۹ مرداد ۱۳۸۸

خاتمی: با رفتارهای جنايت‌آمیز اخیر برخورد شود

منبع: رادیو فردا
سيد محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، به مناسبت بزرگداشت چهلمين روز درگذشت کشته‌شدگان حوادث بعد از انتخابات، با خانواده‌های چهار تن از آنها ديدار کرد.بعد از ظهر و عصر روز پنجشنبه محمدخاتمی با حضور در خانه کشته‌شدگان اعتراض‌ها به نتايج انتخابات رياست جمهوری نسبت به آنها ادای احترام کرد و با همدردی با اين خانواده‌ها خواستار شناخت و برخورد «عوامل اصلی جنايات» است.رئيس جمهوری پيشين ايران در اين ديدارها خواستار آن شد که مسئولان به تقاضای بحق خانواده‌های کشته‌شدگان، بازداشت‌شدگان و آسيب‌ديدگان بعد از انتخابات رسيدگی کنند.وی که ابتدا در خانه سهراب اعرابی حاضر شده و با خانواده وی و خانواده‌های اشکان سهرابی و کيانوش آسا ديدار و گفتگو کرد.مراسم چهلم کشته‌شدگان اخير به دعوت مهدی کروبی و ميرحسين موسوی، قرار بود که بعدازظهر روز پنجشنبه در بهشت زهرا برگزار شود که با ممانعت نيروهای انتظامی و امنيتی روبه‌رو شد. تجمعات پراکنده‌ای نيز برای برگزاری اين مراسم در اطراف مصلی تهران شکل گرفت که با برخورد نيروی انتظامی همراه بود.در همين مورد عزيزالله رجب‌زاده، فرمانده نيروی انتظامی تهران گفت که روز گذشته ۵۰ نفر دستگير و تحويل مقام‌های قضايی شدند.محمد خاتمی در ديدار با خانواده‌های کشته‌شدگان اظهار داشت: «چه خوب بود که سنت اربعين اين عزيزان را در اجتماعی بزرگتر که مطمئناً صدها هزار نفر در آن شرکت مي‌کردند اجرا مي‌کرديم که متأسفانه از اين امر جلوگيری کردند».وی افزود که «بايد نسبت به جفايی که به مردم شده است و خون‌هايی که ريخته شده و رفتارهای نادرست و جنايت‌آميزی که صورت گرفته برخورد شود، خانواده‌های جانباختگان عزيز و بازداشت‌شدگان همه حق دارند که دادخواهی کنند و انتظار داريم که مسئولان داد آنها را بستانند».هر چند هنوز منبع مستقلی آمار دقيقی در مورد تعداد کشته‌شدگان وقايع اخير منتشر نکرده است اما فرهاد تجری عضو کميته ويژه مجلس برای رسيدگی به مسائل بازداشت شدگان اخير در گفت‌وگو با روزنامه خراسان تعداد کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری را ۳۰ نفراعلام کرد.منابع غير دولتی و سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر در ايران تعداد قربانيان را بسيار بيش از اين می‌دانند.محمد خاتمی در ادامه ملاقات خود با خانواده قربانيان اعتراض به نتايج انتخابات رياست جمهوری عصر روز پنجشنبه با خانواده مسعود هاشم‌زاده نيز ديدار کرد.

اکونومیست: مجادله در بالا و مشکلات رئیس جمهوری ایران

BBC Persian
به روز شده: 07:40 گرينويچ - جمعه 31 ژوئيه 2009 - 09 مرداد 1388
هفته نامه اکونومیست چاپ لندن در شماره 1 اوت به بررسی شرایط سیاسی جاری ایران و وضعیت محمود احمدی نژاد پرداخته است.
گزارش اکونومیست با عنوان "مجادله در بالا - مشکلات رئیس جمهوری ایران" چاپ شده و در آن آمده است که دو هفته اخیر برای محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران که در محاصره حملات سیاسی است، زمان دشواری بود.
به نوشته اکونومیست، میر حسین موسوی نشان د اده است که مبارزی پیگیر است و دولت احمدی نژاد را به ارتکاب فهرستی از جنایات و جرایم علیه ملت ایران متهم می کند، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری پیشین و از مخالفان اصلی آقای احمدی نژاد، چندی پیش در خطبه های نماز جمعه به گونه ای بد شگون نا آرامی های اخیر را "بحران" توصیف کرد، محمد خاتمی، یکی دیگر از رئیسان جمهوری سابق، خواستار برگزاری همه پرسی در مورد نتیجه اختلاف برانگیز انتخابات ریاست جمهوری شد و حالا، تنها چند روز پیش از مراسم تحلیف، بین محمود احمدی نژاد و گروهی از محافظه کاران قدرتمند که آنان را متحدان خود محسوب می کرد مرافعه ای روی داده است.
این هفته نامه یادآور می شود که ریشه مجادله جدید انتصاب اسفندیار رحیم مشایی، پدر عروس محمود احمدی نژاد، بود که سال گذشته با این گفته که مردم اسرائیل دوستان ایران هستند خشم محافظه کاران را برانگیخت و به این ترتیب، وقتی آقای احمدی نژاد انتصاب این شخص را اعلام کرد، آیت الله علی خامنه ای، رهبر ارشد ایران، به او گفت که رفیقش را فورا از سر باز کند و رئیس جمهوری هم با دلخوری، بالاخره این دستور را پذیرفت ولی در اقدامی چالشجویانه، ریاست دفتر خود را به مشایی سپرد.
اکونومیست می افزاید که شاید رئیس جمهوری در صدد بوده اثبات کند که دارای اراده و پایگاهی مستقل است و شاید هم در نظر داشته با منصوب کردن فردی که بر خلاف خود او، در مورد اسرائیل تعصب کورکورانه ندارد، مخالفان اصلاح طلب خود را آرام سازد اما اگر نقشه او واقعا اینها بوده باشد، باید گفت که تیرش به سنگ خورد و پس از ناکامی او در انتصاب یکی از آدم های خود، وزیر فرهنگ اسلامی کابینه از این سمت استعفا داد و آقای احمدی نژاد وزیر اطلاعات را که از انتصاب مشایی انتقاد کرده بود عزل کرد.
هفته نامه بریتانیایی می افزاید که یک هفته پس از مداخله خصمانه آقای رفسنجانی، رئیس جمهوری این بار با سر سنگینی یکی از هواداران محافظه کار خود هم مواجه شد و احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، به آقای احمدی نژاد هشدار داد که از دلخور کردن رهبر خودداری ورزد.
اکونومیست می نویسد که برخی ناظران گفته اند که اگرچه در خلال چند هفته گذشته، رهبر جمهوری اسلامی بسیار ضعیف تر از گذشته شده، اما تحولات ناشی از انتصاب مشایی نشان داد که هنوز هم قدرت کافی دارد و پس از اظهارات احمد جنتی، دو سوم نمایندگان مجلس، که سابقه قبلی سنگ انداختن در مسر رئیس جمهوری را داشته اند، با امضای نامه ای به او گفتند که مطیع دستورهای آقای خامنه ای باشد.
در ادامه این گزارش آمده است که البته این نخستین باری نیست که آقای احمدی نژاد با مخالفانی از درون اردوگاه محافظه کاران مواجه می شود و جنجال آفرینی های آرمانگرایانه و عوام زده او پیش از این هم باعث ناخرسندی محافظه کاران عملگراتر شده است و حتی بنیادگرایان هم همیشه از او راضی نبوده اند و دست کم یک گروه های وابسته به شبه نظامیان بسیج گفته است که مایل است قدرت را از دست احمدی نژاد خارج سازد و افراد مورد نظر خود را در سمت های دولتی مستقر سازد.
اکونومیست می نویسد که تفاوت در این است که در گذشته، پشتیبانی مستمر آقای خامنه ای از ضربه پذیری محمود احمدی نژاد کاسته و علاوه براین، گفته می شود مجتبی خامنه ای، پسر رهبر جمهوری اسلامی که در بازی قدرت دست دارد و ظاهرا در صدد به ارث بردن مقام پدر است، کاملا از محمود احمدی نژاد حمایت می کند و به این ترتیب، رئیس جمهوری همچنان از طرفداری متحدان نیرومندی برخوردار است.
این هفته نامه می نویسد که در هر حال، جدال درون دستگاه حکومتی ممکن است بیش از تظاهرات خیابانی بر آینده سیاسی ایران اثر گذارد.
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/07/090731_he_ir88_economist_ahmadinejad.shtml
© BBC 2009

