۲۲ شهریور ۱۳۸۸

محمدرضا جلایی پور آزاد شد

http://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2009/09/090912_ka_jalaeipour.shtml
محمدرضا جلایی پور، مسئول و سخنگوی 'پویش حمایت از میرحسین موسوی' که در حوادث بعد از انتخابات دستگیر شده بود، با 200 میلیون تومان وثیقه از زندان آزاد شد.
آقای جلایی پور که دانشجوی دوره دکترای جامعه شناسی دانشگاه آکسفورد است در زمانی که به همراه همسرش قصد بازگشت به انگلستان برای ادامه تحصیل را داشت، در فرودگاه امام خمینی تهران دستگیر شده بود.
در پی اعتراضات بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، گروهی از اعضای ارشد گروههای سیاسی به خصوص اعضای حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی دستگیر شدند.
دادگاهی نیز برای آنچه "کودتای مخملی" خوانده می شود، برپا شده و آقای جلایی پور نیز با لباس زندان در یکی از این جلسات دادگاه حضور داشت.

آقای جلایی پور فرزند حمیدرضا جلایی پور، مدیر مسئول روزنامه توقیف شده "جامعه" است.
حمید رضا جلایی پور در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت که فرزندش 82 روز در بازداشت بوده و 50 روز آن را نیز در بازداشت "انفرادی مطلق" گذرانده است.
آن طور که وی تعریف می کند فرزندش در این مدت ده کیلو وزن کم کرده ولی از لحاظ روحی در شرایط مناسبی دارد.
خانواده جلایی پور از یک ماه پیش منتظر آزادی فرزندشان بودند اما آقای جلایی پور می گوید: "9 بار به همین امید به زندان مراجعه کردیم و دیگر خسته شده بودیم."
آقای جلایی پور می گوید که روزهای دردناکی را تجربه کرده که هیچ شباهتی به دردهای گذشته اش نداشته است. او می گوید که "سه برادرم شهید شدند و پدر و مادرم در میانسالی از غصه فوت کردند و برادرم نیز که پزشک بود و 36 سال بیشتر نداشت از غصه درگذشت اما درد اوین و روزهای اخیر خیلی وحشتناک بود."
او می گوید که ما دو تا ابوغریب داریم که یکی ابوغریب سیاه که همان کهریزک است و یکی هم ابوغریب سفید که زندان اوین است.
آقای جلایی پور در این گفتگو با اشاره به روزهایی که گذرانده می پرسد: "چرا می خواهند خانواده ها را مچاله کنند؟"