پذیرد.


آمریکا دعوت از دیپلمات های ایرانی را پس گرفت
کاخ سفید می گوید دعوت از دیپلمات های ایرانی برای شرکت در مراسم جشن روز استقلال این کشور را پس گرفته است.
این نخستین اقدام دولت باراک اوباما در اعتراض به برخورد خشونت آمیز با معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران است


اتهامات تازه دولت علیه معترضان ایرانی
به گفته آقای محسنی اژه ای مسببان حوادث اخیر کسانی هستند که از مردم برای حضور در خیابانها دعوت می کنند
دو مقام بلندپایه ایرانی در اتهامات تازه ای می گویند که "اغتشاشگران" پس از انتخابات از سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا (سی آی اِی) و سازمان مجاهدین خلق پول می گیرند.
به گزارش منابع خبری ایران صادق محصولی وزیر کشور که وزارتخانه تحت اداره او با اتهام تقلب در آرا روبروست روز چهارشنبه گفت "بسياری از افراد اغتشاشگر با آمریكا، سازمان سيا و منافقين در ارتباط هستند و از منافع پولی آنها تغذيه می‌شوند."


واشنگتن تایمز: اوباما به خامنه ای نامه داده بود
روزنامه واشنگتن تایمز در گزارشی از ارسال نامه ای از سوی دولت باراک اوباما به آیت الله خامنه ای رهبر ایران خبر داده است.
به گزارش این روزنامه این نامه ماه گذشته میلادی و با هدف تلاش برای بهبود روابط دو کشور ارسال شده است


فرماندار آمریکایی به رابطه نامشروع اعتراف کرد
مارک سانفورد از امیدهای حزب جمهوری خواه آمریکا بود
مارک سانفورد، فرماندار ایالت کارولینای جنوبی در آمریکا به داشتن رابطه نامشروع اعتراف کرده است.
آقای سانفورد که همزمان رئیس اتحادیه فرمانداران جمهوری خواه آمریکاست، می گوید از این سمت استعفا خواهد داد.
آقای سانفورد که متاهل است، در روزهای گذشته به طور مرموزانه ای ناپدید شده بود و به بدون اطلاع دادن به دیگران به برای دیدار با معشوقه اش به آرژانتین سفر کرده بود.
ناپدید شدن آقای سانفورد جنجالی رسانه ای را به همراه داشت.


سایت کلمه: 70 نفر از "اساتید دانشگاه" بازداشت شدند
یک سایت اینترنتی نزدیک به میر حسین موسوی خبر داده که هفتاد نفر از اساتيد عضو انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه های ایران روز چهارشنبه سوم تیر (24 ژوئن) پس از ديدار با آقای موسوی بازداشت شده اند.
سايت اینترنتی کلمه وابسته به ميرحسين موسوی نوشته است که عصر روز چهارشنبه " آقای موسوی جلسه ای با اساتيد عضو انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه های کشور داشت که بعد از اين ديدار ۷۰ نفر از افراد حاضر در جلسه دستگير شدند."


لغو مراسم سوگواری کشته شدگان حوادث اخیر
به گفته منابع نزدیک به مهدی کروبی، نامزد معترض به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، مراسم بزرگداشت کشته شدگان ناآرامی های اخیر که قرار بود پنجشنبه چهارم تیرماه برگزار شود، لغو شده است.
سعید رضوی فقیه، سخنگوی ستاد انتخاباتی مهدی کروبی گفته است : "علیرغم تلاش ها و پیگیری های فراوان آقای کروبی به دلیل عدم تهیه مکان، مراسم بزرگداشت و سوگواری شهدای راه جمهوریت و آزادی فردا برگزار نمی شود."


نباید همه معترضان را اراذل و اوباش حساب کرد"
علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری "مهر "گفته است که نباید همه معترضان به نتایج انتخابات را آشوبگر، اراذل و اوباش به حساب آوریم.
آقای مطهری پیشنهاد کرده است که صدا و سیمای جمهوری اسلامی با دعوت از نامزدهای معترض مناظره برگزار کند تا آنها "آزادانه حرفشان را بزنند و در مقابل هم وزارت کشور به این شبهات و حرف ها جواب صحیح بدهد." او گفته باید از امنیتی شدن فضا جلوگیری کنیم.


