۲۷ تیر ۱۳۸۸

حاشیه های جالب نماز جمعه متفاوت تهران

http://www.ayandenews.com/fa/pages/?cid=10251



خبرنگار «آینده» در گزارش مشروحی حاشیه های پرجمعیت ترین نمازجمعه تاریخ جمهوری اسلامی ایران را گزارش کرد.

همان گونه که انتظار می رفت، تعدادی از شرکت کنندگان در نماز جمعه امروز برای بار اول در این آیین سیاسی عبادی شرکت می کردند. از این رو در جمع نمازگزاران انواع تیپ های اجتماعی از متدین و محجبه کامل تا خانمهای شل حجاب حضور داشتند.
در نماز جمعه امروز تهران چهره‌‌هايي چون آیت الله امامي كاشاني، علي‌اكبر ناطق نوري، مهدي كروبي، حسن روحاني، علي فلاحيان، مجيد انصاري، محسن رضايي، ميرحسين موسوي، محمد هاشمي، عليخاني، ميرمحمدي، محمدرضا باهنر ، مرتضوي و علي رازيني حضور داشتند.
همچنین چهره هایی از دفتر رهبر انقلاب نظیر حجت الاسلام غیوری،حجت الاسلام مروی، معاون امور حوزوی دفتر رهبری و حجت الاسلام صدر، از بستگان رهبری، حجت الاسلام محمدیان، مسوول نمایندگی رهبری در دانشگاه ها حضور داشتند.

طرفداران آقای احمدی نژاد هم در خیابانهای اطراف با جمعیت بسیار کمتر حضور داشتند و برخی از آنان به دیگر حاضران طعنه زده و گاه جر و بحث های دو سه نفره نیز پیش می آمد . اما مردم دعوت به آرامش می کردند.
چهره های دیگری نظیر نوه امام خمینی(ره)، مجید انصاری، عارف، سید محمد صدر، باقریان، پورنجاتی و تعداد زیاد دیگری حضور داشتند.

از مقطعی پیش از آغاز خطبه ها، درب دانشگاه تهران واقع در تقاطع خیابان قدس و طالقانی قفل زده شده بود که باعث عصبانیت بسیاری از مردم، از جمله مشتریان ثابت نماز جمعه شد، اما اصرارهای آنان نتیجه ای نداشت.

هنگام سخنان حجت الاسلام تقوی، اکثر مردم که برای گوش دادن به سخنان هاشمی حاضر شده بودند، به سر دادن شعار می پرداختند و در اواخر شعار دادند: "بسه دیگه ... اکبر هاشمی کو"

در مواقعی هم که مردم احساس می کردند وی خطاب به آنها هشدار می دهد، بسیار عصبانی شده و با شعار پاسخ او را می دادند.
شعارهای دیگر عبارت بودند از:

*الله اکبر
*یاحسین میرحسین
*نصر من الله و فتح قریب مرگ بر این ...
*زندانی سیاسی آزاد باید گردد
*کو کو کو؟ اون 63 درصد؟
* بسیجی واقعی، همت بود و باکری
*هیهات منا الذله
*ایرانی می میرد، سازش نمی پذیرد
*هاشمی هاشمی حمایت حمایت
*هاشمی رای منو پس بگیر
*ننگ ما صداوسیمای ما
در ابتداي خطبه دوم دوگاز اشك آور به سوي صفوف نمازگزاران از داخل دانشگاه پرتاب شد كه مردم اقدام به روشن كردن آتش براي از بين بردن اثر آن كردند.

شعارهای مرگ بر روسیه و مرگ بر چین هم در مقاطع مختلف ، از جمله در مقطعی که مجری خواستار شعار مرگ بر آمریکا می شد، داده می شد.
شماری از هواداران احمدی نژاد و نیروهای انصار حزب الله همچون هفته های گذشته در تقاطع خیابان وصال و طالقانی با پرچم ایران و تصویر احمدی نژاد حضور داشتند. اکثر هواداران موسوی هم دارای دستبند، پیشانی بند، مانتو، روسری و یا شال سبز بودند و برخی نیز تصویر موسوی ، آیت الله طالقانی و سهراب اعرابی در دست داشتند.

در محوطه معروف به زمین چمن دانشگاه تهران، اکثریت با هواداران احمدی نژاد بود، اما تقریبا حدود یک سوم آنها طرفداران موسوی بودند.

هوا به شدت گرم بود و مقابل شیرهای آب خیابانهای اطراف صفهای طولانی تشکیل شده بود.

از پیش از آغاز خطبه ها، شمار زیادی از نیروهای انتظامی مسلح به باتوم در خیابانهای اطراف نظیر کارگر و بلوار کشاورز به وفور ایستاده بودند.

با پايان يافتن خطبه‌هاي هاشمي رفسنجاني، حاميان موسوي، به شدت از مواضع وي خشنود شدند و شعار هاشمی حمایت حمایت به شعار هاشمی حمایتت می کنیم تبدیل شد که با صدای بلند داده شد.
پس از نماز، شماری از مردم به سوی خیابان انقلاب و عده ای به سوی شمال خیابان کارگر حرکت کرده و شعارهایی در دفاع از موسوی و علیه اعلام نتایج انتخابات سر دادند.

پس از پایان نماز نیروهای ناجا و بسیج با کلاه کاسکت، باتوم و سپر آرایش گرفته و در مواردی هم از گاز اشک اشک آور استفاده کردند. با مسدود کردن خیابان 16 آذر توسط ماموران، مردم بر زمین نشستند و به شعارهای خود ادامه دادند.