۲۴ شهریور ۱۳۸۸

انتقام گیری مجدد از خانواده آیت الله منتظری

http://www.rahesabz.net/story/1533/
شبکه جنبش راه سبز (جرس): ساعاتی پس از انتشار نامه آیت الله منتظری خطاب به علما و مراجع تقلید در دعوت از آنان برای اعتراض به رفتارهای ظالمانه حکومت، اخبار غیر رسمی از بازداشت سه نفر از اعضای خانواده آیت الله منتظری در قم حکایت دارند.



پایگاه خبری اصلاح طلب "تغییر" دیشب گزارش کرد: "عصر امروز ۳ نفر از نوه های آیت الله لعظمی حسین علی منتظری ، آقایان محمد مهدی منتظری ، محمد علی منتظری و محمد صادق منتظری از فرزندان پسر بزرگ آیت الله منتظری (احمد ) در خانه بازداشت شدند."



این در حالی است که اخباری دیگر حکایت دارند که برخورد با فرزندان روحانیون منتقد، به بیت آیت الله منتظری محدود نمانده است. به گزارش این منابع، فرزندان آقایان سید حسین موسوی تبریزی دبیر کل مجمع محققیق و مدرسین حوزه علمیه قم و همچنین فرزندان دو تن از افراد مرتبط با بیت آیت الله منتظری آقایان ناظم زاده و احمدی نیز بازداشت شده اند.



این برخوردها پس از آن صورت گرفته که آیت الله منتظری در نامه ای خطاب به مراجع تقليد و علمای شیعه ضمن حکومت فعلی در ایران را "حکومت ولایت نظامی" نامید و تاکید کرد: "حوادث و فجايع ماههاى اخير‏ ‏كه پس از انتخابات رياست جمهورى در كشور و در مرئى و مسمع‏ ‏حضرات مراجع و علماى محترم رخ داد زنگ خطرى است براى روحانيت‏ ‏و مرجعيت» خطاب به آن ها نوشته است«به يقين حضرات مراجع و علماى محترم قلبا از اين‏ ‏منكراتى كه به نام دين و مذهب انجام مى‎شود نگران و ناراحت مى‎باشند‏ ‏و بعضا اقداماتى نيز نموده اند، اما آيا با توجه به مفاد حديث شريف نبوى‏ ‏كه اظهار علم را واجب دانسته ، اين مقدار كفايت مى‎كند؟"



آیت الله منتظری با یادآوری اینکه "حاکمیت از سکوت مراجع بهره برداری می کند" پرسید: "آيا سزاوار است در‏ ‏امور مهمه اى كه به حيثيت و آبروى دين و مذهب و تأمين حقوق اقشار‏ ‏عظيمى از مردم و نيز ديندارى و حفظ اعتقادات مذهبى جوانان مربوط‏ ‏است سكوت كرده به نحوى كه بين مردم چنين تلقى شود كه خداى ناكرده‏ ‏مراجع و روحانيت موافق و مويد كارهاى خلافى هستند كه به گوشه اى از‏ ‏آنها اشاره شد؟"



تهاجم های قبلی



این نخستین بار نیست که بیت آیت الله منتظری و اعضای آن زیر فشار نیروهای وابسته به رهبر جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرند. در آبان ماه 76 نیز در پی انتقاد آیت الله منتظری از شخص اول نظام جمهوری اسلامی، گروه های فشار نزدیک به بیت رهبری به منزل وی حمله برده و ضمن جسارت به این مرجع تقلید، ضرب و شتم حاضران و تخریب منزل، وجوهات موجود در دفتر وی را به سرقت بردند. این حمله، سرآغاز حصرخانگی طولانی مدت آیت الله منتظری بود که تا بهمن ماه 1381 به طول انجامید.



