۲۶ خرداد ۱۳۸۸

ادامه فشار مخالفان بر دولت ایران

منبع خبر:
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/06/090616_mz_opposition_rally_iran.shtml

هواداران میرحسین موسوی نامزدی که به نتایج انتخابات اعتراض دارد یک تجمع بزرگ دیگر این بار در شمال تهران در برابر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی برگزار کرده اند. این تجمع آرام توصیف شد.
این تظاهرات ساعاتی پس از آن بود که آقای موسوی آنها را ترغیب کرد از راهپیمایی در مرکز شهر، جایی که هواداران محمودی احمدی نژاد، جمع شده بودند خودداری کنند.
در حالی که هواداران آقای احمدی نژاد در میدان ولی عصر تجمع کرده بودند، طرفداران دو نامزد دیگر یعنی میر حسین موسوی و مهدی کروبی در سکوت از خیابان شهید بهشتی، عباس آباد سابق تا سازمان صدا و سیما اجتماع کردند.
جان لاین، خبرنگار بی بی سی در تهران از قول یک شاهد عینی می گوید تظاهرات امروز مخالفان از تظاهرات روز دو شنبه آنها بزرگ تر بوده است، با این حال به علت محدود شدن خبرنگاران به دفاتر کارشان از سوی دولت تایید این گزارش ها دشوار است.
تظاهرات سه شنبه مخالفان علیرغم پیشنهاد یک نهاد محافظه کار دولتی برای بازشماری برخی از آرا انجام شد.
تا ساعت ده شب در تهران، گزارشی مبنی بر بروز خشونت در این مناطق دریافت نشد اما یک شاهد عینی از منطقه آزادی گزارش داده که نیروهای امنیتی مردم را مورد ضرب و شتم قرار داده و برای متفرق کردن مردم از گاز اشک آور و باتوم استفاده کردند.
بر اساس همین گزارش مردم وارد پایگاه بسیج مقداد شده و عده ای هم زباله دانی های شهرداری را در این منطقه به آتش کشیدند.
با تاریک شدن هوا ساکنان برای سومین شب متوالی به بام خانه ها رفتند تا فریاد اعتراض خود را به گوش دولت برسانند، صحنه ای که به گفته خبرنگار بی بی سی از روزهای انقلاب تاکنون مشاهده نشده است.
همزمان در یک پیام "توییتری" - سیستمی اینترنتی که هوادارای آقای موسوی برای پخش خبرها از آن استفاده می کنند - درخواست شده است که معترضان بار دیگر در روز چهارشنبه تجمع کنند: "فردا ساعت چهار بعد از ظهر در میدان هفت تیر در حمایت از موسوی/آزادی - برای بسیجی ها گل بیاورند - از درگیری پرهیز کنید."
شورای نگهبان می گوید آماده است برخی از صندوق های رای را بازشماری کند و آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران از این اقدام حمایت کرده است. با این حال میرحسین موسوی می گوید که امیدی به بی طرفی شورای نگهبان ندارد.
خشم از نتایج رسمی باعث شد صدها هزار نفر از هواداران آقای موسوی روز دوشنبه در تهران راهپیمایی کنند که به گفته خبرنگاران از نظر ابعاد در طول سه دهه پس از انقلاب سابقه نداشته است.
در خشونت هایی که در پایان راهپیمایی دوشنبه بروز کرد حداقل هفت نفر کشته شده اند که گفته می شود ناشی از تیراندازی بسیجیان بود.
آقای موسوی هنوز درباره این حادثه و مرگ این عده موضع گیری نکرده است؛ البته وی قبلا خشونت علیه معترضان را محکوم کرده است.
با این حال علی اکبر محتشمی پور رئیس کمیته صیانت از آرای آقای موسوی در اشاره به تظاهرات دوشنبه گفت: "متأسفانه شیرینی این حرکت بزرگ مردم تهران با حادثه آفرینی تعداد اندکی از افرادی که در درون حرکت ملی مردم تهران آمده بودند، به آتش و خون کشیده شد. این عوامل نفوذی و به احتمال زیاد از جریان رقیب، این اقدام مردم را بر نمی تابیدند و با آتش زدن یک ماشین و ورود نیروهای مسلح از پایگاهی که در نزدیکی این حادثه بود، به طرف مردم شلیک شد و تعدادی از افراد کشته و مجروح شدند".
