۱۰ شهریور ۱۳۸۸

هیات ویژه قوه قضائیه نامه کروبی در باره تجاوز را بررسی می کند

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/08/090831_ka_raeisi_karobi.shtml
ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه ایران اعلام کرده که هیات ویژه قضائی نامه مهدی کروبی نامزد معترض به نتایج انتخابات در باره آزار جنسی و تجاوز به برخی بازداشتی های وقایع بعد از انتخابات را بررسی می کند.
آقای کروبی نامه ای به صادق لاریجانی رئیس جدید قوه قضائیه نوشته بود و آنطور که آقای رئیسی گفته، این نامه از سوی رئیس قوه قضائیه به هیات ویژه قوه قضائیه برای بررسی وقایع بعد از انتخابات، ارجاع شده است.
آقای کروبی در نامه خود به رئیس قوه قضائیه اعلام کرده بود که آماده است مستندات آزار جنسی و تجاوز به برخی از بازداشتی های وقایع بعد از انتخابات ایران را به وی ارائه کند.
دبیر کل حزب اعتماد ملی و نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در عین حال تاکید کرده بود که تحقق این امر مشروط به تضمین امنیت افرادی است که به گفته وی در بازداشتگاه های نیروهای امنیتی مورد تجاوز قرار گرفته اند.
مهدی کروبی پیشتر در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان، این اتهام را مطرح کرده بود که به برخی از بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات تجاوز جنسی شده اند.
او در نامه اش به رئیس قوه قضائیه نوشته: "اکنون این آخرين نامه‌ای است که برای دادخواهی از جانب کسانی که بناحق در حوادث پس از انتخابات مورد ظلم و ستم واقع شده‌اند، به حضور جنابعالی ارسال می‌دارم".
وی افزوده است:"...اميدوارم که در طلیعه حضور شما بر مسند ریاست قوه قضائیه، شاهد اجرای عدالت باشيم و دیگر نیازی به این نباشد که مردم بزرگوار و رنج‌دیده ایران به صورت مستقیم مورد خطاب واقع شوند و موجبات تکدر خاطر و ناراحتی آنان بیش از این فراهم آید".
مهدی کروبی روز دوشنبه (24 اوت) گزارش شخصی یکی از بازداشت شدگان را منتشر کرد که می گوید در زمان بازداشت مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است.
رئیس قوه قضائیه، دو روز پیش با صدور حکمی هیاتی ویژه را برای رسیدگی به پرونده های مرتبط با وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور تشکیل داد. در این هیات ابراهيم رئيسی، معاون اول قوه قضاييه، غلامحسين محسنی اژه ای، دادستان کل کشور و علی خلفی از مشاوران خود، را مامور نظارت بر رسیدگی به پرونده های مرتبط با وقایع بعد از انتخابات کرد.
آقای محسنی اژه ای در زمان بروز اعتراضات علیه نتیجه انتخابات وزیر اطلاعات بود و در این سمت، اعتراض کنندگان را به ایجاد اغتشاش و نا امنی متهم می کرد.
رئیس قوه قضائیه در حکم خود از این سه مقام خواست که "بر کليه مراحل رسيدگی اعم از تحقيقات دادسرا و محاکمات دادگاهی، ضمن رعايت کليه ضوابط قانونی و حقوق متهمين نظارت مستمر به عمل آورده و مراتب را به اينجانب گزارش نماييد".
آقای رئیسی گفته است که هیات ویژه در کمتر از 48 ساعتی که از تشکیل آن گذشته با عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران دیدار کرده و امروز با رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح جلسه دارد.
به گفته آقای رئیسی، این هیات به دنبال آن است که در مرحله تحقیق، دادسرا و دادگاه اقدامات قانونمند باشد و "تاکید ما به دادستان، رئیس دادگاه، و در بخش تحقیقات رعایت کامل قانون و رعایت حق و عدل در این رسیدگی هاست."
پیش از این، محمد حسین شاملو احمدی، بازپرس ویژه‌ قتل تهران اخیرا با ارسال نامه‌ای به صادق لاریجانی پیشنهادهایی به او ارائه کرده بود.
او در این نامه موضوع بازداشتگاه کهریزک، "بازداشت‌های غیرموجه و برخوردهای غیرشرعی با برخی افراد بازداشت‌شده و كشته شدن برخی افراد" را ناشی از "تغافل، بی‌درایتی و مسامحه‌ برخی مسئولان" دانسته بود.