قائم مقام رهبر سابق جمهوری اسلامی، در جریان انتقادات آن زمان خود، که به سخنرانی "سیزده رجب" مشهور شد، اظهار داشت: "آقايان تا چيزي مي‎شود به ما مي‎گويند «ضد ولايت فقيه »... اصلا ولايت فقيه را ما گفتيم، ما علم كرديم، ما كتاب درباره اش نوشتيم، حالا ما شديم ضد ولايت فقيه ؟! يك عده بچه كه اصلا وقتي كه ما بوديم و اين كارها را مي‎كرديم اصلا نطفه شان هم منعقد نشده بود، حالا راه مي‎افتند [می گویند] ضد ولايت فقيه!"



وی خطاب به رهبر جمهوری اسلامی گفت: "شما كه در شان و حد مرجعيت نيستيد...آيت الله مومن به من گفت يكي از اين آقايان كه مي‎رود در دفتر ايشان در قم مي‎نشيند و مسائل را مطابق نظر آقاي خامنه اي جواب مي‎دهد به ايشان گفتم كه ايشان كه رساله ندارد، شما چگونه فتاوا را بر طبق نظر ايشان جواب مي‎دهيد؟ گفت ما روي تحرير امام جواب مي‎دهيم ! گفتم مردم آخر مساله ايشان را مي‎خواهند، گفت : مي‎گويند ايشان فتوايش مثل فتواي امام است، ما روي تحرير امام جواب مي‎دهيم ! خوب اين معنايش مبتذل كردن مرجعيت شيعه نيست ؟" آیت الله منتظری خاطر نشان کرد: "آمدند در شب بعد از فوت آيت الله اراكي، عده اي بچه راه انداختند در خيابان جلوي جامعه مدرسين، مثل همين الان كه راه مي‎اندازند؛ بعد هم سه چهارنفر از تهران آمدند و اصلا (كساني كه ايشان را مي‎گفتند) هفت هشت نفر بيشتر نبودند و به زور هفت نفر را به عنوان مرجع گفتند كه ايشان را هم جزو كنند، در صورتي كه ايشان در حد فتوا و مرجعيت نيست . بنابر اين مرجعيت شيعه را مبتذل كردند، بچگانه كردند، با يك عده بچه اطلاعاتي كه راه انداختند..".



در مهرماه 1387 نیز، به دنبال انتقادات آیت الله منتظری از حکومت در روز عید فطر، فشار بر بيت اين مرجع تقليد منتقد تشدید شد و پس از بازداشت مجتبي لطفي از ‏اعضاي دفتر و مسوول اطلاع‌رساني آن، منزل مجتبي فيض، داماد آيت‌الله منتظرى نيز مورد بازرسى ماموران اداره ‏اطلاعات قم قرار‏ ‏گرفت. ‏



این واکنش ها پس از آن به انجام رسیدند که این مرجع تقلید طي سخنانی با اشاره به سخنان مسوولان ارشد حکومت ایران دائر بر اينکه "آزادي ‏در‏ ‏ايران بيشتر از همه جاي دنيا وجود دارد" گفت: "‏چرا شعارهاي شما با عملكردتان در داخل مناسبت ندارد، از‏ ‏سويي ‏آنجا ايران را آزادترين كشور دنيا مي‎دانيد اما در كشور ما‏ ‏آزاديهاي مشروع و قانوني را سلب مي‎كنيد. از باب نمونه ‏شما‏ ‏مردم امروز از نظر جا و مكان در اين محل در مضيقه هستيد در‏ ‏حالي كه بيش از ده سال است درب حسينيه شهدا ‏كه مكان تدريس‏ ‏فقه آل محمد(ص ) و سوگواري آن بزرگواران بود توسط مسئولان‏ ‏پلمب شده است. خوب است بدانيد ‏كه حتي يك ريال از بودجه‏ ‏اين حسينيه از وجوهات شرعيه يا دولتي پرداخت نشده و پول آن‏ ‏كاملا شخصي است.‏‎"‎



