۲۷ تیر ۱۳۸۸

حاشیه‌های نماز جمعه امروز تهران؛ از حضور میلیونی تا پرتاب گاز اشک‌آور

http://www.parlemannews.com/?n=1948


پارلمان‌نیوز:حضور میلیونی حامیان موسوی در نماز جمعه این هفته تهران که به اقامت آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد در برخی نقاط متاسفانه به خشونت کشیده شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، آیت الله هاشمی رفسنجانی در حالی بعد از حدود 50 روز غیبت در نماز جمعه تهران حاضر شد که جمعیت میلیونی حامیان موسوی با اطلاع از حضور کاندیدای مورد حمایتشان در نماز جمعه و برای اعتراض به نتیجه اعلام شده انتخابات به نماز جمعه آمده بودند.

تمامی خیابان‌های منتهی به انقلاب مملو از جمعیتی بود که با نماد سبز رنگ به نشانه حمایت از میرحسین موسوی به نماز جمعه آمده بودند.

چند صد نفر از جوانان حامی احمدی‌نژاد كه پوسترهای از وی و مقام معظم رهبری در دست داشتند، نیز از مقابل دانشگاه تهران به سمت میدان انقلاب راهپیمایی كردند و شعارهایی چون مرگ بر غارتگر بیت‌المال / حزب‌الله، ماشا‌الله سر دادند.

پیش از آغاز خطبه نماز جمعه مردم با سر دادن شعارهایی چون یا حسین میرحسین، الله اکبر، سلام بر هاشمی دورد بر موسوی، زندانی سیاسی آزاد باید گردد، مرگ بر روسیه، و هاشمی حمایت حمایت، حمایت خود را از موسوی و هاشمی اعلام کردند.

در ميان خطبه‌ها در خیابان قدس به دلایل نامشخصی چندین بارگاز اشك آور شليك شد.

دوربین صداو سیما و چند دوربین دیگر در میان جمعیت و از پشت نرده‌های دانشگاه از مردم فیلمبرداری می‌کردند که این اقدام با اعتراض مردم با سر دادن شعارهای علیه صدا و سیما و هو کردن فیلمبرداران مواجه شد.

هنگام ایراد خطبه توسط هاشمی رفسنجانی جمعیت در حمایت از مواضع انتقادی او به انتخابات شعار الله اکبر سر دادند.

زمانی‌که خطیب نماز جمعه از زندانی بودن شخصیت های سیاسی انتقاد کرد مردم شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد سر دادند.

تاکید هاشمی رفسنجانی بر نقش مردم در انتخاب مسئولان نظام و اینکه" می‌توانستیم سربلندترین شرایط را در دنیا داشته باشیم ولی متاسفانه آنگونه كه می‌خواستیم نشد "با شعار های الله اکبر،" موسوی، موسوی حمایت" حاضران در نماز جمعه مواجه شد.

با اتمام نماز حامیان موسوی به صورت راهپیمایی با سر دادن شعارهایی به حر کت در آمدند که متاسفانه برخی از نيروهای خودسر به مردم حمله كرده و به ضرب وشتم نمازگزاران پرداختند و از سوی دیگر گار اشك آور در خیابان‌های اطراف انقلاب به ویژه خیابان قدس و 16 آذر شلیک شد.

مردم دربرخی نقاط برای خنثی کردن اثر گاز اشک آور که به شدت هوا را پر کرده بود آتش روشن کردند.

در برخی خیابان‌ها نماز گزاران ناچار شده بودند برای ایجاد دود در هوا و کمک به بیماران ریوی و آسمی برخی لوازم همراه خود از جمله زیرانداز را بر روی آتش انداخته تا دود آن، اثر گاز اشک آور را از بین ببرد.

ماشین‌ها در خیابان‌های اطراف به نشانه اعتراض به برخورد با نمازگزاران و مردم بوق خودروهای خود را به صدا در آوردند.

با حضورگسترده گارد موتور سوار،گارد ضد شورش و لباس شخصی‌ها حدود ساعت چهار بعداز ظهر مردم از اطراف خیابان انقلاب متفرق شدند و آرامش نسبی بر این منطقه حاکم شد.

تاریخ انتشار: ٢٦ تير ١٣٨٨