۱۷ شهریور ۱۳۸۸

اعتراض نمایندگان مجلس به واردات غیرقانونی بنزین

http://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/business/2009/09/090908_ka_petrol_majlis.shtml
پنج نماینده تهران طی تذکری کتبی به محمود احمدی نژاد، نسبت به واردات غیرقانونی بنزین اعتراض کرده و از دولت خواسته اند تصمیماتش را با قانون سازگار کند.
احمد توکلی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، حمید رضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی، علی مطهری، حسین نجابت و الیاس نادران از نمایندگان شاخص مجلس در تذکری کتبی، واردات بنزین را نقض آشکار قانون بودجه از سوی دولت دانسته اند.
این گروه از نمایندگان از دولت خواسته اند با تمکین از قانون "از هدر دادن منابع ملی به نفع رفاه دهک های ثروتمند و افزایش کسری بودجه بپرهیزد."
به عقیده این نمایندگان مجلس، ادامه این "قانون شکنی" به تضعیف قانون و مردم سالاری" منجر می شود و در پایان سال بودجه را با کسری بیشتری مواجه می کند.
بنابر قانون بودجه سال ۱۳۸۸، دولت موظف است تا بنزین تولید داخلی را به قیمت یکصد تومان و از طریق سهمیه بندی بفروش برساند و بقیه نیاز داخلی را از طریق واردات و با قیمت آزاد هر لیتر چهارصد تومان بفروشد.
در قانون بودجه تاکید شده که هیچ یارانه ای بابت بنزین وارداتی پرداخت نشود و دولت نیز حق ندارد که از هیچ محلی بابت واردات بنزین هزینه کند.
به گفته این نمایندگان، دولت در ابتدای سال تا اوایل شهریور یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بنزین وارد کرده و بخش عمده آن را به قیمت هر لیتر یکصد تومان فروخته است در حالی که این کار غیرقانونی بوده است.
مصرف روزانه بنزین حدود ۶۷ میلیون لیتر است و بنابر گفته نمایندگان مجلس روزانه بیشتر از ۲۰ میلیون لیتر بنزین وارد شده در حالی که کمتر از ۳ میلیون لیتر بنزین آزاد در روز فروخته شده است.
مشکل قدیمی
پیش بینی می شود حتی اگر دولت بخواهد به این روند ادامه بدهد برای ماههای باقی مانده سال دستکم به سه میلیارد دلار دیگر برای واردات بنزین نیاز خواهد داشت و این در شرایطی است که بودجه سالانه با کسری شدیدی روبه روست.
دولت ایران امیدوار بود طرح هدفمند کردن یارانه ها به تصویب مجلس برسد اما تصویب این طرح برای مدتی به تعویق افتاده و مشخص نیست مجلس چه تصمیمی در باره آن خواهد گرفت.
هدف این طرح آن است که پرداخت یارانه برای کالاهایی نظیر بنزین، گازوئیل، گاز و برق حذف و این کالاها به قیمت تمام شده در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد.
مجلس ایران اسفند ماه گذشته در هنگام بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۸۸ دولت را موظف کرد بنزین داخلی را به صورت سهمیه بندی و به قیمت هر لیتر ۱۰۰ تومان و بنزین وارداتی را قیمت هر لیتر ۴۰۰ تومان در اختیار مصرف کنندگان بگذارد.
بعد از این تصمیم، سهمیه بنزین خودروهای شخصی از ماهانه ۱۲۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش پیدا کرد در حالی که اگر قانون مجلس عملی می شد باید سهمیه بنزین به حدود ۷۰ تا ۸۰ لیتر می رسید.
بنابر بر مصوبه مجلس، دولت باید به گونه ای عمل می کرد که نیازی به پرداخت یارانه برای واردات بنزین نباشد و اختصاص هر نوع بودجه دیگری برای واردات ممنوع است.
این سومین سالی است که نمایندگان مجلس می گویند دولت قانون بودجه را در زمینه واردات بنزین نادیده گرفته است. نمایندگان مجلس در آن زمان نیز معتقد بودند که دولت بیش از بودجه ای که برای واردات بنزین در بودجه سالانه پیش بینی شده، برای واردات بنزین هزینه کرده است.
انتقاد نمایندگان در آن زمان این بود که دولت باید برای تامین بودجه از مجلس مجوز می گرفت.
سال گذشته غلامحسین نوذری وزیر نفت وقت به مجلس فراخوانده شد تا در باره اختصاص دو میلیارد دلار برای واردات بنزین، خارج از لایحه بودجه به نمایندگان توضیح دهد.
آقای نوذری در پاسخ به نمایندگان گفت که وزارت نفت به دستور رئیس جمهور قانون بودجه را نادیده گرفته و دو میلیارد دلار بیشتر از مجوز قانونی بنزین وارد کرده است.