BBC Persian به روز شده: 01:04 گرينويچ - جمعه 31 ژوئيه 2009 - 09 مرداد 1388
تهران روز پنجشنبه همزمان با چهلم شماری از قربانیان خشونت های پس از انتخابات، شاهد یک تجمع بزرگ در بهشت زهرا و همزمان اعتراضات پراکنده اما گسترده در سطح شهر بوده است. برخی گزارش ها همچنین حاکی از برگزاری تجمعات اعتراض آمیز در برخی دیگر از شهرهای بزرگ ایران از جمله اصفهان و رشت است.
در تهران به غیر از بهشت زهرا که شاهد تجمع حداقل چندین هزار نفر بر مزار ندا آقا سلطان، از قربانیان خشونت ها بود، معترضان در نقاط مختلف بخش های مرکزی و شمالی شهر در دسته ها کوچکتر به سر دادن شعار پرداختند.
بسیاری از معترضان قصد داشتند در مصلی بزرگ تهران در بزرگراه رسالت برای کشته ها عزاداری کنند اما با برخورد نیروی ضدشورش روبرو شدند و به همین دلیل اعتراضات پراکنده به خیابان های اطراف یا حتی نقاط دورتر چون میدان ولیعصر کشیده شد.
پلیس ضدشورش عصر پنجشنبه در گورستان بهشت زهرا و همچنین در خیابان های مرکزی تهران با معترضان درگیر شد و برای پراکنده کردن آنها از باتوم و گاز اشک آور استفاده کرد.
میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای بزرگداشت یاد کشته شدگان حوادث اخیر تهران حدود ساعت چهار بعد از ظهر در بهشت زهرا حضور یافتند، اما مأموران پلیس برای آنها محدودیت ایجاد کردند و با عزاداران درگیر شدند.
به علاوه مادر و برادر سهراب اعرابی از دیگر قربانیان خشونت های پس از انتخابات بر سر مزار ندا آقا سلطان حاضر شدند و در باب "مظلومیت" کشته ها سخن گفتند.
هزاران تن از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری که قصد داشتند در مصلای تهران گرد هم آیند با برخورد صدها نیروی پلیس ضد شورش روبرو شدند که با استفاده از باتوم و گاز اشک آور به متفرق کردن جمعیت پرداختند.
پس از این برخورد معترضان در نواحی اطراف پراکنده شدند و ویدئوهایی که در این روز توسط شهروندان خصوصی گرفته و منتشر شده نشان می دهد که به دلیل همین پراکندگی، معترضان در بسیاری موارد از گزند نیروهای امنیتی در امان مانده اند.
گزارش هایی از وقوع تجمع های اعتراضی در میدان ونک، خیابان مطهری، خیابان بهشتی، خیابان حافظ شمالی، خیابان ولیعصر، خیابان زرتشت و خیابان فاطمی منتشر شده است.
ویدئوهایی که در طول پنجشنبه شب به تدریج در وبسایت "یوتیوب" قرار داده شد حاکی از شعارهای تند برخی از تظاهرکنندگان علیه آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی و پسر او مجتبی خامنه ای بود. در این ویدئوها شعارهای "مرگ بر خامنه ای"، "خامنه ای قاتله، ولایتش باطله" و "مجتبی بمیری، رهبری رو نبینی" شنیده می شود.
اما شعار "مرگ بر دیکتاتور" و "عزا عزاست امروز، ایرانی با غیرت صاحب عزاست امروز" بیش از هر شعار دیگری در تجمعات این روز شنیده شد.
"استقلال آزادی، جمهوری ایرانی" شعار دیگری بود که برای اولین بار در جریان اعتراضات پس از انتخابات شنیده شد.
معترضان در وبلاگ ها و شبکه اجتماعی "توییتر" از راهپیمایی و تجمعات اعتراضی در برخی شهرهای دیگر از جمله اهواز، رشت، اصفهان و شیراز خبر می دهند. ویدئوهای متعددی از راهپیمایی اعتراضی مردم در رشت، اهواز و اصفهان منتشر شده است.
شاهدان عینی در گفتگو با مجله آمریکایی تایم راهپیمایی در این سه شهر را تایید کرده اند.
یک شاهد عینی در تهران به خبرگزاری رویتر گفت: "پلیس ضدشورش را دیدم که بعضی از تظاهرکنندکان در خیابان عباس آباد را دستگیر کرد. آنها همچنین شیشه ماشین هایی را که رانندگان آنها به نشانه حمایت از موسوی بوق می زدند شکستند."
در برخی خیابان ها اتومبیل ها راه را بند آورده و مسافران با پیاده شدن از اتومبیل شعارهای اعتراضی سر می دادند.
