۲۹ تیر ۱۳۸۸

اخبار ضد و نقيض از كناره گيرى مشايى از معاون اولى احمدى نژاد

http://www.radiofarda.com/content/f4_Mashaei_resign_vice_president/1780551.html
اسفنديار رحيم مشايى كه پدر عروس محمود احمدى نژاد است در سايت شخصى خود به نقل از يك «مقام آگاه» خبر استعفاى خود را «دروغ و شايعه اى بيش» ندانست و گفت: «اين شايعات از طرف دشمنان ولايت و دولت كريمه ساخته و پرداخته شده است.»
۱۳۸۸/۰۴/۲۹
سايت های خبرى نزديك به محافظه كاران اخبار ضد و نقيضى از كناره گيرى اسفنديار رحيم مشايى از معاون اولى احمدى نژاد منتشر كرده اند ولى وى اين اخبار را تكذيب كرده است.

اسفنديار رحيم مشايى كه رياست سازمان ميراث فرهنگى ، صنايع دستى و گردشگرى كشور را در دولت نهم بر عهده دارد روز پنجشنبه از سوى محمود احمدى نژاد به عنوان معاون اول در كابينه دهم معرفى شد.

آقاى احمدى نژاد در حكم خود اسفنديار رحيم مشايى را «انسانى خودساخته و مؤمن و دلباخته حضرت صاحب الزمان» توصيف كرده و گفته است كه او را «طبق اصل يكصد و بيست و چهارم قانون اساسى به سمت معاون اول رييس جمهور» انتخاب مى كند.

انتصاب رحيم مشايى به اين سمت در سه روز گذشته موجى از انتقادهاى اصولگرايان و هواداران محمود احمدى نژاد را به دنبال داشت و آنها خواستار اين شدند كه براى جلوگيرى از تفرقه در اصولگرايان، وى از اين سمت كنار گذاشته شود.

روز يكشنبه، خبرگزارى «پانا» وابسته به وزارت آموزش و پرورش خبر داد كه اسفنديار رحيم مشايى از سمت معاون اولى رياست جمهور استعفا داده است.

به گفته اين خبرگزارى، «متن نامه استعفاى رحيم مشايى خطاب به رييس جمهور به زودى منتشر مى شود.»

سايت «الف»، وابسته به احمد توكلى، رييس مركز پژوهش هاى مجلس نيز در همين روز خبر داد كه بركنارى اسفنديار رحيم مشايى از معاونت اول رياست جمهورى قطعى شد.

«الف» نوشته است: «آيت ‌الله جنتى (دبير شوراى نگهبان) نيز عليه انتصاب آقاى مشايى مصاحبه‌ اى انجام داده بود كه به دنبال قطعى شدن بركنارى مشايى، انتشار اين مصاحبه نيز لغو شد.»
از سوى ديگر، سايت «تابناك» نزديك به محسن رضايى از ديدار يك «مقام عاليرتبه نظام با رييس جمهور» ايران خبر داده كه در جريان آن خواستار «عزل اسفنديار رحيم‏مشايى از معاون اولى وى شد.»

اين سايت بدون نام بردن از اين مقام افزوده است: «اين مقام عاليرتبه در اين ديدار همچنين گفته است كه در كابينه دولت دهم، از رحيم مشايى در هيچ پستى استفاده نشود و بدين شكل در صورت تمكين رئيس‏ جمهور، به نظر مى‏رسد شاهد عدم حضور مشايى در تركيب كابينه دولت دهم باشيم.»

اين اخبار در حالى منتشر مى شود كه اسفنديار رحيم مشايى كه پدر عروس محمود احمدى نژاد است در سايت شخصى خود به نقل از يك «مقام آگاه» خبر استعفاى خود را «دروغ و شايعه اى بيش» ندانست و گفت: «اين شايعات از طرف دشمنان ولايت و دولت كريمه ساخته و پرداخته شده است.»

اين «مقام آگاه» افزوده است: «جناب آقاى مشايى يكى از فرزندان و خدمتگزاران صديق و ولايت هستند و بايد گفت كه خيلى از مديران ندانسته به تخريب چهره ايشان دست زده اند.»

هنوز منابع رسمى درباره صحت و سقم استعفاى وی از مقام معاون اولى محمود احمدى نژاد اظهار نظر نكرده اند.

چالش تازه براى احمدى نژاد؟

آقاى رحيم مشايى پيش از اين نیز به دليل اظهار نظرها و عملكرد خود در سازمان ميراث فرهنگى خبر ساز شده بود.

وى در ۲۹ تيرماه سال گذشته از «اعلام دوستى با مردم اسرائيل» سخن گفت كه واكنش شديد اصولگرايان را برانگيخت. به دنبال اين سخنان بيش از ۲۰۰ نماينده مجلس خواستار بركنارى او از رياست سازمان ميراث فرهنگى شدند و رهبر ايران نيز ديدگاه هاى او را نادرست خواند.

حضور در يك مراسم «رقص در تركيه» و جنجال بر سر آوردن قرآن با دف از سوى زنان در مراسمى با حضور او در تهران مخالفت ها با ادامه كار آقاى رحيم مشايى را تشديد كرد.

به دنبال انتصاب اخير وى به عنوان معاون اول محمود احمدى نژاد، شخصيت هاى برجسته اصولگرايان اين اقدام را براى اين طيف سياسى هزينه بار دانسته و آن را دهن كجى به علما و مراجع تقليد عنوان كردند.

احمد توكلى در اين زمينه گفته است: «مشايى با افكار دينى و سياسى كه منحرف از مبانى اسلام و انقلاب است، نه تنها صلاحيت معاونت رياست‌ جمهورى را ندارد، بلكه براى هيچ پست ديگر مديريتى نيز صلاحيت ندارد.»

بسيج دانشجويى هشت دانشگاه بزرگ تهران نيز در نامه اى سرگشاده به احمدى نژاد هشدار داد كه «اگر تذكر لسانى اثر نكند اقدام عملى مى كنيم.»

روزنامه كيهان نيز كه از هواداران سرسخت رييس دولت نهم است گفته است: «اسفنديار رحيم مشايى فقط به درد كارهاى كم اهميت مى خورد.»

محمود احمدى نژاد در هفته هاى اخير به دليل اعتراض هاى گسترده مخالفان اصلاح طلب خود به معرفى او به عنوان رييس جمهور تحت فشار زيادى قرار داشته است. هنوز مشخص نيست كه آيا وى به فشارهاى همفكران خود براى ترتيب اثر دادن به خواسته هاى آنها تن خواهد داد يا نه.

وى پيشتر بارها از اظهارات و عملكرد اسفنديار رحيم مشايى حمايت كرده بود و حاضر نشد تا او را از كابينه خود كنار بگذارد.

به نظر مى رسد كه رييس دولت نهم هم اكنون در موقعيت بسيار دشوارى قرار گرفته است تا يا به كناره گيرى آقاى مشايى از سمت معاون اولى كابينه دهم تن دهد يا با چالش هاى بيشترى در برخورد با اصولگرايان روبرو شود.