۱۶ تیر ۱۳۸۸

صداوسیما از مجمع عمومی اتحادیه تلویزیون‌های اروپا حذف شد

۱۳۸۸/۰۴/۱۵
در تازه‌ترین واکنش به حوادث پس از انتخابات ایران، اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اروپا نام تلویزیون دولتی ایران را از فهرست شرکت‌کنندگان در مجمع عمومی سالانه خود حذف کرد.

به گفته خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اروپا با نام اختصاری «ای‌بی‌یو» دلیل لغو دعوت خود از تلویزیون دولتی ایران را «سیاست‌های ایران در قبال خبرنگاران خارجی در خلال حوادث پس از انتخابات» اعلام کرده است.
با آغاز اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران و پوشش گسترده آن توسط خبرگزاری‌های خارجی، وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ابتدا حوزه فعالیت این خبرگزاری‌ها و خبرنگاران آنها را محدود کرد و سپس آنها را کلا از پوشش اخبار منع کرد.
در اقدام بعدی تعدادی از این خبرنگاران به جاسوسی برای کشورهای غربی و زمینه‌سازی برای انقلاب مخملی متهم شدند و عده‌ای هم بازداشت و زندانی شدند.

در همین زمینه هفته‌نامه آلمانی اشپیگل در دومین هفته از اعتراضات به نتیجه انتخابات اعلام کرد که دولت ایران از رسانه‌های خارجی خواسته است که به «دخالت در امور داخلی ایران» پایان دهند.

مسئولان تلویزیون دولتی ایران تصمیم به ممنوعیت شرکت خود در مجمع عمومی سازمان ای‌بی‌یو را که قرار است در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، برگزار شود «غیرحرفه‌ای و به دور از اخلاق رسانه‌ای» خوانده‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، می‌گوید سخنگوی تلویزیون دولتی ایران نگرانی «ای‌بی‌یو» از وضعیت خبرنگاران خارجی در ایران را «بی‌اساس» و آن را «برخلاف واقعیت‌های موجود در ایران» دانسته است.

این در حالی است که رضا سیاح، خبرنگار سی‌ان‌ان در ایران، پس از بازگشت به مقر این شبکه تلویزیونی در آتلانتای آمریکا گفت که وزارت اطلاعات ایران از تضمین امنیت جانی او، در صورتی که از ایران «گزارش مثبت» مخابره نکند، سلب مسئولیت کرده است.

در همین زمینه جان لاین، خبرنگار بی‌بی‌سی، در تهران پس از اخراج از ایران توسط مقامات دولت نهم به زمینه‌چینی برای قتل ندا آقاسلطان متهم شد و مازیار بهاری، خبرنگار نیوزویک در ایران، در «اعترافاتی» مفصل که خبرگزاری فارس، حامی محمود احمدی‌نژاد، منتشر کرد اعلام کرد که جاسوسی خبرنگاران خارجی «انکارناپذیر» است. آقای بهاری هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برد.

خبرگزاری ایسنا می‌گوید تلویزیون دولتی ایران یا «صداوسیما» هر ساله یکی از شرکت‌کنندگان اصلی این مجمع عمومی بوده است.

اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اروپا کنفدراسیونی متشکل از ۷۵ سازمان رادیویی و تلویزیونی از ۵۶ کشور جهان است که اغلب آنها دولتی هستند و اعضای دائم آن از الجزایر تا واتیکان را دربر می‌گیرند.
منبع: رادیوفردا