پیش تر شاهدان عینی که در بهشت زهرا حاضر بودند، گفتند که آقای موسوی کوشید که بر سر مزار ندا آقاسلطان، دختر جوانی که در جریان اعتراضات روز ۳۰ خرداد تهران کشته شد، حضور یابد، اما مأموران پلیس ضد شورش آقای موسوی را احاطه کردند و در حالی که صدها تن از عزاداران شعار "یا حسین، میر حسین" سر می دادند، او را به اتومبیلش باز گرداندند.
به گفته شاهدان عینی، گروهی از عزاداران اتومبیل آقای موسوی را احاطه کردند و کوشیدند مانع از رفتن آقای موسوی شوند، اما مأموران پلیس به زور راه را باز کردند تا اتومبیل از محل دور شود.
آسوشیتدپرس به نقل از شاهدان عینی گزارش می دهد که پس از آنکه موسوی مجبور به ترک محل شد جمعیت در اطراف مزار ندا آقا سلطان به چندین هزار نفر افزایش یافت.
بنابه این گزارش حمله پلیس به جمعیت زمانی شروع شد که مهدی کروبی سعی کرد بر سر مزار ندا سخنرانی کند. آقای کروبی در پی حمله مجبور به ترک محل شد و به نوشته وبسایت های هواداران مخالفان، چندین نفر از یاران او کتک خوردند.
به گزارش آسوشیتدپرس حتی پس از این درگیری هزاران نفر از عزاداران همچنان به سوی مزار ندا آقاسلطان سرازیر شدند.
شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفتند که عده ای از عزاداران به سوی گروهی از مأموران پلیس که مهدی کروبی را محاصره کرده بودند، سنگ پرتاب کردند.
سحام نیوز، وبسایت رسمی حزب اعتماد ملی (حزب آقای کروبی) تایید کرده است که هم آقای کروبی و هم آقای موسوی توانسته اند برای لحظاتی بر سر مزار ندا آقاسلطان توقف کنند و فاتحه بخوانند.
در ویدیویی که از این مراسم در سایت یوتیوب منتشر شده شعارهایی همچون "نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم" و "مرگ بر دیکتاتور" شنیده می شود.
خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی نوشته است که پلیس با باتوم و کمربند با عزاداران برخورد کرده است.
به گزارش "کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران" هاجر رستمی مطلق، مادر ندا آقا سلطان که قبلا قصد خود برای رفتن به مزار دخترش در روز چهلم او را اعلام کرده بود، چهارشنبه شب به دلایل نامشخص گفت که او و خانواده اش برنامه خود برای رفتن به بهشت زهرا را لغو کرده اند.
برخی گزارش ها حاکی از فشار بر خانواده آقا سلطان برای خودداری از برگزاری این مراسم در بهشت زهرا بوده است. به گفته "کمپین بین المللی حقوق بشر" مادر ندا که هر پنجشنبه در محل قتل او شمع روشن می کند این روز را در پارکی در نزدیکی منزلشان شمع روشن کرد و به عزا نشست.
پیش تر وکیل مهناز محمدی، مستندساز ایرانی از بازداشت او، جعفر پناهی و رخساره قائم مقامی در بهشت زهرای تهران خبر داده بود.
خانم محمدی، آقای پناهی و خانم قائم مقامی صبح پنجشنبه به همراه تعداد دیگری از فیلمسازان و مستندسازان ایرانی برای گذاشتن گل بر مزار کشته شدگان حوادث اخیر به بهشت زهرا رفته بودند.
مراسم روز پنجشنبه در بهشت زهرا به مناسبت چهلمین روز درگذشت کسانی برگزار شد که در اعتراضات روز ۳۰ خرداد در تهران کشته شدند.
روز ۳۰ خرداد، یک روز پس از آنکه آیت الله علی خامنه ای در نماز جمعه خواستار پایان یافتن اعتراضات خیابانی شد، تعداد زیادی از معترضان به نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در اثر برخورد نیروهای نظامی، انتظامی و بسیج کشته، مجروح یا بازداشت شدند.
مقامات ایران تعداد کشته شدگان حوادث آن روزهای تهران را حدود ۲۰ نفر اعلام کردنداما مخالفان دولت می گویند تعداد کشته شدگان بیش از این ها است.
برخی از مسئولان نظامی و انتظامی ایران کشته شدن این افراد را به "اغتشاشگران" نسبت داده اند، اما مخالفان می گویند که نیروهای حکومتی به سوی معترضان تیراندازی می کردند.
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/07/090730_op_ir88_behesht_zahra_commemorate.shtml
© BBC 2009

