۱۵ شهریور ۱۳۸۸

واکنش ها به لغو مراسم احیا در آرامگاه آیت الله خمینی

http://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2009/09/090905_op_brief_mosala.shtml
براساس گزارش ها لغو مراسم شبهای احیا در آرامگاه آیت الله خمینی واکنش هایی را به همراه داشته است.

ناصر قوامی، رئیس کمیسیون قضایی مجلس ششم در واکنش به این خبر گفته است: "برنامه های دقیقی در مرحله اول برای حذف هم فکران، همراهان و شخصیت هایی که دقیقا در خط فکری امام بودند، وجود دارد".

عماد افروغ، نماینده سابق مجلس هم گفته است: "باید کسانی را زیر سوال برد که احتمالا برای لغو برنامه حرم فشار آورده اند که این حکایت از وجود جریانی مغایر با اندیشه های امام دارد".

به گفته بسیاری از ناظران لغو این مراسم را نمی توان منطبق با اندیشه های آیت الله خمینی دانست زیرا به گفته آنها او به نظر و تمایل مردم اعتقادی عمیق داشت.

حسن شریعتمداری، صاحب نظر در مسائل مذهبی، معتقد است که در گذشته این عدم تحمل نسبت به گروه های غیر خودی بود، اما بعد از انتخابات ریاست جمهوری قواعد بازی در صحنه سیاسی ایران به هم خورده و شرایط به گونه ای دیگر شده است.

آرامگاه آیت الله خمینی به مدت ۲۰ سال در ماه رمضان محلی برای برگزاری مراسم شب های احیا بود و هر سال جمع کثیری از مردم با حضور در این محل و انجام مراسم این شب، به سخنرانی های سخنرانان گوش می دادند.

در سال های گذشته محمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری از سخنرانان ثابت این مراسم بودند.


'فشار'

در روزهای اخیر در بعضی از وب سایت های حامیان میرحسین موسوی احتمال شرکت گسترده مخالفان به نتایج انتخابات در این مراسم مطرح شده بود.

به گفته برخی از ناظران، لغو مراسم مذهبی که به مدت ۲۰ سال بدون وقفه در آرامگاه آیت الله خمینی در ماه رمضان برگزار می شده، تنها به دلایل سیاسی صورت گرفته است.

با توجه به این که برخی از سایت های اصولگرا ابراز نگرانی کرده بودند که از تریبون این مراسم مذهبی برای بیان مخالفت ها استفاده شود، این سوال مطرح می شود که آیا مسئولین از حضورگسترده معترضان در این مراسم نگران بودند؟

صادق زیبا کلام، تحلیل گر مسائل سیاسی با اشاره به حضور آقای خاتمی به عنوان یکی از سخنرانان و با توجه به شمار زیاد شرکت کنندگان در این مراسم، احتمال این که در این مراسم شاهد شعارهایی در مخالفت با دولت فعلی باشیم را دور از انتظار نمی داند.

با توجه به این که مسئولیت آرامگاه آیت الله خمینی با نوه او حسن خمینی است و با توجه به موضع گیری های اخیر حسن خمینی از جمله عدم شرکت او در مراسم تنفید ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و یا حضور نیافتنش در آرامگاه آیت الله خمینی به همراه هیات دولت، این سوال مطرح می شود که چگونه حسن خمینی با لغو این مراسم موافقت کرده است.

حسن شریعتمداری، صاحبنظر در مسائل مذهبی، معتقد است که این اقدام نوه آیت الله خمینی خود نشانه ای است از اعتراض به سیاست فشار.

به گفته آقای شریعتمداری، حسن خمینی دو راه داشت؛ یا باید پافشاری می کرد که این مراسم با همان سخنرانان برگزار شود، که در این صورت با حضور آقای خاتمی احتمال بروز برخوردهایی وجود داشت و یا این که مراسم را لغو کند. ظاهرا آقای خمینی راه دوم را انتخاب کرد.

همزمان با انتشار خبر لغو برگزاری مراسم احیا در آرامگاه آیت الله خمینی، برخی از خبرگزاری ها به نقل ار رئیس ستاد برگزاری نماز عید فطر شهرداری تهران خبر داده اند که نماز عید فطر امسال در مصلی تهران برگزار نمی شود و دلیل این امر انجام فعالیت های عمرانی و ساخت و سازهای داخل محوطه مصلی اعلام شده است.

به اعتقاد ناظران، معترضان که تاکنون دولت از دادن مجوز رسمی برای تجمع آنها خودداری کرده و هر گونه تجمع غیر رسمی آنها نیز با برخورد شدید نیروهای امنیتی روبر و شده است، بر این باورند که باید برای ابراز مخالفت با دولت و اعترض به نتایج انتخابات از هر فرصتی استفاده کرد.

شاید صحبت های اخیر مهدی کروبی آن طور که بیشتر سایت های خبری نزدیک به اصلاح طلبان در ایران گزارش داده اند در همین راستا باشد که گفته است: "شما در روز قدس نیز بار دیگر قدرت مردم را خواهید دید و متوجه خواهید شد مردم از چه فکر و اندیشه ای حمایت می کنند، زیرا مردم به قول شما خودشان می فهمند و درباره آنچه روی داده داوری می کنند".