۲۹ تیر ۱۳۸۸

سیدمحمد خاتمی: همه‌پرسی از مردم تنها راه حل است

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/07/090719_bd_ir88_khatami_referendum.shtml
آقای خاتمی در این دیدار که روز یکشنبه ۲۸ تیر ماه ۱۳۸۸ (۱۹ ژوئیه ۲۰۰۹) در دفتر مجمع روحانیون مبارز و با حضور تعدادی از اعضای بلندپایه این تشکل روحانی از جمله محمد موسوی خوئینی ها، علی اکبر محتشمی پور، مجید انصاری، مهدی امامی جمارانی و محمد موسوی بجنوردی برگزار شد، از گفته ها و پیشنهادهای علی اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران استقبال کرد.
در همین حال مجمع روحانیون مبارز هم با صدور پنجمین بیانیه خود پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، بر راه حلی مشابه تاکید کرد و این راه حل را بر اساس "نص صریح قانون اساسی" دانست.
این تشکل سیاسی در بیانیه خود با انتقاد از حملاتی که در جریان انتخابات علیه علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفت، توصیه کرده پیشنهادهای آقای هاشمی عملی شود.
مجمع روحانیون مبارز تاکید کرده که "اعتماد حداقل میلیون‌ها انسان نسبت به روندانتخابات سلب شده است" و خواستار آن شده که "به جای اصرار برروش‌های ناکارآمد که تاکنون نتیجه‌ای جز سلب اعتماد بیشتر نداشته است، دریک همه‌پرسی که عموم ملت ایران بتوانند آزادانه در آن شرکت کنند، نسبت بهآنچه اتفاق افتاده است، نظرخواهی شود."
این تشکل سیاسی خواستار آن شده که همه پرسی "زیر نظر نهادو مرجعی بی‌طرف و مورد اعتماد مردم" صورت گیرد.
دیدار خاتمی با خانواده بازداشت شدگان
یکی از حاضران در این جلسه به بی بی سی فارسی گفت آقای خاتمی در این باره گفته است: "توصیه های آقای هاشمی حداقل هایی است که می تواند فضای عمومی را تلطیف کرده و اعتماد از دست رفته را برگرداند و من در اینجا نکته ای را اضافه می کنم و به صراحت می گویم راه برون رفت از بحران فعلی، اتکا به آرای مردم و برگزاری رفراندوم قانونی است."
وب سایت موج سبز آزادی نیز که گردانندگان آن از حامیان میرحسین موسوی هستند، گزارش مفصلی از این جلسه منتشر کرده و گزارش داده است آقای خاتمی پیشنهاد داده این رفراندوم را باید نهادهای بی طرف "نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام" برگزار کنند و گفته است: "باید از مردم پرسید آیا وضعیت پیش آمده مطلوب استو از آن راضی هستند؟ اگر اکثریت مردم این وضع را قبول داشته باشند، ما هم تسلیم هستیم."
در این جلسه خانواده های تعدادی از بازداشت شدگان بعد از انتخابات از جمله خانواده های محسن میردامادی، مصطفی تاج زاده، محسن امین زاده، عبدالله رمضان زاده، صفایی فراهانی، عبدالرضا تاجیک، سمیه توحیدلو، جواد امام، مهسا امرآبادی و مسعود باستانی حضور داشتند و پیش از صحبت های آقای خاتمی درباره وضعیت اعضای بازداشتی خانواده خود و "برخوردهای غیرقانونی صورت گرفته با آنها" صحبت کردند.
یکی از حاضران در این جلسه به بی بی سی فارسی گفت در ابتدای این جلسه، عبدالله رمضان زاده، محسن امین زاده، محسن صفایی فراهانی و جواد امام بدون اطلاع قبلی از زندان اوین با خانواده های خود تماس گرفتند.
پیشنهادهای هاشمی
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران اوضاع ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد را تلخ و بحرانی خواند و برای حل این مشکلات پیشنهادهایی ارائه داد. پیشنهادهایی که به گفته او تعدادی از اعضای مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با آن موافق هستند.
او از جمله پیشنهاد داد بازداشت شدگان وقایع اخیر آزاد شوند، و از آسیب دیدگان و عزاداران این وقایع دلجویی شود.
آقای رفسنجانی همچنین پیشنهاد داد نامزدهای انتخابات گذشته در مناظره ای تلویزیونی شرکت کنند، بعد از مناظره ها "می توان نظر مردم را پرسید".
گفته های آقای هاشمی با استقبال معترضان به نتایج انتخابات و اعتراض حامیان محمود احمدی نژاد روبرو شد.
آقای هاشمی شنبه عصر به شهر مشهد سفر کرد. دفتر آقای رفسنجانی، هدف از این سفر را "زیارت حرم امام رضا و دیدار با علما و مراجع این شهر درباره مسائل جاری کشور" اعلام کرد.