۵ مرداد ۱۳۸۸

منبع: قلم نیوز
قلم - میرحسین موسوی با تبریک اعیاد پیش رو، هر یک از این فرصت‌ها را به عنوان نعمتی دانست که خداوند برای نهضت سبز قرار داده است تا از آن خوب استفاده کند.
به گزارش خبرنگار قلم نیوز، مهندس میرحسین موسوی در دیدار با اعضای تشکل‌های معلمان و فرهنگیان در انجمن اسلامی معلمان ایران با تبریک ماه شعبان و اعیاد این ماه، این فرصت‌ها را نعمتی برای نهضت سبزخواند تا از آن خوب استفاده کند و گفت: این مهم‌ترین مساله است که شبکه عظیم اجتماعی و سبزی که در سراسر کشور ایجاد شده است، اگر هوشیار باشد که هست، باید از تمام این مناسبت‌ها با استفاده از خلاقیت خود استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه این مناسبت‌ها زیاد هستند یادآور شد: ما می‌توانیم هر روز برنامه‌ای برای روشنگری و پیگیری اهداف بلند نهضت بزرگ سبز داشته باشیم.
موسوی در ادامه درباره سخنان یکی از اعضای حاضر مبنی بر اینکه جریان حاکم بعد از انتخابات غافلگیر شد و فقط تا زمان انتخابات برای خود برنامه ریزی کرده بود، گفت: فکر می‌کنم این غافلگیری به چند هفته پیش از انتخابات برمی‌گردد زیرا تمام تلاش آنها در جهتی بود که مردم در انتخابات شرکت نکنند.
وی با اشاره به عملکرد رسانه ملی و دیگر رسانه‌های دولتی نسبت به دوره‌های قبل ریاست‌جمهوری، تلاش آنها را در جهت حضور عده قلیلی در انتخابات دانست و بیان کرد: آنها فکر نمی‌کردند که در مدت کوتاهی چنین موج عظیمی ایجاد شود برای همین غافلگیر شدند و طرح‌هایشان ناشیانه اجرا شد و خلل و فرج بسیار زیادی داشت و آنها قدرت مردم را به درستی تخمین نزدند و عمق جریان را به درستی درک نکردند. دلیل برانگیختگی و حضور مردم در خیابان‌ها را درک نکردند در نتیجه کشور و خودشان را با مشکل مواجه کردند.
میرحسین با بیان اینکه مطالبی که قبل از انتخابات، مطرح و بر آن تاکید کرده است چیزی نبوده جز درخواست‌های معمولی ذکر شده در قانون اساسی که مغفول مانده و کنار گذاشته شده بود افزود: ما بخش‌های اندکی از قانون اساسی را اجرا کرده‌ایم. قسمتی از آن را خوانده‌ایم آن هم بر اساس منافع گروهی و جناحی و آن بخشی که به نفع ما نبوده، کنار گذاشته‌ایم.
وی با بیان اینکه جز حقوق مصرح در قانون اساسی چیز دیگری نگفته است، بیان کرد: ما گفتیم شعار مردم در ابتدای انقلاب این بود "در بهار آزادی جای شهدا خالی؟"، حرف ما این است که این آزادی کجاست؟ مگر مردم به خاطر این آزادی به صحنه نیامدند و 22 بهمن 57 راهپیمایی‌های میلیونی در سراسر کشور انجام نشد و شعار آزادی سر ندادند؟ مردم دنبال آزادی بودند، الان این آزادی کجاست؟
موسوی با اشاره به مغفول ماندن بخشی از حقوق مردم و کرامت انسانی زن‌ها، آزادی سخن، اندیشه و گفت‌وگو و هویت ملی ما و طرح آنها در انتخابات بیان کرد: طبیعی است که این سخنان از دل مردم برخاسته بود که به آنها بازگشت و موج ایجاد کرد و آینده این حرکت هم بستگی به این دارد که ما تا چه اندازه این شعارها را ببینیم و پایبند به آنها بمانیم و حاضر باشیم هزینه این پایبندی را بپذیریم.
میرحسین در ادامه درباره هویت ساختارشکنان گفت: متهم می‌کنند که شما ساختارشکن هستید و از ساختارشکنی استفاده می‌کنید، ما می‌خواهیم بگوییم ما دنبال ساختارهای واقعی برآمده از دل مردم و قانون اساسی هستیم. شما ساختارشکن هستید. با بررسی جریانات یک نمونه از دستگیری‌ها از ابتدا تا انتهای آن می‌توانید ببینید چه کسانی ساختارشکن هستند. لزومی ندارد ما صدها جنایت و تیراندازی و لباس شخصی را ببینیم، فقط کافیست آقایان یک نمونه مثلا پرونده همین روح الامینی، اعرابی یا آقاسلطان را مورد بررسی قرار دهند، خواهند دید که تا چه اندازه ساختارشکنی در مجموعه نظام صورت گرفته است و این به آنچه ما از جمهوری اسلامی و نظام انتظار داشتیم، هیچ شباهتی ندارد.
وی با بیان اینکه ما چنین نظامی را نمی‌خواستیم گفت: آیا ما نظامی را می‌خواستیم که افرادی شبانه بریزند و خانه‌های دانشجویان و مردم را ویران و ماشین‌های آنها را تخریب کنند؟ و بعد همه ارگان‌های موجود از وزارت اطلاعات تا بسیج بگویند این‌ها به ما ربطی ندارند؛ این‌ها از کجا آمده‌اند آیا از کره مریخ آمده‌اند؟ وقتی قتلی رخ می‌دهد، متهم هر کجا باشد آقایان آنقدر قوی هستند که ردش را بگیرند، آن‌وقت ده‌ها و صدها نفری که این جنایت‌ها را مرتکب شده‌اند را نمی‌توانند شناسایی کنند؟ چه کسی این را باور می‌کند؟ آیا این به معنای متهم کردن کل نظام به دروغگویی نیست؟
