۲۱ تیر ۱۳۸۸

بی.بی.سی: '41 روزنامه نگار و وبلاگ نویس در حوادث اخیر بازداشت شده اند'

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/07/090712_si_ir88_journalists.shtml

سازمان گزارشگران بدون مرز روز یکشنبه از بازداشت پنج روزنامه نگار دیگردر روزهای اخیر در ایران خبر داد و گفت اکنون یک ماه پس از انتخابات جنجالی ایران در مجموع 41 روزنامه نگار و وبلاگ نویس زندانی هستند.

این گروه غیردولتی مستقر در پاریس به بازداشت مجید سعیدی و توحید بیگی که عکاس خبری هستند در روزهای جمعه و شنبه اشاره کرد و گفت هنگامه شهیدی وبلاگ نویس روز 29 ژوئن و سمیه نصرتی خبرنگار روز 21 ژوئن بازداشت شده اند.

به گفته این گروه این چهار نفر در مکان های نامعلوم نگهداری می شوند و خانواده هایشان از حالشان بی خبر هستند.

بنابه این گزارش آقای بیگی برای سایت "مشروطه" که مورد حمایت مهدی کروبی نامزد معترض انتخابات 22 خرداد است کار می کرد. مجید سعیدی برای آژانس های داخلی و خارجی کار می کرد و در سال 2001 از افغانستان برای مجله تایم گزارش می فرستاد.

خانم شهیدی، ادیتور وبلاگی به نام "پیوسته" نیز برای چندین نشریه اصلاح طلب کار می کرد.

"خبرنگاران بدون مرز" گفت که پنجمین روزنامه نگار بازداشت شده سعید متین پور بود که برای هفته نامه "یارپاق" که به زبان آذری منتشر می شود کار می کرد. وی که ماه گذشته در زمینه داشتن "ارتباط" با بیگانگان و "تبلیغات ضد دولتی" مجرم شناخته شده بود روز 11 ژوئیه بازداشت شد.

گزارشگران بدون مرز با ابراز نگرانی "شدید از سرکوب فزاینده" روزنامه نگاران در ایران خواستار آزادی فوری آنها شد.

این گروه نوشت: "ایران از قبل بزرگترین زندان برای روزنامه نگاران و مخالفان اینترنتی بوده است و می رود تا به خطرناک ترین کشور برای فعالیت این افراد تبدیل شود."

در پی انتخابات 22 خرداد که محمود احمدی نژاد در آن برنده اعلام شد بسیاری از هواداران نامزدهای رقیب به خصوص میرحسین موسوی در اعتراض به آنچه "تقلب" در انتخابات می دانستند به خیابان ها ریختند.

در جریان این بحران ده ها روزنامه نگار، چهره مخالف و صدها معترض در خیابان ها دستگیر شده اند.