۱۰ شهریور ۱۳۸۸

فرمانده نیروی انتظامی تهران: کسی در کهریزک کشته نشده

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/08/090829_ka_kahrizak_rajabzadeh.shtml
سرتیپ عزیزالله رجب زاده فرمانده نیروی انتظامی تهران، اعلام کرده، تمام کسانی که به بازداشتگاه کهریزک منتقل شدند با حکم قضایی بوده و کسی در بازداشتگاه کشته نشده است.
فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ که ظاهرا مسئولیت کهریزک نیز بر عهده وی بوده، گفته 140 تا 145 نفر از بازداشت شدگان به علت نبود جا به مدت سه روز در کهریزک نگهداری شدند.
فرمانده نیروی انتظامی تهران تاکید کرده که "در روز دوم نگهداری این افراد در کهریزک مسئول مربوطه را خواستم و تذاکرات لازم را به او دادم."
بازداشتگاه کهریزک که در جنوب تهران واقع است، در جریان اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان یکی از محل های احتمالی نگهداری و بازجویی از بازداشت شدگان بر سر زبانها افتاد.
به گفته خانواده برخی از قربانیان اعتراضات بعد از انتخابات ایران، فرزندان آنان پس از دستگیری به کهریزک انتقال یافته بودند.
ششم مرداد آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، دستور تعطیل این بازداشتگاه را به دلیل "غیر استاندارد بودن" شرایط آن صادر کرد.
بعضی می گویند کشته شدن چند نفر از بازداشت شدگان، باعث شد تا دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک صادر شود اما اکنون فرمانده نیروی انتظامی تهران می گوید که کسی در این بازداشتگاه کشته نشده است.
شورای عالی امنیت ملی ایران کمیته ای تعیین کرده تا در مورد کهریزک تحقیق کند ولی هنوز نتایج تحقیق این کمیته منتشر نشده است و آقای رجب زاده نیز می گوید "ما منتظر نتیجه تحقیقات این کمیته هستیم."
این شورا بعد از تعطیلی کهریزک اعلام کرده بود که افراد و "مسئولان خاطی" مرتبط با بازداشتگاه کهریزک از سمت خود برکنار می شوند و تحت تعقیب قضایی قرار می گیرند .
نحوه برخورد ماموران در جریان اعتراضات
بعد از گذشت بیشتر از دو ماه از وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری، همچنان بحث در باره نحوه برخورد نیروهای انتظامی، بسیج و لباس شخصی ها با معترضان ادامه دارد.
آقای رجب زاده در باره برخورد پلیس توضیح داده که نیروی انتظامی در سه لایه ماموریت خود را در روزهای بعد از انتخابات انجام داده است در لایحه اول "پلیس انتظامی" فعالیت داشت و هر جا که تجمعی صورت می گرفت "این نیرو اجازه درگیری به دیگران نمی داد."
بنا به گفته فرمانده نیروی انتظامی تهران هر جا که وضعیت از کنترل "نیروهای انتظامی" خارج می شد، "یگان امداد" وارد عمل می شد و در نهایت نیز وقتی "اجتماع غیرقانونی تبدیل به آشوب می شد و به تخریب یا آتش سوزی" می رسید،"یگان ویژه" کار خود را آغاز می کرد.
این فرمانده نیروی انتظامی برخورد نیروهای "یگان امداد" را نسبت به "ماموران انتظامی" محکم تر و آمرانه تر توصیف کرده اما در باره "یگاه وِِیژه" گفته است:"هدف آن پراکنده کردن جمعیت، دستگیری عوامل اصلی و تخریبگر و تامین نظم و امنیت منطقه بود، در نتیجه با کسی شوخی نداشت."
آقای رجب زاده تاکید کرده که "نیروهای ضد اغتشاش به کسانی که آشوب به پا می کنند رحم نخواهد کرد."
تصاویری از تخریب خودروها و اموال مردم توسط برخی ماموران نیروی انتظامی پخش شده است. آقای رجب زاده در این ارتباط گفت :"شاید چند مامور ما تحت احساسات و دور از دید فرماندهان، خساراتی را به مال مردم وارد کرده باشند اما این موضوع یک دستور سازمانی نبوده است."