موسوی در ادامه با اشاره گسترش پوستر دروغ ممنوع در سطح کشور گفت: مردم متوجه شدند که یک دروغ بزرگ پشت این جریانات هست که این همان ساختارشکنی و روی گرداندن از قانون اساسی و همه آرمان‌ها و ایده‌آل‌هایی بود که نظام ما و مردم به آن پایبند بودند. الان هم نظام هیچ چاره‌ای ندارد که به آنها (آرمان‌ها، ساختارها و قانون اساسی) بازگردد و به نظر من اگر برنگردد مردم آن را برخواهند گرداند و مردم خود از راهی که آمده‌اند باز نخواهند گشت.
وی ادامه داد: غافلگیری دیگری که برای آقایان اتفاق افتاد این بود که تصور می‌کردند با چند حرکت بعد از 22 خرداد مردم به خانه‌های خود بازخواهند گشت اما همین که ملتی با این گستردگی و با این همه هزینه‌های بسیار بیش از 40 روز در خیابانهاست نشان‌دهنده عمق این جریان است؛ بعد آقایان ذهنیتشان را داده‌اند به اینکه دو گروه خارج کشور بودند و تماس با سفارتخانه موضوع را حل می‌کند، اینها تصور می‌کردند که احزاب این جریان را هدایت می‌کنند برای همین شخصیت‌ها و سران احزاب را دستگیر کردند و تمام تلاش خود را برای اعتراف‌گیری به کار بردند.
موسوی در ادامه با اشاره به اظهارات آیت‌الله جنتی مبنی بر اینکه که اعترافات دارد گرفته می‌شود گفت: آیا یک روحانی و مجتهد که اصولی دارد می‌تواند این حرف را بزند؟ اعتراف گرفتن داشتیم در اسلام؟ ما آدم‌های کم سوادی هستیم شما که باسواد هستید بیایید شرح دهید کجای اسلام، کجای قرآن و کتب فقهی ما روی مساله اعتراف کردن تکیه کرده‌اند؟ ما هر چه از حضرت علی (ع) شنیده‌ایم، بر عکس این بود، در جهت تبرئه مردم بود و در این جهت بود که مردم علیه خود حرفی نزنند.
وی با یادآوری اینکه این شیوه‌ها نتیجه‌ای در بر ندارد افزود: زیرا این حرکت مردم به شکل هرمی تنظیم نشده است بلکه به صورت یک شبکه گسترده در حال سیر بود که به همه خانواده‌ها نفوذ کرده بود و راز بقای این نهضت هم همین است و هر حرکتی در آینده هم باید به این سمت برود که نمی‌شود یک حرکت گسترده مردمی را در قالب یک تشکل کلاسیک مختصر کرد و کاهش داد. این یک خطر برای این حرکت در آینده است.
موسوی با بیان اینکه هر چه افراد را بازداشت کردند این حرکت گسترده‌تر شد، گفت: قدرت این حرکت از گسترش آگاهی‌هاست و باید آن را پاس بداریم و عمیق‌تر کنیم.
وی با اشاره به اینکه عده‌ای به دولت حاکم رای دادند، بیان کرد: باید آگاهی را در میان این افراد گسترش دهیم و روش دولت تعیین کردن و وزیر عوض کردن و سیاست‌های اقتصادی و ماجراجویی سیاست‌خارجی دولت حاکم را به آنها یادآور شویم.
موسوی در ادامه بر لزوم فراگیر بودن شعارها تاکید کرد و با اشاره به فراگیر شدن نماد سبز میان همه ایرانیان و همبستگی حاصل از این نماد که با هم بودن را نشان می‌داد، گفت: باید شعاری مطرح کنیم که گستردگی آن بتواند ایرانیان داخل و خارج کشور را دربرگیرد و بر اساس آن، حرکتمان را تنظیم کنیم. آنچه من پیشنهاد می‌کنم، ایستادن بر قانون اساسی از زاویه زنده کردن اصول مغفولی است که مهم‌ترین آن آزادیهاست.
وی با اشاره به اصل آزادی برگزاری اجتماعات به درخواست خودش و مهدی کروبی برای برگزاری مراسم یابود شهدای وقایع اخیر در مصلی تهران اشاره کرد و گفت: با این کار دولت را در معرض امتحان قرار دادیم؛ ما نمی‌خواهیم کاری کنیم، سخنرانی هم نداریم، فقط می‌خواهیم از مصلایی که با هزینه‌های صدها میلیارد تومانی ساخته شده، یک استفاده‌ای کنیم، همان 13 میلیونی که شما می‌گویید، این‌ها هم حقی دارند نسبت به این مصلی و از پول آنها ساخته شده و از بودجه عمومی صرف شده است و متعلق به آنها هم هست، اجازه دهید ما جمع شویم و فقط قرآن بخوانیم، قرآن بخوانیم .
موسوی در ادامه با یادآوری اینکه قانون اساسی می‌تواند مثل رنگ سبز ما باشد و پیوند دهنده ما باشد، افزود: باید توجه کنیم که برای ادامه این حرکت - که برای احیای ارزش‌های اصلی انقلاب اسلامی و ارزش‌هایی است که مردم به‌خاطر آن هزاران شهید دادند- مجبوریم که به قانون اساسی تکیه کنیم و از آن دفاع کنیم و آن را شعار اصلی خود قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه قانون اساسی بر هویت ملی تاکید دارد، از این موضوع که بسیاری از اصول قانون اساسی که می‌تواند مقوم این هویت باشد به تهدید تبدیل شده است، گفت: تکیه بر هویت ایرانی بسیار کارساز است و این هویت ایرانی جدای از هویت اسلامی نیست اما غفلتی در این زمینه صورت گرفته است.
موسوی با اشاره به تکرار فریاد "ایران"، "ایران" در یکی از سفرهایش، تاکید بر این هویت ملی و ایران را ندایی خواند که به ایرانیان خارج از کشور نیز رسید.
