۲۹ تیر ۱۳۸۸

سفر رفسنجانی به مشهد 'برای دیدار با علما'

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/07/090719_ir88_bd_hashemi_mashhad.shtml
این سفر از آن جهت با اهمیت تلقی می شود که عصر روز شنبه، یعنی یک روز بعد از خطبه های نماز جمعه آقای هاشمی صورت می گیرد که واکنش های زیادی در این در پی داشت.
وب سایت سلام نیوز که از وب سایت های نزدیک به اصلاح طلبان به شمار می رود، در گزارشی خبر داده که مطابق یک سنت معمول تعداد زیادی از مراجع و علمای شیعه در نیمه دوم ماه رجب (یعنی همین روزها) به مشهد سفر می کنند.
این وب سایت خبری از جمله از حضور آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله صافی گلپایگانی و آیت الله هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه، در مشهد خبر داده است.
خبرگزاری مهر از قول آقای هاشمی نوشته که او در فرودگاه مشهد و در جمع خبرنگاران گفته است: "هدف اصلی ام زیارت حرم حضرت امام رضا(ع) است، همچنین در این سفر با مسئولان و علمای گرانقدر حاضر در استان در مورد مسائل جاری کشور مذاکراتی خواهم داشت."
هنوز جزئیاتی از مذاکرات و یا نتایج دیدارهای آقای هاشمی منتشر نشده است.
آقای هاشمی در خطبه های روز جمعه خود، شرایط کشور بعد از انتخابات ریاست جمهوری را "تلخ" و "بحرانی" خواند و پیشنهادهایی برای خروج از این وضعیت ارائه داد.
پیشنهادهای آقای رفسنجانی با استقبال معترضان به نتایج انتخابات و اعتراض بعضی از حامیان آقای احمدی نژاد، از جمله محمد یزدی از فقهای شورای نگهبان روبرو شد.
آقای رفسنجانی گفت این پیشنهادهای خود را 'با تعدادی از خبرگان و اعضای مجمع تشخیص مصلحت' در میان گذاشته و آنها نیز این پیشنهادها را تایید کرده اند.
از جمله پیشنهادهای آقای رفسنجانی می توان به درخواست آزادی زندانیانی که بعد از انتخابات بازداشت شده اند، مناظره تلویزیونی کاندیداها و دلجویی از خانواده های آسیب دیده و عزادار اشاره کرد.