۲۱ تیر ۱۳۸۸

هشدار محسن رضایی نسبت به 'فروپاشی درونی' در ایران

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/07/090712_mg_rezai_after_ir88_letter.shtml

محسن رضایی، از نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، بیانیه ای خطاب به مردم ایران منتشر کرده و در آن نسبت به عواقب "اختلافات داخلی" در ایران هشدار داده است.

آقای رضایی در این بیانیه نوشته است:"امروزه جامعه ایران و نیروهای طرفدار جمهوری اسلامی دچار اختلافات شده است. خانواده انقلاب را تهمت باران می‌کنند. عده‌ای به برخی از اعضای این خانواده منافقین جدید لقب می‌دهند. عده‌ای دیگر بخشی از این خانواده را به عنوان خوارج لقب می‌دهند. آیا این یک توطئه نیست که نیروهای طرفدار نظام را به جان هم بیاندازند و یک فروپاشی درونی صورت بدهند؟"

محسن رضایی فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

او هشدار داده است که " ادامه روش برخی از فعالان سیاسی، ما را به عقب می‌برد و با شکست مواجه می‌کند و تاکنون هم آسیب‌هایی وارد کرده است و ادامه روش برخی دیگر ما را به سراشیبی می‌برد و آسیب می‌رساند."

بیانیه آقای رضایی اشاره مستقیمی به افراد و فعالان سیاسی نکرده است اما ساعاتی پیش از این نامه ای از سرلشکر حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران منتشر شده بود که از "منافقان جدیدی" نام می برد که به گفته او در جریان راهپیمایی اعتراضی به نتایج انتخابات "به مردم حمله کردند."

آقای رضایی چند هفه پیش از برگزاری انتخابات، با انتقاد از شرایط اداره کشور طی چهار سال گذشته که آن را "رو به پرتگاه" خوانده بود، در انتخابات اخیر ریاست جمهوری به عنوان نامزد مستقل حاضر شد.

مطابق اعلام وزارت کشور ایران، آقای رضایی کمتر از محمود احمدی نژاد و میرحسین موسوی، آرا رای دهندگان را به خود اختصاص داده بود.

آقای رضایی در ابتدا نسبت به نتایج انتخابات ابراز نارضایتی کرد اما سپس شکایت خود را پس گرفت و اعلام کرد از این پس بدون نفع شخصی شکایت مردم از انتخابات را پی گیری می کند.

او در بیانیه اخیرش نیز به وقایع پس از اعلام نتایج انتخابات اشاره کرده و نوشته است: "این روزها کسانی هستند که به من و امثال من مراجعه می‌کنند و در رابطه با آزادی‌ها و مردم‌سالاری و انتخابات در آینده سوال می‌کنند. دغدغه‌های خود را می‌گویند. از دلسردی‌ها حرف می‌زنند. من معتقدم که جمهوری اسلامی بدون آزادی و مردمسالاری دینی مفهومی ندارد."

آقای رضایی در این بیانیه آوده است: "آنچه که باعث شده این سوالات به وجود آید حوادث پیرامون انتخابات ریاست جمهوری بوده و بر کل نظام تأثیر گذاشته است.

بر اساس بیانیه آقای رضایی "این عامل در کنار مدیریت انتخاباتی و ساختارهای ناقص آن، بی‌تدبیری‌ها، کج سلیقگی‌ها و ... در فرآِیند برگزاری انتخابات از یک سو و سو مدیریت مطالبات و اعتراضات مدنی هواداران موجب شد تا محیط سیاسی و جنبش اجتماعی مردم تحت الشعاع قرار گیرد و به سوی بحران و سو استفاده غرب کشیده شود."

آقای رضایی در این بیانیه پیشنهاد داده است که "مردم معترض و ناراضی از ضد انقلاب و اغتشاشگر" برای "برخورد متناسب" از یکدیگر تفکیک شوند و "نهادهای حکومت وظایف خود را در برقراری نظم و حفظ حقوق مردم طبق قانون انجام دهند."

محسن رضایی بعد از استعفا از فرماندهی سپاه از حضور در عرصه های نظامی کناره گیری کرد و وارد دنیای سیاست شد.

آقای رضایی در سال های اخیز فعالیتش را در مجمع تشخیص مصلحت نظام متمرکز کرده و نقش پررنگ در تدوین سند چشم انداز بیست ساله ایران و نیز کمک به اصلاح قانون سرمایه گذاری خارجی را از نقاط قوت کارنامه خود در مجمع تشخیص مصلحت می داند.