۱۵ شهریور ۱۳۸۸

بررسی گزارش کروبی درباره تجاوز و آزار جنسی در قوه قضائیه

ttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2009/09/090906_ka_khalafi_karobi_victims.shtml

هیات ویژه قوه قضائیه می گوید با مهدی کروبی نامزد معترض به نتایج انتخابات در باره آزار جنسی بازداشت شده ها گفتگو کرده و نتایج آن را حداکثر تا یک هفته دیگر بررسی خواهد کرد.

رئیس قوه قضائیه هفته پیش ابراهيم رئيسی معاون اول قوه قضاييه، غلامحسين محسنی اژه ای دادستان کل کشور و علی خلفی رئیس دفتر خود را مامور نظارت و رسیدگی پرونده های مرتبط با وقایع بعد از انتخابات کرده است.

آقای خلفی به خبرنگاران گفته است که این هیات با آقای کروبی دیدار کرده و آقای کروبی مستندات خود را ارائه کرده و ما (هیات) در حال بررسی آن هستیم.

به گفته آقای خلفی این بررسی حداکثر تا هفته به طول می انجامد و "اگر به نتیجه نهایی برسیم آن را اعلام خواهیم کرد."

این عضو هیات ویژه قوه قضائیه برای بررسی پرونده های مرتبط با وقایع بعد از انتخابات می گوید که آقای کروبی اسامی چهار نفر را در اختیار هیات گذاشته "ولی مدرکی ارائه نشده و ادعاهایی بوده که در حال بررسی است."

بعد از آنکه آقای کروبی در نامه ای به صادق لاریجانی رئیس جدید قوه قضائیه آمادگی خود را برای ارائه مستندات آزار جنسی و تجاوز به برخی بازداشتی ها اعلام کرد، رئیس قوه قضائیه از هیات ویژه خواست تا این مسئله را بررسی کند.

آقای کروبی در نامه خود به رئیس قوه قضائیه اعلام کرده بود که آماده است مستندات آزار جنسی و تجاوز به برخی از بازداشتی های وقایع بعد از انتخابات ایران را به وی ارائه کند.

دبیر کل حزب اعتماد ملی و نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در عین حال تاکید کرده بود که تحقق این امر مشروط به تضمین امنیت افرادی است که به گفته وی در بازداشتگاه های نیروهای امنیتی مورد تجاوز قرار گرفته اند.

مهدی کروبی پیشتر در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان، این اتهام را مطرح کرده بود که به برخی از بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات تجاوز شده است.

او در نامه اش به رئیس قوه قضائیه نوشته بود: "اکنون این آخرين نامه‌ای است که برای دادخواهی از جانب کسانی که بناحق در حوادث پس از انتخابات مورد ظلم و ستم واقع شده‌اند، به حضور جنابعالی ارسال می‌دارم".

وی نوشته بود:"...اميدوارم که در طلیعه حضور شما بر مسند ریاست قوه قضائیه، شاهد اجرای عدالت باشيم و دیگر نیازی به این نباشد که مردم بزرگوار و رنج‌دیده ایران به صورت مستقیم مورد خطاب واقع شوند و موجبات تکدر خاطر و ناراحتی آنان بیش از این فراهم آید".

مهدی کروبی دوم شهریور (24 اوت) گزارش شخصی یکی از بازداشت شدگان را منتشر کرد که می گوید در زمان بازداشت مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است.