۱ مهر ۱۳۸۸

دستگیری 35 نفر در راهپیمایی روز قدس در تهران

http://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2009/09/090920_ka_police_qods_rajabzadeh.shtml

سرتیپ عزیزالله رجب زاده فرمانده نیروی انتظامی تهران از دستگیری 35 نفر معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در روز قدس خبر داده است.
آقای رجب زاده به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته است: "پلیس تعدادی از افرادی را که در راهپیمایی روز قدس اقدام به تخریب اموال عمومی کرده بودند، دستگیر کرد."
به گفته فرمانده نیروی انتظامی تهران، در روز قدس چند موتور سیکلت و تعدادی سطل زباله در سطح شهر تهران آتش زده شد و پلیس بلافاصله افرادی را که اقدام به این کار کردند، دستگیر کرد.
این در حالی است که روز گذشته سرهنگ مهدی احمدی رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی نیروی انتظامی تهران گفته بود: "تعدادی از کسانی که قصد آسیب زدن به اموال عمومی را داشتند از سوی پلیس دستگیر شده اند."
راهپیمایی روز جمعه 27 شهریور به مناسبت روز قدس دهها هزار نفر از معترضان در تهران و برخی شهرهای بزرگ ایران نظیر اهواز، مشهد، تبریز، کرمانشاه و شیراز شرکت کرده و در حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات شعار دادند.
در راهپیمایی تهران اکبر هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی رئیس جمهور سابق نیز در این مراسم حضور داشتند.
بنابر گزارش ها، گروهی از لباس شخصی ها در مسیر راهپیمایی به آقای خاتمی حمله کردند و هجوم ناگهانی آنها باعث به زمین افتادن عمامه وی شد.
خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که طرفداران آقای موسوی در حوالی میدان ولی عصر تهران شعار "مرگ بر دیکتاتور" سرداده داده و طرفداران محمود احمدی نژاد هم که در همین مکان حضور داشتند، مطابق معمول روز قدس"مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" می گفتند.
بنابر گزارش این خبرگزاری، طرفداران آقای موسوی و آقای احمدی نژاد با مشت به یکدیگر حمله کردند و از قول یک شاهد عینی نوشت که پلیس در ابتدا تلاشی برای خاتمه دادن به درگیری انجام نداد.
به گفته آقای رجب زاده، پلیس در روز قدس در خیابانهایی همچون هفت تیر و مطهری "قاطعانه" با برخی افراد که "شروع به تحرکاتی کردند، برخورد کرده است.
ماموران پلیس پیش از آغاز این راهپیمایی در نقاط مختلف شهر تهران و در مسیرهای راهپیمایی به خصوص حوالی دانشگاه تهران، محل برگزاری نماز جمعه مستقر شده بودند.