۱۵ شهریور ۱۳۸۸

محمود رئیسی نجفی، یک شهید دیگر

http://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2009/09/090903_he_ir88_najafi.shtml

مشخصات یکی دیگر از کشته شدگان اعتراضات پس از انتخابات اعلام شده و آمار جدیدی از شمار قربانیان اعتراضات خیابانی اعلام شده است.

روز پنجشنبه، 3 سپتامبر (12 شهریور)، برخی از سایت های خبری از جمله سایت سحام نیوز، متعلق به حزب اعتماد ملی، گزارش کردند که محمود رئیسی نجفی یکی دیگر از کسانی است که در جریان حمله ماموران دولتی به معترضان به نتیجه انتخابات 22 خرداد جان خود را از دست داده است.

سحام نیوز به نقل از خانواده محمود رئیسی نجفی نوشته است که شغل این فرد کارگری بود و هنگامی که روز 25 خرداد پس از چند ساعت تاخیر از کار به خانه بازگشت، به شدت زخمی شده بود.

براساس این گزارش، محمود نجفی به اعضای خانواده خود گفت که هنگام عبور از محلی در نزدیکی میدان آزادی تهران که گروهی از تظاهرکنندگان در آن شعار می دادند، ماموران امنیتی او را گرفتند و به شدت از ناحیه سر و سایر نقاط بدن هدف ضرب و جرح قرار دادند و بیهوش کردند.

به گفته محمود نجفی، ماموران او را در حالت بیهوشی داخل اتومبیلی که ظاهرا حامل تعدادی افراد زخمی یا اجساد کشته شدگان بود انداختند اما او پس از به هوش آمدن، به سروصدا و التماس پرداخت و سرانجام یکی از ماموران، او را از این خودرو به پایین انداخت.

خانواده آقای نجفی گفته اند که از بیم واکنش مقامات دولتی، محمود را به بیمارستان منتقل نکردند اما پس از ده روز بستری بودن در خانه، وضع جسمی او رو به وخامت گذاشت و خانواده را ناگزیر به مراجعه به بیمارستان طرفه کرد.

براساس این گزارش، در بیمارستان تشخیص داده شد که محمود هدف اصابت گلوله هم قرار گرفته بود و پزشکان از خانواده خواستند تا روز بعد برای بستری کردن او مراجعه کنند ولی محمود رئیسی نجفی قبل از بستری شدن در بیمارستان درگذشت.

سحام نیوز به نقل از پدر محمود نجفی نوشته است که ماموران دولتی جنازه پسرش را به پزشکی قانونی کهریزک انتقال دادند و برای چند روز، با وجود پیگیری خانواده، از تحویل آن برای تدفین خودداری ورزیدند.

به گفته وی، سرانجام جنازه تحویل و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد اما اعضای خانواده از بیم مشکلاتی که ممکن بود برای آنان ایجاد شود، در اطلاعیه های مجلس ترحیم از علت درگذشت محمود سخنی نگفتند.

به نوشته سحام نیوز، خانواده نجفی رئیسی گفته اند که پس از آگاهی از اینکه مهدی کروبی پیگیر مسایل مربوط به کشته شدگان و آسیب دیدگان حوادث اخیر است، به او مراجعه کردند تا "اجازه ندهد خون فرزند ما پایمال شود."

در این گزارش آمده است که آقای کروبی نیز وعده داده است که نهایت تلاش خود را برای احقاق حق کشته شدگان حوادث اخیر به کار گیرد و افزوده است که "مسئولان کشور مکلفند بدون هیچ مجامله و پرده پوشی، پاسخگوی این جنایات باشند و متجاوزان به جان، مال و عرض مردم را به سزای اعمالشان برسانند."

هفتاد و دو تن کشته

همزمان، سایت کلمه متعلق به میرحسین موسوی متن مصاحبه ای با علیرضا حسینی بهشتی، فرزند آیت الله محمد بهشتی و عضو کمیته پیگیری امور زندانیان و کشته شدگان حوادث پس از انتخابات را در مورد آمار جدید کشته شدگان منتشر ساخته است.

محمد بهشتی که از نزدیکان آیت الله خامنه ای و از مقامات ارشد جمهوری اسلامی بود، در انفجار بمب در دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال 1360 کشته شد و از او به عنوان یکی از "هفتاد و دو تن شهید" این انفجار نام برده می شود.

به گفته علیرضا بهشتی، اخیرا سه تن دیگر به لیست شصت و نه تن کشته شدگانی که این کمیته آنان را شناسایی کرده افزوده شده و به این ترتیب، شمار کشته شدگان حوادث اخیر به هفتاد و دو تن رسیده است.

آقای بهشتی یادآور شده است که مقام های جمهوری اسلامی تا کنون تنها کشته شدن بیست و نه نفر را تایید کرده اند.

این سایت می افزاید که اخیرا محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران گفته است که بیست تن از این کشته شدگان از نفرات بسیج بوده اند اما با وجود درخواست نمایندگان اقلیت مجلس، از انتشار اسامی کشته شدگان بسیجی خودداری ورزیده است.

پیش از این، برخی منابع امنیتی از کشته شدن یک بسیجی و حسین طائب، فرمانده نیروی بسیج، از کشته شدن هفت عضو بسیج خبر داده بودند.

علیرضا بهشتی گفته است که اگر اظهارات فرمانده سپاه پاسداران حقیقت داشته باشد، با احتساب این تعداد کشته شدگان بسیجی، شمار کشته شدگان اعتراضات پس از انتخابات به مراتب بیش از آن است که در فهرست کمیته پیگیری ذکر شده زیرا هیچیک از کشته شدگان این فهرست بسیجی نبوده اند.

وی از فرمانده بسیج خواسته است تا اسامی بیست و نه نفره خود را برای تطبیق با لیست هفتاد و دو نفر که کمیته تهیه کرده در اختیار این کمیته قرار دهد.

آقای بهشتی احتمال افزایش آمار قربانیان اعتراضات پس از انتخابات را مطرح کرده و گفته است که امکان دارد شماری از خانواده های کشته شدگان "به دلیل جو حاکم بر جامعه" به این کمیته مراجعه نکرده باشند.

در تظاهرات پس از انتخابات 22 خرداد، که محمود احمدی نژاد برنده قاطع آن اعلام شد، اخبار متعددی در مورد کشته شدن تظاهرکنندگان در خیابان ها و همچنین آزار و قتل بازداشتیان در زندان ها انتشار یافت اما هنوز منابع رسمی در این مورد گزارش دقیقی انتشار نداده اند.

در هفته های بعد، گزارش های دیگری از تجاوز به زندانیان و در مواردی، قتل کسانی که مورد تجاوز قرار گرفته بودند و همچنین احتمال دفن مخفیانه اجساد منتشر شد اما در این مورد نیز اطلاعاتی از سوی مراجع رسمی در اختبار مردم قرار نگرفته است.

مقامات ارشد جمهوری اسلامی برخی تخلفاتی را که در زندان ها صورت گرفته مورد تایید قرار داده و حتی از پیگرد عاملان این تخلفات سخن گفته اند.

در جریان برخورد ماموران دولتی با تظاهرکنندگانی که پیروزی محمود احمدی نژاد را ناشی از تقلب گسترده انتخاباتی می دانستند، افرادی از نیروی انتظامی و بسیج و همچنین افراد لباس شخصی، که ارتباط سازمانی آنان مشخص نشده، شرکت داشتند.