وی با اشاره به اینکه حضرت امام (ره) نیز در ابتدای انقلاب تلاش در جمع کردن همه اقلیت‌ها و قومیت‌ها تحت نام ایران داشتند، گفت: وسعت ملتی که تعریف کرده بودیم به حدی بود که همه مردم در آن می‌گنجیدند و بر اساس همین دید هم بود که اقلیت‌ها به مجلس راه یافتند.
میرحسین به رسمیت شناخته شدن حقوق اقلیت در کنار حقوق اکثریت را متاثر از یک گفتمان بسیار مترقی خواند که همه ما را با هم و اقلیت‌ها و قومیت‌ها را با ما و شیعه و سنی را با هم جمع می‌کرد.
موسوی در ادامه قتل‌ها و دستگیری‌های رخ داده را فاجعه خواند و گفت: ما چنین چیزی را حتی قبل از انقلاب هم شاهد نبودند. به کسانی که چنین جنایاتی را مرتکب می‌شوند یادآور می‌شوم که مردم، آنهایی را که قبل از انقلاب مرتکب جنایت شدند به یاد داشتند و آنها را به سزای عملشان رساندند؛ مردم از چنین جنایت‌هایی نخواهند گذشت. چطور می‌شود یک فردی علاقه‌مند به انقلاب، اسلام و کشور حتی یک آدم گناهکار به زندان وارد شود و بعد جنازه او بیرون آید؟ مگر ما پیرو امام علی (ع) نیستم؟ مگر توصیه‌های ایشان را درباره ابن ملجم نشنیده‌ایم؟ مگر درباره عدالت اسلامی صحبت نکرده‌ایم؟
به گزارش قلم‌نیوز، وی افزود: مگر این وضعیت قابل تحمل است؟ چطور سران کشور ما فریاد نمی‌کشند و از این فجایع گریه نمی‌کنند؟ نمی‌بینند اینها را لمس نمی‌کنند. اینها همه کشور را سیاه می‌کنند. اینها دل همه ما را سیاه می‌کنند، اگر ما سکوت کنیم همه ما را ویران می‌کند و همه ما را به جهنم می‌برد. من نسبت به این اعتراض‌ها خوشحالم زیرا این اعتراض‌ها نشاندهنده سلامت ملت ماست مردم ما راضی به جنایت نیستند؛ راضی به اینکه افراد جانی پیدا شوند و به خانه‌ها و ماشین‌های مردم حمله کنند، نیستند؛ این عدم رضایت نشاندهنده زنده بودن ملت ماست و کسانی که در مسوولیت هستند بدانند که اگر ملتی طاقت مخالفت با جنایت‌ها را دارند باید در کنار این ملت و مدافع آنها باشند.
موسوی در ادامه با بیان اینکه کشور نمی‌تواند تبدیل به یک زندان شود که 70 میلیون نفر در آن زندانی شوند، به اصل تفکیک قوا اشاره کرد و گفت: یقین دارم قوه قضاییه نمی‌تواند و حق ندارد به بسیاری از این زندان‌ها سر بزند و اطلاعات بگیرد.
وی با طرح این سوال که آیا در حال حاضر قوه قضاییه مستقل داریم، بیان کرد: آیا قوه قضاییه می‌تواند پرونده همین روح‌الامینی را بررسی کند، الان می‌گویند مریض شده و مننژیت گرفته است، قوه قضاییه بررسی کند ببیند دندان‌های وی به چه دلیل شکسته است؟ آیا زمین خورده است یا کارهای دیگری صورت گرفته است. چنین قوه قضاییه‌ای کشور ما را نجات می‌دهد و به نفع کشور و همه ماست که چنین کاری انجام دهد.
موسوی در ادامه توضیح داد که برای این روح‌الامینی را مثال زد که همه چیز درباره او روشن است، محاسن هم داشته، مذهبی و بسیجی هم بوده است و بعد به این سیل عظیم و موج سبز پیوسته و شاهدان همه می‌گویند که او، زنده دستگیر شده است و بعد در زندان، جنازه‌اش را تحویل داده‌اند.
وی با اشاره به نام امیر جوادی که سایت‌ها به تازگی نام وی را به عنوان یکی از شهدای وقایع اخیر عنوان کرده‌اند با تاسف بیان کرد: ما همه مسلمانیم، حداقل جوانمردی این است که اگر اینها را کشته‌اید، آنها اذیت شده‌اند و زجرکشیده‌اند، لااقل جنازه‌های آنها را بدهید و به خانواده‌های آنها برسید. آن دسته از افرادی که شناخته شده نیستد چه؟ آنهایی که شهرستانی هستند چه می‌شوند؟ اینها را برگردانید به خانواده‌هایشان. چرا اینقدر مردم را آزار می‌دهید؟ چرا مردم را عصبی می‌کنید؟ چرا مردم را تحقیر می‌کنید؟ مردم حق دارند از قبر فرزندان خود خبر داشته باشند.
میرحسین موسوی تاکید کرد که این مشکلات جز با بازگشت به اصول انقلاب و قانون اساسی حل نخواهد شد و ما بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم تا به ارزش‌ها و آرمان‌های ابتدای انقلاب و دیدگاه‌های حضرت امام (ره) رجوع کنیم. این به نفع همه ما و آخرت ماست.
وی ، شورش خیابانی خواندن حرکت‌های مردمی را ناشی از اشتباه جریان حاکم در درک حرکت مردم خواند و اینکه آنها فکر کردند با ایجاد حالت امنیتی و بهم‌زدن اجتماعات، حرکت مردم جمع خواهد شد.
موسوی با اشاره به حافظه تاریخی و جمعی مردم یادآور شد که این‌طور نیست که چند ماه بگذرد و مردم همه چیز را فراموش کنند و همه چیز حل شود.
وی در پایان سخنان خود با یادآوری اینکه "نمی‌شود سر مردم را شیره مالید" بیان کرد: خداوند توفیق دهد که همه به راه اسلام و انقلاب برگردیم.
BBC فارسی
به روز شده: 17:41 گرينويچ - دوشنبه 27 ژوئيه 2009 - 05 مرداد 1388

