۲۲ شهریور ۱۳۸۸

درخواست برای بازداشت موسوی و مجازات کروبی

http://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2009/09/090911_op_mousavi_karubi_friday_prayer.shtml
امام جمعه اصفهان خواهان بازداشت میرحسین موسوی شده و امام جمعه شیراز گفته است که مهدی کروبی در صورت عدم اثبات وقوع تجاوز در بازداشتگاه ها، باید مجازات شود.
یوسف طباطبایی در نماز جمعه روز ۲۰ شهریور (۱۱ سپتامبر) اصفهان گفت: "چرا دستگاه قضایی با عده ای جوان که در محاکمات اعتراف می کنند که فریب خورده اند برخورد می کند اما با مسببان اصلی وقایع کاری ندارد"؟
او از میرحسین موسوی به عنوان "مایه فساد" و کسی که "نقش اول" را در اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران داشته نام برد و به صراحت خواهان دستگیری او شد.
آقای طباطبایی همچنین از تصمیم مخالفان دولت برای شرکت در مراسم روز قدس که جمعه هفته بعد برگزار می شود انتقاد کرد.
گفته می شود نمازجمعه هفته آینده تهران را که "روز قدس" است، اکبر هاشمی رفسنجانی امامت خواهد کرد و معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران گفته اند برای ادامه اعتراضات خود در مراسم این روز شرکت خواهند کرد.
مهدی کروبی از جمله کسانی بود که با دعوت تلویحی از مخالفان برای شرکت در این مراسم، گفت که "در روز قدس قدرت مردم را خواهید دید".
اکنون امام جمعه اصفهان می گوید: "آنها که پخته سیاست بودند و می گویند روز قدس باید با نشان های سبز بیائید، اینها باید صدایشان خفه شود".
همزمان اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز از اظهارات آقای کروبی در مورد لزوم پیگیری موضوع تجاوز جنسی به بازداشت شدگان حوادث اخیر در بازداشتگاه ها انتقاد کرده و گفته است: "فردی که سال ها در کسوت روحانیت بوده اعلام می کند که تجاوز صورت گرفته، این نیاز به اثبات دارد و اگر اثبات نشود تعزیر برای آن است".
او گفته است: "اگر این موضوع حقیقت داشته، چرا به مسئولان نگفتید و در عرصه افکار جهانی مطرح کردید؟ اگر حقیقت داشته چرا اثبات نمی کنید"؟
آقای کروبی چندی پیش در نامه ای به آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهان رسیدگی به موضوع تجاوز در بازداشتگاه ها شد و از او خواست موضوع را به اطلاع آیت الله خامنه ای برساند.
او ده روز بعد نامه خود به آقای هاشمی را منتشر کرد و گفت از آنجا که با گذشت ده روز پاسخی به او داده نشده، موضوع را علنی کرده است.
با آغاز به کار صادق لاریجانی به عنوان رئیس جدید قوه قضائیه ایران، هیأتی سه نفره از سوی او به دیدار آقای کروبی رفت و از او خواست شواهد و مستندات خود را ارائه دهد.
آقای کروبی گفته است که در دیدار با این هیأت بخشی از مستندات را ارائه کرده، اما روز پس از دومین دیدار با اعضای هیأت، مأموران دادستانی دفتر او و دفتر حزب اعتماد ملی که آقای کروبی دبیرکل آن است را مهر و موم و اسناد و مدارک آن را توقیف کردند.
مأموران دادستانی همچنین دفتر کمیته پیگیری آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات را مهر و موم و مدارک آن را توقیف و علیرضا بهشتی و مرتضی الویری (نمایندگان آقای موسوی و آقای کروبی در کمیته مذکور) را بازداشت کردند.