۲ مرداد ۱۳۸۸

BBC فارسی به روز شده: 23:55 گرينويچ - 19 ژوئيه 2009 - 28 تیر 1388
میر حسین موسوی، نامزد معترض به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در واکنش به سقوط اخیر یک هواپیمای مسافربری و کشته شدن همه سرنشینان آن، گفته است "مردم ایران نباید به کرات در معرض چنین حوادث جانگدازی قرار گیرند."
در اثر سقوط هواپیمای توپولوف شرکت هواپیمایی کاسپین که روز چهارشنبه ۲۴ تیر(۱۵ ژوئیه) رخ داد، همه ۱۵۳ مسافر و ۱۵ خدمه هواپیما جان خود را از دست دادند.
میرحسین موسوی در بیانیه ای که درباره این حادثه منتشر کرده نوشته است: تکرار اینگونه خسارات جبران‌ناپذیر می‌تواند خطر کم‌ارزش شدن جان گرانبهای انسان ها را در نظر مسئولان و دولتمردان القا کند.
آقای موسوی در این بیانیه که به نام "میرحسین" امضا شده است گفته که "خبر غم‌انگیز و تاثرآور" سقوط هواپیمای مسافربری پرواز تهران به ایروان، او را نیز "همانند ملت بزرگ ایران بسیار متأثر و عزادار" کرده است.
هواپیمایی که هفته گذشته در نزدیکی قزوین در غرب تهران سقوط کرد، پنجمین هواپیمای ساخت روسیه در خطوط هوایی ایران است که طی ۹ سال گذشته دچار سانحه مرگبار می شود.
اغلب سرنشینان این هواپیما ایرانی بودند اما شهروندان ارمنستان و گرجستان نیز در هواپیما حضور داشتند.
دولت ارمنستان به علت سقوط این هواپیما عزای عمومی اعلام کرد.
در ایران نیز به جز رهبر این کشور، اکثر مقام های ارشد کشوری این سانحه و کشته شدن ۱۶۸ مسافر هواپیمای ایرانی را تسلیت گفتند.
مشکل اصلی شرکت های هواپیمایی ایران، فرسودگی ناوگان هوایی است و این کشور به دلیل تحریم های آمریکا نتوانسته در سه دهه اخیر ناوگان هوایی خود را بازسازی و نوسازی کند.
تحریم‌های آمریکا بعد از انقلاب‌ ۱۹۷۹ میلادی آغاز شده و بر اساس آن ایران نمی تواند هواپیماهایی را که بیش از ۱۰ درصد قطعات تشکیل دهنده آنها آمریکایی باشد خریداری کند حتی اگر این هواپیماها در کشورهای دیگر ساخته شود.
ناتوانی ایران در خرید هواپیماهای نو باعث شده تا این کشور برای تامین نیازهای خود دست به خرید هواپیماهای دست دوم و هواپیماهای روسی بزند.
این راه حل در کوتاه مدت جوابگوی نیازهای داخلی و بین المللی ناوگان هوایی بوده اما سقوط پی در پی هواپیماهای کهنه و روسی باعث شده تا ناوگان هوایی این کشور در ردیف خطرناک ترین ناوگان هوایی جهان جای بگیرد.