۱۶ تیر ۱۳۸۸

درافشانی های جدید احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به عنوان سالم ترین، زیباترین و آزادترین انتخابات در جهان نام برده و در پاسخ به کسانی که می گویند میلیون ها نفر در ایران خواستار تغییرند، خود را نماد تغییر دانسته است.
آقای احمدی نژاد در سخنانی که به طور مستقیم، سه شنبه شب از تلویزیون ایران پخش شد، این انتخابات را آغاز جدیدی برای ایران و جهان دانست و به نقل بعضی سران کشورها از آن به عنوان "منشاء تحولات بزرگ در جهان" نام برد.
به گفته آقای احمدی نژاد بالاترین میزان دموكراسی جهان در انتخابات ریاست جمهوری ایران رقم خورد.
او همچنین از تغییرات در کابینه وزیران خبر داد و گفت "تغییرات قابل توجهی" در ترکیب دولت در دوره جدید به وجود خواهد آمد.
آقای احمدی نژاد همچنین "دشمنان" را به دخالت در ناآرامی های پس از انتخابات در ایران متهم کرد و گفت: " دشمنان ما از یک طرف به کمک ملت ایران ابراز نیاز و درخواست گفتگو و از طرفی درامور داخلی ما دخالت می کنند که این تناقض آشکار است."
سخنرانی تلویزیونی محمود احمدی نژاد در حالی انجام که سه تن از رهبران اصلاح طلبان در دیدار با یک دیگر بر ضرورت خاتمه فضای شدید امنیتی موجود تاکید کردند.
محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی در این دیدار همچنین خواستار پایان موج دستگیری ها و آزادی بازداشت شدگان شدند.
'آزادترین انتخابات'
محمود احمدی نژاد در سخنان خود انتخابات ریاست جمهوری امسال ایران را آزادترین انتخابات در نوع خود دانست و گفت: "در هیچ جای جهان مبانی استقرار حاکمیت در انتخابات به چالش کشیده نمی شود اما در این انتخابات برای هیچ کس هیچ محدودیتی در اظهار نظر، انتقاد و در مدنظر قرار دادن، ایجاد نشده بود.
او ادامه داد: "این انتخابات هم برای نامزدها و یارانشان و هم ملت ایران آزادترین انتخابات جهان بود و بالاترین نصاب دموکراسی در آن رقم خورد."
آقای احمدی نژاد با رد سخنان منتقدان که آرای مخالفان او را به معنی خواسته آنها برای تغییر دانسته اند، خود را نماد تغییر دانست.
آقای احمدی نژاد گفت: "می‌گویند 13 میلیون نفر از مردم ایران تغییر می‌خواهند اما من می‌گویم 40 میلیون نفر از مردم ایران تغییر می‌خواهند و بنده خودم نماد تغییر اساسی در ساختارها و رفتارها هستم."
او درباره حضور گسترده شهروندان در انتخابات گفت: " مردم با مشارکت 85 درصدی در انتخابات 22 خرداد شرکت کردند،‌ مطمئن هستم اگر امکانات فراهم می بود بیش از این رقم در انتخابات شرکت می‌کردند."
آقای احمدی نژاد ضمن متهم کردن "دشمنان مستکبر" به دخالت در امور داخلی ایران گفت آنها می خواستند اقتدار مردم را ضعیف کنند.
او گفت: " آنها کارهاي بدي کردند و برخي مردم ما نيز آسيب ديدند؛ البته برخي ها متأسفانه با آنها همکاري کردند. امروز دشمنان ما از يک طرف به کمک ملت ايران ابراز نياز و درخواست گفتگو و از طرفي در امور داخلي ما دخالت مي کنند که اين تناقض آشکار است."
آقای احمدی نژاد همچنین از تغییرات در دولت خبر داد و گفت:" ساختار دولت بايد متناسب با نياز امروز تغيير کند و من عملکردها، برنامه‌ها ونيازها را بررسي کرده ام، بايد در دولت تغييراتي ايجاد کرد و اين تغييرات قابل توجه خواهد بود."
دادستان کل ایران: ۵۰۰ بازداشت شده هنوز در زندان هستند
دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس ایران به نقل از دادستان کل کشور گفته است که در جریان حوادث پس از انتخابات این کشور حدود ۲۵۰۰ نفر دستگیر شده اند که حدود ۲۰۰۰ نفر از آنها تاکنون آزاد شده اند و حدود ۵۰۰ نفر در بازداشت باقی مانده اند.
به گزارش پارلمان نیوز، پایگاه خبری فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی، قربانعلی دری نجف آبادی (دادستان کل ایران) به محمد رضا تابش (دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس) گفته است: "بنا بر قولی که دادستان تهران (سعید مرتضوی) داده است کار رسیدگی به اتهام افراد باقی مانده طی روزهای آینده انجام می شود و پرونده آنها با طی مراحل قانونی به محاکم قضایی ارجاع خواهد شد".
گروهی از احزاب و چهره های سیاسی در ایران و سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر از روند دستگیری های اخیر و گزارش های تأیید نشده از فشارهای وارد شده بر بازداشت شدگان اظهار نگرانی کرده اند و خواستار آزادی فوری آنها شده اند.
آقای تابش گفته است که وزیر اطلاعات و وزیر کشور ایران از حضور در کمیسیون امنیت ملی مجلس برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در مورد حوادث اخیر، از جمله دستگیری ها سر باز زده اند.
منبع: بی بی سی فارسی