۲۷ تیر ۱۳۸۸

درگیری پس از نمازجمعه در تهران

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/07/090717_op_ir88_fridaypreyer_protest.shtml
خبرگزاری آسوشیتدپرس از تهران گزارش داده است که پلیس و نیروهای بسیج در بیرون دانشگاه تهران (محل برگزاری نمازجمعه) به سمت هزاران تن از معترضان که شعار "مرگ بر دیکتاتور" می دادند گاز اشک آور پرتاب کردند و به آنها یورش بردند.
شاهدان عینی به این خبرگزاری گفته اند که ده ها تن از معترضان دستگیر و با کامیون از محل برده شده اند.
بر اساس این گزارش، بسیجیان لباس شخصی جلوی صف نیروهای پلیس ضد شورش ایستاده بودند و کپسول های گاز اشک آور را به سمت آنها شلیک می کردند.
آسوشیتدپرس می نویسد که تعدادی از جوانان که دستمال های سبز به صورت بسته بودند، کپسول های گاز اشک آور را با پا به پیاده روی خیابان می انداختند.
بعضی از این جوانان هم در خیابان آتش روشن کرده بودند و انگشتان خود را به نشانه پیروزی در هوا تکان می دادند.
مخالفان دولت در حاشیه نمازجمعه روز ۲۶ تیر که توسط اکبر هاشمی رفسنجانی اقامه شد، شعارهایی چون "آزادی، آزادی"، "الله اکبر"، "یا حسین، میرحسین"، "ما اهل کوفه نیستیم، حسین تنها بماند"، "دولت کودتا، استعفا، استعفا"، "زندانی سیاسی آزاد باید گردد" و "برادر شهیدم، رأیت رو پس می گیرم" می دادند.
هواداران دولت هم شعار می دادند: "ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند"، "خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست" و "ای رهبر آزاده، آماده ایم آماده".
خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گزارش داد که شبکه تلفن همراه در مرکز تهران از پیش از آغاز نمازجمعه قطع شده بود.
خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی در تهران گزارش داده است که نیروهای پلیس ضد شورش و بسیج در خیابان های اطراف دانشگاه تهران مستقر شده بودند تا جلوی تظاهرات را بگیرند، اما معترضان موفق شدند دست به تجمع های پراکنده بزنند.
این شاهدان به خبرگزاری فرانسه گفته اند که پلیس چندین نفر را بازداشت کرده و به خصوص در نزدیکی ساختمان وزارت کشور در خیابان فاطمی تهران، با تفنگ هایی که گلوله های حاوی رنگ پرتاب می کند به جمعیت شلیک کرده است.
یکی از این شاهدان گفته است که نیروهای پلیس شیشه چند اتومبیل را که به نشانه اعتراض بوق می زدند، شکسته اند.
میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد جناح اصلاح طلب در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به همراه هواداران خود در نمازجمعه این هفته شرکت کرده بودند.
هنگامی که قصد بازگشت به منزل را داشتم شاهد آن بودم که تعدادی از نیروهای لباس شخصی اطراف یک ماشین پژو پرشیا جمع شده اند و البته دو نفر از آنها به روی سقف آن ماشین ایستاده و اقدام به تخریب آن می کردند. در همین حال مشاهده کردم که سرنشینان ماشین نیز زخمی شده اند و گویی که رگ دستان آنها را زده باشند، خون به آسمان فواره می زد
آقای موسوی خارج از محوطه اصلی نماز جمعه که مسقف است، در جمع هوادارانش به نماز ایستاد، اما آقای کروبی به صف اول نماز رفت که مخصوص مقامات است.
با این حال پسر آقای کروبی گفته است که پدرش هنگام ورود به دانشگاه تهران مورد حمله "لباس شخصی ها" قرار گرفته است.
اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی که آقای کروبی دبیرکل آن است، به بی بی سی فارسی گفت که آقای کروبی در این حمله آسیبی ندیده است اما عمامه و عبای او در اثر فشار از تنش افتاده است.
پسر آقای کروبی هم به سحام نیوز، وبسایت رسمی حزب اعتماد ملی گفته است که حمله کنندگان "الفاظ بسیار زشت و زننده ای" علیه آقای کروبی به کار برده اند.
ساعتی پس از پایان نماز جمعه، مرتضی تمدن، استاندار تهران و رئیس شورای تأمین این استان، حمله به آقای کروبی را حادثه ای "مشکوک" توصیف کرد و از نیروهای انتظامی و امنیتی خواست که عاملان آن را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کنند.
حسین کروبی، پسر آقای کروبی همچنین از صحنه هایی سخن گفته که در بازگشت از نماز جمعه به چشم دیده است: "هنگامی که قصد بازگشت به منزل را داشتم شاهد آن بودم که تعدادی از نیروهای لباس شخصی اطراف یک ماشین پژو پرشیا جمع شده اند و البته دو نفر از آنها به روی سقف آن ماشین ایستاده و اقدام به تخریب آن می کردند. در همین حال مشاهده کردم که سرنشینان ماشین نیز زخمی شده اند و گویی که رگ دستان آنها را زده باشند، خون به آسمان فواره می زد".
یکی از دستگیر شدگان وقایع روز جمعه، شادی صدر، وکیل دادگستری و فعال سرشناس حقوق زنان در ایران است که پیش از نماز جمعه و وقوع درگیری ها، در حالی که به سمت محل برگزاری نماز جمعه می رفت توسط نیروهای لباس شخصی دستگیر شد.
همراهان خانم صدر گفته اند که بازداشت او بدون ارائه حکم یا توضیح و همراه با خشونت بوده، به طوری که روسری و مانتوی او از تنش خارج شده است.