میرحسین موسوی، نامزد اصلاح طلب و معترض به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از مردم این کشور دعوت کرده است که به اعتراض های مدنی خود ادامه دهند و گفته که مناسبت های مذهبی فرصتی برای "نهضت سبز" است.
هرچند او مستقیما خواستار تظاهرات خیابانی نشده اما سخنرانی تازه آقای موسوی می تواند نشانه آن باشد که او بار دیگر سعی دارد رهبری اعتراضات به نتایج انتخابات و آنچه خشونت های غیرقابل توجیه پس از آن می داند را به عهده گیرد. دولت و رهبر ایران اتهام تقلب در انتخابات را رد می کنند و در مقابل مخالفان را به بی قانونی و خط گرفتن از بیگانگان متهم کرده اند.
به گزارش سایت "قلم نیوز" وابسته به آقای موسوی او با اشاره به نزدیک شدن ماه شعبان و اعیاد این ماه، آن را "نعمتی برای نهضت سبز" خواند.
وی گفت: "این مهم‌ترین مساله است که شبکه عظیم اجتماعی و سبزی که در سراسر کشور ایجاد شده است، اگر هوشیار باشد که هست، باید از تمام این مناسبت‌ها با استفاده از خلاقیت خود استفاده کند."
او با اشاره به تعدد این مناسبت ها افزود: "ما می‌توانیم هر روز برنامه‌ای برای روشنگری و پیگیری اهداف بلند نهضت بزرگ سبز داشته باشیم."
آقای موسوی گفته است که کشور نمی‌ تواند تبدیل به یک زندان شود که ۷۰ میلیون نفر در آن زندانی شوند. آقای موسوی روز دوشنبه پنجم مرداد در انجمن اسلامی معلمان ایران سخنرانی کرده است.او با انتقاد از شرایط حاکم بر این کشور از جمله فاجعه بار خواندن "قتل‌ها و دستگیری‌ها" گفته است: "ما چنین چیزی را حتی قبل از انقلاب هم شاهد نبوده ایم. به کسانی که چنین جنایاتی را مرتکب می‌شوند یادآور می‌شوم که مردم، آنهایی را که قبل از انقلاب مرتکب جنایت شدند به یاد داشتند و آنها را به سزای عملشان رساندند، مردم از چنین جنایت‌هایی نخواهند گذشت."
آقای موسوی گفت"مگر این وضعیت قابل تحمل است؟ چطور سران کشور ما فریاد نمی‌کشند و از این فجایع گریه نمی‌کنند؟..... اینها همه کشور را سیاه می‌کنند. اینها دل همه ما را سیاه می‌کنند، اگر ما سکوت کنیم همه ما را ویران می‌کند و همه ما را به جهنم می‌ برند."
آقای موسوی خطاب به مسئولان ایرانی گفته است: "حداقل جوانمردی این است که اگر اینها را کشته‌اید، آنها اذیت شده‌اند و زجرکشیده‌اند، لااقل جنازه‌های آنها را بدهید و به خانواده‌های آنها برسید. آن دسته از افرادی که شناخته شده نیستد، چه؟ آنهایی که شهرستانی هستند چه می‌شوند؟ اینها را برگردانید به خانواده‌هایشان. چرا اینقدر مردم را آزار می‌دهید؟.....چرا مردم را تحقیر می‌کنید؟ مردم حق دارند از قبر فرزندان خود خبر داشته باشند."آقای موسوی همچنین گفته است: "من نسبت به این اعتراض‌ها خوشحالم زیرا این اعتراض‌ها نشان دهنده سلامت ملت ماست. مردم ما راضی به جنایت نیستند، راضی به اینکه افراد جانی پیدا شوند و به خانه‌ها و ماشین‌های مردم حمله کنند، نیستند. این عدم رضایت نشان دهنده زنده بودن ملت ماست و کسانی که در مسئولیت هستند بدانند که اگر ملتی طاقت مخالفت با جنایت‌ها را دارند باید در کنار این ملت و مدافع آنها باشند."
"نمی‌شود سر مردم را شیره مالید"
آقای موسوی خطاب به حاضران در محل سخنرانی اش گفته است: "[ما را] متهم می‌کنند که شما ساختارشکن هستید و از ساختارشکنی استفاده می‌کنید، ما می‌خواهیم بگوییم ما دنبال ساختارهای واقعی برآمده از دل مردم و قانون اساسی هستیم."
وی گفت: "شما [خطاب به مخالفان] ساختارشکن هستید. با بررسی جریانات یک نمونه از دستگیری‌ها از ابتدا تا انتهای آن می ‌توانید ببینید چه کسانی ساختارشکن هستند. لزومی ندارد ما صدها جنایت و تیراندازی و لباس شخصی را ببینیم، فقط کافی است آقایان یک نمونه مثلا پرونده همین [محسن] روح الامینی، [سهراب] اعرابی یا [ندا] آقاسلطان را مورد بررسی قرار دهند، خواهند دید که تا چه اندازه ساختارشکنی در مجموعه نظام صورت گرفته است و این به آنچه ما از جمهوری اسلامی و نظام انتظار داشتیم، هیچ شباهتی ندارد."
اشاره آقای موسوی به شماری از شهروندان ایرانی است که در جریان اعتراض ها و وقایع پس از انتخابات، دستگیر و در پی بازداشت کشته شدند.آقای موسوی گفته است: "ما چنین نظامی را نمی‌خواستیم، آیا ما نظامی را می‌خواستیم که افرادی شبانه بریزند و خانه‌های دانشجویان و مردم را ویران و ماشین‌های آنها را تخریب کنند؟ و بعد همه ارگان‌های موجود از وزارت اطلاعات تا بسیج بگویند این‌ها به ما ربطی ندارند؛ این‌ها از کجا آمده‌اند آیا از کره مریخ آمده‌اند؟ وقتی قتلی رخ می‌دهد، متهم هر کجا باشد آقایان آنقدر قوی هستند که ردش را بگیرند، آن‌وقت ده‌ها و صدها نفری که این جنایت‌ها را مرتکب شده‌اند را نمی‌توانند شناسایی کنند؟ چه کسی این را باور می‌کند؟ آیا این به معنای متهم کردن کل نظام به دروغگویی نیست؟"
درخواست تلاوت قرآن در مصلی تهران
آقای موسوی درخواست خود را برای برگزاری مراسم یادبود جانباختگان حوادث اخیر ایران که چند روز پیش از این به شکل رسمی مطرح شده بود، تکرار کرده است.
او با اشاره به درخواست برگزاری مراسم یابود در مصلی تهران گفته است: "با این کار دولت را در معرض امتحان قرار دادیم، ما نمی‌خواهیم کاری کنیم، سخنرانی هم نداریم، فقط می‌خواهیم از مصلایی که با هزینه‌های صدها میلیارد تومانی ساخته شده، یک استفاده‌ای کنیم، همان ۱۳ میلیونی که شما می‌گویید، این‌ها هم حقی دارند نسبت به این مصلی که از پول آنها ساخته شده.....اجازه دهید ما جمع شویم و فقط قرآن بخوانیم."
آقای موسوی در یکی از مناظره ها در جریان مبازرات انتخاباتی اش خود را فردی انقلابی معرفی کرد که با "احساس نگرانی" و برای جلوگیری از وارد شدن خسارت های بیشتر به ایران کار فرهنگی را رها کرده و پس از ۲۰ سال وارد رقابت های انتخاباتی شده است.
کاریکاتورهایی از نیک آهنگ کوثر


