۳۱ تیر ۱۳۸۸


موسوی: حتی هاشمی را تحمل نمی‌کنند
http://zamaaneh.com/news/2009/07/post_9822.html
میرحسین موسوی، با انتقاد از فضای «شبه کودتایی» ایران گفت که امروز حتی هاشمی
رفسنجانی «تحمل» نمی‌شود و این مسئله باعث حرکت جامعه به سمت «نظامی‌تر و امنیتی‌تر» شدن می‌شود.
آقای موسوی که امروز چهارشنبه در جمع گروهی از اساتید دانشگاه و مدیران رسانه‌ها سخن می‌گفت، بر ادامه اعتراض‌ها به نتیجه انتخابان در «چارچوب قانون» تاکید کرد و از مردم خواست که با حرکت در این مسیر، «خسارت‌های این فضای شبه‌ کودتایی» را به حداقل رسانند.
به گزارش وب‌سایت قلم‌نیوز، نخست‌وزیر پیشین ایران گفت که اگر حرکت‌های اعتراضی از چارچوب قانون خارج شود، جامعه با «آنارشی لجام‌گسیخته‌ای» روبه رو خواهد شد.
موسوی در عین حال ادامه اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات را «ضرورتی ملی» دانست که به گفته وی باید «مسئله همچنان زنده بماند.»
به گفته این نامزد معترض به نتیجه انتخابات، مردم نباید فراموش کنند که «این دولت در چه فرآیندی شکل گرفته است.»
وی افزود که «مدافعان تقلب»، تریبون‌هایی نظیر صداوسیما در اختیار دارند و مطبوعات باید پرداختن به مسائل پیش آمده را از جمله «وظایف» خود بدانند.
در جریان حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد ماه تاکنون، ده‌ها فعال سیاسی و مدنی بازداشت و زندانی شده‌اند. تلاش‌ها برای آزادی آنها هیچ نتیجه‌ای نداشته است.
نهاد‌های مرتبط به این بازداشت‌ها اعلام کرده‌اند که از برخی بازداشت‌شدگان اعترافاتی گرفته شده که احتمال دارد در تلویزیون دولتی ایران پخش شود.
موسوی تاکید کرد که تا وقتی که آخرین نفر از زندانیان روزهای پس از انتخابات آزاد نشود، پرونده‌ این انتخابات «باز» می‌ماند و «مشروعیت این دولت» نیز زیر سئوال خواهد بود
دیده‌بان حقوق بشر با ابراز نگرانی از این مسئله از مقام‌های ایران خواسته که فشار‌ها بر زندانیان که به منظور «اعتراف‌گیری» وارد می‌شود را متوقف کند.
زهر الهیان نماینده مجلس، امروز در گفتگو با خبرگزاری ایلنا از پخش تلویزیونی برخی از این اعتراف‌ها خبر داده است.
اقدامی که روز گذشته، ید‌الله جوانی رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران خواستار آن شده بود.
آقای موسوی در واکنش به این اقدامات گفت: «اگر از همه بازداشت‌شدگان هم اعتراف بگیرند، باز هم افکار عمومی اینها را قبول نمی‌کند.»
موسوی در عین حال ادامه اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات را «ضرورتی ملی» دانست که به گفته وی باید «مسئله همچنان زنده بماند» و مردم نباید فراموش کنند که «این دولت در چه فرآیندی شکل گرفته است»
وی تاکید کرد که تا وقتی که آخرین نفر از زندانیان روزهای پس از انتخابات آزاد نشود، پرونده‌ این انتخابات «باز» می‌ماند و «مشروعیت این دولت» نیز زیر سئوال خواهد بود.
نخست وزیر پیشین ایران اظهار داشت که «منشوری فراتر از جبهه و گروه سیاسی» را تدوین خواهد کرد تا تمام ظرفیت‌های «مغفول» قانون اساسی به اجرا گذاشته شود.
به گفته آقای موسوی، «ما در منشور خود این دغدغه را داریم که هم پیوستگی مردم حفظ شود، هم منافع ملی لحاظ شود و هم به مطالبات مردم پاسخ داده شود.»
میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند که نتیجه این انتخابات را نپذیرفته و دولت برآمده از آن را «نامشروع» دانسته‌اند.