آيت الله منتظري افزود: "وقتي با من كه همه مي‎دانند در انقلاب نقش‏ ‏بسزايي داشتم اين گونه برخورد مي‎شود و اماكن ‏ما غصب‏ ‏مي‎شود و گفته هاي ما سانسور مي‎شود، واي به حال مردم عادي.‏ ‏اگر آقايان از اين موضوع خبر دارند و دم ‏از آزادي مي‎زنند كه‏ ‏واويلا، و اگر اطلاع ندارند وااسفا. ما دعا مي‎كنيم كه خداوند به‏ ‏مسئولان و حاكمان عقل و درايت ‏عنايت كند و آنچه مي‎گويند و‏ ‏انجام مي‎دهند همراه با عقل و درايت باشد‎"‎‏.



آیت الله العظمی منتظری در پاسخ به نامه 293 روزنامه نگاران و نخبگان و روشنفکران کشور نوشت که: "این حکومت نه جمهوری است و نه اسلامی".



این مرجع منتقد حکومت نوشته است: "اینجانب بارها تذكرات و پیشنهادهایى را براى بیرون رفتن از این بحران ویرانگر ارائه نموده ام، ولى ظاهرا حضرات براى رسیدن به مقاصد دنیوى خویش چنان چشم و گوش و دل بر حقایق بسته اند كه نه مِبینند و نه مِشنوند، ولى از آنجا كه هنوز مبارزات با رژیم گذشته در اذهان بسیارى از افراد زنده است و در میان سردمداران حكومتى بعضا كسانى هستند كه خود طعم شكنجه و زندان و... را چشیده اند اینجانب هنوز نا امید نیستم و امیدوارم تا كاملا دیر نشده مسئولین امر به خود آیند و بیش از این وجهه نظام جمهورى اسلامى را در بین توده هاى زجر كشیده و سیلى خورده ایران و در سطح جهانى خدشه دار نكنند و موجب سقوط خود و نظام نگردند."



آیت الله منتظری در ادامه اینگونه گفته است: "امیدوارم مسئولین امر از این راه انحرافى كه در پیش گرفته اند دست برداشته و حقوق از دست رفته مردم را استیفا نمایند، خسارات را جبران نموده و بى گناهان را بیش از این در زندان نگه ندارند، و با پایان دادن به سناریوهاى نمایشى دادگاهها و پخش اعترافات آنچنانى بیش از این قضاء اسلامى را مسخره نكنند; و یا لااقل شجاعت این را داشته باشند كه اعلام كنند این حكومت نه جمهورى است و نه اسلامى و هیچ كس هم حق اعتراض و اظهارنظر و انتقاد ندارد."



21 تیر


با گذشت نزدیک به یک ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و سرکوب معترضان به نتایج آن از سوی حکومت، آیت الله منتظری برجسته ترین مرجع تقلید شیعه در ایران، با تاکید بر باطل بودن ولایت حاکمان ظالم اعلام کرد که "تصدی افرادی که بخواهند با زور یا فریب و تقلب بر مناصب خود بمانند هیچ گونه مشروعیتی ندارد."
آیت الله منتظری، که پیش از این نیز در اظهاراتی مشابه برعدم مشروعیت انتخابات اخیرو دولت برآمده از آن تاکید کرده بود، این بار در پاسخ به "چند پرسش شرعی" محسن کدیور یکی از شاگردانش نظرات خود را پیرامون مسایل جاری کشور مطرح کرده است.



این مرجع تقلید شیعیان در پاسخ به سوالی درباره "حکم تصدی مناصب خدمات عمومی پس از از دست رفتن شرائط الزامی از قبیل عدالت، امانتداری و برخورداری از رأی اکثریت" اظهارداشته است که "از بین رفتن شرائط مذکور که شرعا و عقلا در صحت و مشروعیت اصل تولیت و تصدی امور عامه جامعه دخیل است خود بخود و بدون حاجت به عزل موجب سقوط قهری ولایت و تصدی امر اجتماعی و عدم نفوذ احکام صادره از سوی آن متولی و متصدی می گردد."