رویدادهای ایران در روزنامه‌های بریتانیا
روزنامه های بریتانیا به مانند روزهای اخیر در شماره های روز چهارشنبه 24 ژوئیه به مسایل و اتفاقات ایران توجه نشان داده و به آن پرداخته اند.
روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی به قلم دمین مک الروی به خشم باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از کشته شدن چند نفر در تجمع های اعتراضی ایران اشاره کرده است. آقای اوباما در سخنان روز گذشته خود "ارعاب، ضرب و شتم و بازداشت های چند روز گذشته" در ایران را محکوم کرد اما تاکید کرد که آمریکا حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت می شناسد و در امور داخلی این کشور دخالت نمی کند.
این رویکرد آقای اوباما به نظر نویسنده این مطلب، تغییر مواضع پیشین آمریکا است که طی روزهای گذشته موضعی محتاطانه در قبال رویدادهای ایران در پیش گرفته بود.
نویسنده این گزارش با اشاره به مرگ ندا آقا سلطان نوشته است رئیس جمهوری آمریکا در سخنان خود به شجاعت زنان ایران اشاره کرده و گفته است: "ما زنان شجاعی را مشاهده کرده ایم که در برابر سبعیت و تهدیدها ایستادگی کرده اند، و تصویر آزاردهنده زنی را دیده ایم که در خیابان تا حد مرگ خونریزی کرد."
این روزنامه همچنین می نویسد که نیروهای امنیتی ایران از روز گذشته به جمع کردن پوسترها و تصاویرندا آقا سلطان از خیایان ها کرده اند. این زن جوان به چهره ناآرامی های اخیر در ایران تبدیل شده است. او به دنبال کشته شدن در حین تجمع های اعتراضی لقب "فرشته آزادی" گرفته است.
دیلی تلگراف می نویسد خویشاوندان او گفته اند مسئولان اصرار کرده اند که خانم آقا سلطان در جایی دفن شود که برای "آشوبگران" کشته شده در نظر گرفته شده و برپایی مراسم یادبود برای او ممنوع شده است.
روزنامه تایمز لندن نیز در مطلبی به قلم برونون مدوکس به تحولات روابط ایران و بریتانیا در سایه تحولات اخیر در ایران اشاره کرده و می گوید ایران بیش از بریتانیا در این ماجرا ضرر می کند. این نویسنده دلیل خود را در روابط تجاری و استفاده ایران از لندن به عنوان پایگاهی برای دیپلمات ها و روزنامه نگاران ذکر کرده است.
این نویسنده می گوید حکومت ایران گمان می کند این بهای کمی است و می خواهد از شک و تردید ایرانی ها نسبت به دخالت بریتانیا در مسایل ایران به نفع خود استفاده کند اما این خطر برای ایران وجود دارد که بریتانیا، اتحادیه اروپا و آمریکا را نیز وارد ماجرا کند.
به نوشته تایمز، ایران در بریتانیا 27 دیپلمات دارد در حالی که بریتانیا 22 دیپلمات در ایران دارد. 48 روزنامه نگار و خبرنگار ایرانی نیز در بریتانیا حضور دارند.
روزنامه گاردین نیز به قلم یان بلک، سردبیر خاورمیانه ای خود به روابط ایران و بریتانیا پرداخته و نوشته است اقدام ایران در اخراج دو دیپلمات بریتانیایی از ایران که با واکنش بریتانیا مواجه شد، پس از سخنان اخیر آیت الله خامنه ای، رهبر ایران که از بریتانیا به طور خاص نام برد، غافل کننده نبود.
روزنامه فایننشال تایمز نیز سخنان اوباما در باره ایران را پوشش داده که از برخورد حکومت ایران با معترضان انتقاد کرده است. این روزنامه می گوید تا کنون رئیس جمهوری اوباما از استفاده از زبانی قوی در مورد شرایط موجود خودداری کرده بود.
روزنامه ایندیپندنت نیز در گزارشی به شدت گرفتن نبرد دیپلماتیک میان ایران و بریتانیا اشاره کرده و به سفت و سخت تر شدن مواضع باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در قبال رویدادهای ایران پرداخته است.
این روزنامه همچنین بار دیگر به مرگ ندا آقاسلطان پرداخته و نوشته که مقام های دولتی برپایی مراسم یادبود و عزاداری برای او را ممنوع کرده اند و به دوستان و خویشان او گفته اند که در این باره در ملا عام سخن نگویند. این روزنامه نوشته که در این حال مقام های ایرانی نتوانسته اند جلوی پخش شدن داستان این دختر جوان را که در تجمع های اعتراضی هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد، بگیرند.