۱۲ شهریور ۱۳۸۸

دلیل جابجایی دهها سفیر جمهوری اسلامی در خارج

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/09/090902_he_iran_ambassadors.shtml

روز چهارشنبه، 2 سپتامبر (11 شهریور)، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه، در واکنش به گزارش مربوط به برکناری حدود پنجاه سفیر و سرکنسول جمهوری اسلامی در خارج، گفت که جابجایی سفرا و روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی در خارج از کشور "امری طبیعی" است.
آقای قشقاوی افزود که سفرا و روسای نمایندگی ها و سرکنسولگری های جمهوری اسلامی در پایان ماموریت سه ساله خود جابجا می شوند و جابجایی روسا و کارشناسان نمایندگی ها در فصل تابستان هم یک روش معمول است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در توجیه اجرا شدن این تغییرات در فصل تابستان گفت که به این ترتیب، به کارمندان سفارتخانه ها امکان داده می شود تا به نحو بهتری به انتقال خانواده و ثبت نام فرزندان خود مبادرت ورزند.
حسن قشقاوی یادآور شدکه جمهوری اسلامی بیش از یکصد و سی نمایندگی در خارج دارد و افزود "با احتساب یک سوم از تغییرات طبیعی سالیانه، تقریبا چهل و پنج نفر از سفرا، روسا و سرکنسول های جمهوری اسلامی هر ساله و از جمله سال جاری، مشمول این جابجایی ها می شوند."
پیش از این برخی منابع خبری نزدیک به دولت گفته بودند که تغییر یکباره تعداد قابل توجهی از دیپلمات های ارشد جمهوری اسلامی در خارج در راستای تغییرات اساسی در وزارت خارجه صورت می گیرد.
مهرداد خوانساری، تحلیلگر مسائل دیپلماتیک ایران در لندن به بخش فارسی بی بی سی گفت که تغییر یکباره یک سوم از سفرای ایران، پیامی به کشورهای محل ماموریت این سفرا دارد مبنی بر این که دیپلمات های تازه منصوب شده کاملا همسو با دولت جدید ایران هستند و مواضع آنها مورد تایید محمود احمدی نژاد است.
روز سه شنبه، خبرگزاری فارس به نقل از "منابع آگاه" نوشت که اصلاحات بنیادی در وزارت خارجه آغاز شده است.
این خبرگزاری یادآور شده بود که محمود احمدی نژاد در معرفی اعضای کابینه جدید به مجلس در روز یکشنبه خبر داده بود که در دوره دوم وزارت منوچهر متکی، وزیر امور خارجه، اصلاحاتی در این وزارت خانه صورت می گیرد.

در این خبر آمده بود که به جای چهل نفر از سفیرانی که حکم پایان ماموریت خود را دریافت کرده اند "سفرای جدیدی از کارشناسان معتقد به مبانی انقلاب در سفارتخانه های ایران حضور پیدا می کنند."
فارس انتصاب مکرر "حلقه ای بسته از افراد به عنوان سفیر" را که باعث حضور طولانی مدت برخی از کارمندان وزارت خارجه در ماموریت خارج شده مورد انتقاد قرار داده و آنان را حامی معترضان به نتیجه مناقشه برانگیز انتخابات اخیر خوانده بود.

به نوشته این خبرگزاری "برخی از این افراد در جریان اغتشاشات اخیر تهران رسما به موضعگیری در حمایت از آشوب گران پرداخته بودند."
ظاهرا منظور فارس، که به شدت از دولت محمود احمدی نژاد حمایت می کند، آن دسته از دیپلمات هایی است که در دولت های قبلی هم دارای سمت های مهم بوده اند.
مهران براتی استاد علوم سیاسی در دانشگاه برلین و تحلیلگر مسائل بین المللی در این باره به بخش فارسی بی بی سی گفت که تغییر و جا به جایی سفرای به این شکل به اعتبار دیپلماتیک ایران و نفوذ سفرای تازه منصوب شده صدمه وارد می کند.
در حالیکه هنوز منوچهر متکی رای اعتماد مجلس را کسب نکرده و دوره دوم وزارت او رسما آغاز نشده، گزارش هایی از تغییراتی در کادر داخلی وزارت خارجه هم انتشار یافته است.
با آغاز دوره دوم محمود احمدی نژاد، ناظران پیش بینی می کردند که وی به تغییرات گسترده ای در سمت های مختلف در سازمان ها و نهادهای دولتی دست بزند و افراد مورد نظر خود را به سمت های مهم در این سازمان ها منصوب کند و به طور سنتی، ماموریت خارجی در جمهوری اسلامی به عنوان راهی برای پاداشدهی به افراد محسوب می شود.
در دوره اول محمود احمدی نژاد، وزارت خارجه به گسترش روابط با شماری از کشورهایی که ارتباط چندانی با ایران نداشته اند مبادرت ورزید و به گفته ناظران، با توجه به موقعیت دولت در جامعه بین المللی در پی انتخابات اخیر و حوادث پس از آن، انتظار می رود توسعه روابط و کسب حمایت این قبیل کشورها از اولویت بیشتری برخوردار شود.