۲۸ شهریور ۱۳۸۸

نماز روز قدس 'با امامت احمد خاتمی و سخنرانی محمود احمدی نژاد'

http://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2009/09/090916_he_ir88_friday_prayer.shtml

نماز جمعه روز قدس به امامت احمد خاتمی و با سخنرانی محمود احمدی نژاد برگزار می شود.
روز چهارشنبه، 16 سپتامبر (25 شهریور)، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - و خبرگزاری کار ایران - ایلنا - به نقل از روابط عمومی ستاد نماز جمعه تهران گزارش کردند که نماز جمعه این هفته، مصادف با آخرین جمعه ماه رمضان که روز قدس نامگذاری شده، توسط احمد خاتمی، یکی از پنج امام جمعه موقت تهران، اقامه می شود و محمود احمدی نژاد هم یکی از سخنرانان پیش از خطبه های نماز است.
در چند روز اخیر، در مورد اینکه چه کسی امامت نماز جمعه در روز قدس را برعهده خواهد داشت گزارش های ضد و نقیضی انتشار یافته بود.
امام جمعه تهران در هر هفته توسط آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و امام جمعه دایم تهران از میان پنج امام جمعه موقت و معمولا بر حسب نوبت انتخاب می شده است.
در سال های گذشته، امامت نماز جمعه روز قدس تهران را معمولا اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر عهده داشت.
منابع رسمی جمهوری اسلامی دلیلی برای تغییر در روال معمول سال های اخیر ذکر نکرده اند اما ممکن است نگرانی از حضور گسترده معترضان به دولت احمدی نژاد در نماز و اظهارات احتمالی آقای رفسنجانی در مورد بحران سیاسی سه ماه اخیر در اتخاذ این تصمیم موثر بوده باشد.
آخرین بار آقای رفسنجانی در روز 26 تیرماه، و پس از یک غیبت طولانی، امامت نماز جمعه نماز جمعه تهران را برعهده گرفت و در خطبه های نماز، ضمن بحرانی خواندن شرایط کشور، پیشنهادهایی را برای حل این بحران و بازگشت آرامش مطرح ساخت.
نماز جمعه 26 تیرماه با حضور جمعیت بی سابقه ای برگزار شد اما نیروهای امنیتی به مقابله با نمازگزاران پرداختند که در جریان آن، شماری زخمی و تعدادی هم بازداشت شدند.
پس از آن، آقای رفسنجانی در مراسم نماز جمعه حضور نیافته است.
در هفته های اخیر، مقامات امنیتی ظاهرا از بیم حضور معترضان، تعدادی از مراسم معمول مذهبی را لغو کرده یا در نحوه برگزاری آنها تغییراتی داده اند که از آن جمله می توان به لغو مراسم شب های قدر در آرامگاه آیت الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی، و تغییر محل برگزاری نماز عید فطر اشاره کرد.
احمد خاتمی از جمله روحانیون تندرو و از طرفداران محمود احمدی نژاد محسوب می شود و به عنوان خطیب در مراسم نماز جمعه پس از انتخابات، به شدت به مخالفان و معترضان به نتیجه انتخابات حمله کرده است.
آقای خاتمی در یکی از خطبه های نماز جمعه پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری، قوه قضائیه را به برخورد "بی رحمانه" با معترضان و تظاهرکنندگان دعوت کرد و خواستار بازداشت و مجازات منتقدان دولت شد.
در مراسم نماز جمعه معمولا اشخاصی هم به عنوان سخنرانان پیش از خطبه ها حضور دارند و محمود احمدی نزاد اخیرا به مناسب هفته دولت نیز به این مراسم دعوت شده بود.
روابط عمومی ستاد نماز جمعه تهران گفته است که رمضان عبدالله، که از او با عنوان دبیرکل جنبش اسلامی فلسطین نام برده شده، یکی از سخنرانان قبل از خطبه ها خواهد بود.
همزمان، شخصیت ها و تشکل های اصلاح طلب و سایت های اینترنتی متعلق به معترضان به نتیجه انتخابات هم از مردم خواسته اند در راهپیمایی های روز قدس شرکت کنند.
از زمان برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در 22 خرداد، مقامات امنیتی با درخواست کاندیداهای معترض برای دریافت مجوز برگزاری تجمع های مسالمت آمیز برای انتقاد از آنچه که تقلب در انتخابات خوانده شده مخالفت کرده اند.
گفته می شود که دولت از تعدادی از خبرنگاران رسانه های خارجی هم دعوت کرده است تا به منظور تهیه گزارش از مراسم روز قدس، به تهران سفر کنند.