نا آرامی در شهرستان هااخبار ضد و نقیضی از درگیری و ضرب و شتم معترضین در شهرستان ها توسط نیروهای امنیتی منتشر شده است.
یکی از شهرهایی که گفته می شود، معترضان در آن در خیابان های شهر تجمع کرده اند، تبریز است.
این نگرانی وجود داشت هواداران دو جناح برخورد کنند اما تاکنون گزارشی از تنش میان آنها نرسیده استبراساس گزارش های تائید نشده، تظاهرات تبریز در بایکوت کامل خبری نگه داشته شده، تلفن های همراه از جمله همراه اول و ایرانسل و تالیا به طور کل در تبریز قطع و در برخی مناطق در شب گذشته صدای تیر اندازی شنیده شده است.
معترضان به نتیجه انتخابات در ارومیه نیز اقدام به تجمع کرده و شعارهایی را در حمایت از آقای موسوی به زبان ترکی داده اند. اما این تجمع با حمله نیروهای انتظامی مواجه شده و براساس گزارش های تائید نشده تعدادی نیز بازداشت شده اند. خطوط تلفن همراه، اس ام اس و اینترنت در ارومیه نیز مختل شده است.
گزارش هایی نیز از درگیری میان جوانان و ماموران در خرم آباد شنیده شده که هنوز تائید نشده است. براساس اطلاعات رسیده تعدادی از جوانان در این شهر دستگیر شده اند.
همچنین طبق گزارش ها، برخی از معترضان در زاهدان تجمع کرده اند، تجمعات بدون دخالت نیروی انتظامی پایان یافته و در حال حاضر در زاهدان آرامش حاکم است.
شیراز نیز دستخوش ناآرامی هایی بوده است، تجمع روز گذشته در شیراز در ابتدا با آرامش برگزار شد، اما در ادامه نیروی انتظامی به دانشجویان و مردم حمله کرد. این ضرب و شتم ها موجب استعفای دکتر صادقی رئیس دانشگاه شیراز شد.
بر اساس اخبار تایید نشده، در بندرانزلی نیز دیشب جوانان منطقه غازیان پس از درگیری با لباس شخصی ها و نیروهای یگان ویژه، میادین هلال احمر و مالا را بستند.
واکنش اوباما، سارکوزی و براون
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در واکنشی تازه به حوادث پس از انتخابات ایران گفت: "من قبلا گفته ام که نگرانی عمیقی درباره انتخابات دارم. فکر می کنم که جهان نگرانی های عمیقی درباره انتخابات (ایران) دارد."
اما او افزود: "با توجه به تاریخ روابط ایران و آمریکا، این سازنده نیست که این طور تلقی شود که رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات ایران دخالت می کند."
وی یک روز پیشتر گفته بود که نمی خواهد آمریکا به "توپ فوتبالی سیاسی" در عرصه بحران سیاسی ایران بدل شود.
بریتانیا گفته است که جهان نباید در این انتخابات طرف کسی را بگیرد اما گوردون براون نخست وزیر بریتانیا مقام های ایران را ترغیب کرد از خشونت پرهیز کنند.
وی گفت: "انتخابات مساله ای مربوط به مردم ایران است اما اگر پرسش های جدی درباره نحوه انتخابات که اکنون مطرح می شود وجود داشته باشد، باید به آنها پاسخ داده شود."
همزمان به گزارش خبرگزاری فرانسه نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه صریحا آنچه را "تقلب" در انتخابات ایران نامید محکوم کرد.
وی گفت: "ابعاد تقلب متناسب با همان شدتی است که با آن [به اعتراضات] واکنش نشان داده اند.... این انتخابات خبر وحشتناکی است... مردم ایران حق چیز دیگری را دارند".