۲۲ شهریور ۱۳۸۸

شکایت 90 بازداشتی کهریزک در دادسرای نظامی تهران

http://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2009/09/090912_ka_kahrizak_bahrami.shtml
شکرالله بهرامی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام کرده که تا سه روز پیش 104 نفر از کسانی که در بازداشتگاه کهریزک آسیب دیده بودند، در دادسرا حاضر شده اند.
به گفته آقای بهرامی، 15 نفر به عنوان گواه مسائل خود را مطرح کرده و 90 نفر نیز شکایت کرده اند.
بازداشتگاه کهریزک که در جنوب تهران واقع است، در جریان اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان یکی از محل های نگهداری و بازجویی از بازداشت شدگان سر زبانها افتاد.
به گفته خانواده برخی از قربانیان اعتراضات اخیر در ایران، فرزندان آنان پس از دستگیری به کهریزک انتقال یافته بودند.
روز پنجم مرداد آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، دستور تعطیلی این بازداشتگاه را به دلیل "غیر استاندارد بودن" شرایط آن صادر کرد.
برخی می گویند کشته شدن چند نفر از بازداشت شدگان در این بازداشتگاه، باعث شد تا دستور تعطیلی آن صادر شود .
پس از اعلام تعطیلی این بازداشتگاه نیروی انتظامی اعلام کرد که "مسئولان خاطی" بازداشتگاه کهریزک عزل و تنبیه شده اند.
سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی گفته بود که "سه ماموری که به صورت خودسرانه نسبت به تنبیه بدنی شدید تعدادی از بازداشت شدگان اقدام کرده بودند، بازداشت شده اند اما اکنون رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح می گوید که "هفت نفر ازمتهمان بازداشت شده اند."
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، این هفت نفر را کسانی معرفی می کند که در رابطه با کهریزک نقش داشتند اما اشاره ای به هویت و سمت آنها در نیروی انتظامی نمی کند.
آقای بهرامی در باره انتشار اخباری مبنی بر آزادی مسئول بازداشتگاه کهریزک، می گوید: "وی که از مقامات انتظامی است هنوز در بازداشت به سر می برد."
در برخی گزارشها، اسامی برخی مسئولان ارشد نیروی انتظامی نظیر سرتیپ احمدرضا رادان، قائم مقام فرمانده نیروی انتظامی و نقش وی در این ماجرا به میان آمده بود اما فرمانده نیروی انتظامی گفته بود که "مسئولان ارشد ناجا نقشی در مشکلات ایجاد شده در این بازداشتگاه نداشتند و یک مسئول حفاظتی و نظارتی که باید تخلفات را گزارش می کرد، به همراه مسئول اردوگاه برکنار و بازداشت شده است."
پرونده تخلفات سه قاضی در حوادث بعد از انتخابات
علاوه بر ماموران نیروی انتظامی که در کهریزک نقش داشتند، احمد شفیعی دادستان انتظامی قضات می گوید که تخلفات سه قاضی دادگاه نیز در ارتباط با حوادث بعد از انتخابات تحت بررسی است.
جزئیات تخلفات این سه قاضی هنوز مشخص نیست اما گفته می شود که موضوع پرونده این سه قاضی با دادگاهی که بعد از وقایع انتخابات ریاست جمهوری در ایران برپا شده، ارتباط دارد.
در این دادگاه تعدادی از اعضای ارشد گروههای سیاسی نظیر مجاهدین انقلاب اسلامی و حزب مشارکت نیز محاکمه می شوند.
به گفته دادستان انتظامی قضات، "تقاضای تعقیب انتظامی این سه قاضی در جریان است و فعلا به نظر نهایی نرسیده است."
آنطور که دادستان تهران گفته این سه قاضی "در حال حاضر سرخدمتشان هستند و پرونده در حال رسیدگی است و بعد از آنکه به اظهار نظر نهایی رسید، تصمیم گیری می شود."