حکومت نظامی


نامه ناگاریهای کروبی


ساخت روسیه


نهضت اتو


نخبه کشی
شیرین عبادی در گفت و گو با روز:
دبیرکل سازمان ملل باید به ایران بیاید
دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۸
منبع: روز آنلاین

شیرین عبادی در مصاحبه با روز اعلام کرد که حقوق بشر در میان مردم ایران نهادینه شده و مردم ایران، حکومت را وادار به عقب نشینی خواهند کرد. برنده ایرانی جایزه صلح نوبل در گفتگو با روز خواهان سفر دبیرکل سازمان ملل به ایران شده وتاکید کرد که آقای بان کی مون باید در ایران با خانواده های ندا آقا سلطان، سهراب اعرابی، اشکان سپهری، محسن روح الامینی و سایر شهدای جنبش سبز ایران دیدار کرده و سخنان آنها را بشنود.

خانم عبادی شما خواهان سفر نماینده ویژه سازمان ملل به ایران شده اید آیا در این زمینه با دبیر کل سازمان ملل نیز صحبتی کرده اید؟
من با آقای بان کی مون صحبت کرده ام و در ماه اگوست نیز شخصا با ایشان ملاقات خواهم کرد و در این زمینه صحبت خواهم کرد. ما اکنون خواهان سفر شخص دبیرکل به ایران هستیم، تا همان طور که ایشان به میانمار سفر کردند به ایران نیز سفر کنند.

این درخواست در چه راستایی صورت می گیرد؟ آیا برای بررسی اوضاع فعلی ایران این درخواست را مطرح کرده اید؟
طبق تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل در سال1387، آقای بان کی مون باید در آذر ماه امسال که مجمع عمومی سازمان ملل تشکیل می شود گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران ارائه دهند. پس بهتر است به جای اینکه نقل قول بکنند از افراد دیگر و دولت ایران، خود ایشان به ایران بروند و با مادر ندا، سهراب، اشکان، محسن و سایر کشته شدگان، خانواده حجاریان و دیگر زندانیان، آقایان موسوی، کروبی، خاتمی و حتی آقایان لاریجانی و احمدی نژاد و ... خلاصه همه افراد درگیر در مسائل ملاقات کنند و گزارش جامعی به مجمع عمومی سازمان ملل بدهند. وضعیت حقوق بشر در ایران به شدت بحرانی است و من توجه مقامات بین المللی را به این وضعیت جلب می کنم.

اکنون تعداد زیادی در ایران بازداشت هستند که دستگاه قضایی و امنیتی در موردشان از خود سلب مسولیت می کنند. از نظر قانونی آیا چنین چیزی امکان دارد که دستگاه قضایی اطلاعی از وضعیت انها نداشته باشد؟
اینگونه رفتارها نه منطبق بر موازین اسلامی است و نه با ضوابط حقوق بشر، و حتی با قوانین جمهوری اسلامی سازگاری ندارد. متاسفانه مهم ترین مشکلی که در ایران با آن مواجه هستیم این است که عده ای از ماموران دولتی خود را فراتر از قانون میدانند و گویا قانون را فقط برای مردم نوشته اندو برخی از ماموران دولتی از قانون معاف هستند. کلیه اقداماتی که صورت گرفته درباره بازداشت ها و پس از آن کاملا خلاف قانون بوده و مسببین آنها قابل پیگرد هستند. متاسفانه وضعیت بازداشتگاه ها هم بسیار اسفناک است و در زمانی که دولت جمهوری اسلامی حتی یک مریض روی صندلی چرخدار را در زندان نگه می دارد باید حساب کنیم که وضعیت بقیه بازداشت شدگان به چه صورتی است. تعداد زیادی در زندان هستند و وضعیت کسانی که در زندان هستند به شدت اسفناک است. حتی دیدیم که جنازه شادروان محسن روح الامینی را تحویل خانواده اش داده اند در حالی که طبق گفته خانواده و گواهی پزشک دهان او را شکسته بودند و در اثر عفونتی که ایجاد شده و درمان نشده بود یک جوان بی گناه کشته شد. باز از طرفی خبر داریم که بیماریهای مسری مثل مننژیت در زندان شیوع پیدا کرده و این یک خطر مضاعف برای بازداشت شدگان است و مسوولیت تمام این مسائل با طیق قانون با قوه قضائیه است.

تعدادی از خانواده های بازداشت شدگان قصد دارند از سعید مرتضوی و حداد وسایر کسانی که در پرونده عزیزانشان سهیم هستند به دادگاه انتظامی قضات شکایت کنند. آیا چنین شکایتی تاثیری خواهد داشت در شرایط فعلی؟
اگر دادگستری مستقلی داشته باشیم البته تاثیرگذار است. حضرت علی می گوید از وقتی که سیاست وارد دادگاه می شود، عدالت از در دیگر خارج می شود. من امیدوارم وضعیت قوه قضائیه به صورتی نباشد که فرشته عدالت از آن فرار کند. من معتقدم که بایستی از افرادی که فراتر از قانون عمل کرده اند و از موقعیت خود سوءاستفاده کرده اند نه تنها شکایت انتظامی بلکه شکایت کیفری کرد.

گویا برای دختر آقای دادخواه نیز احضاریه آمده است. آیا این نیز در راستای پرونده سازی برای آقای دادخواه است؟
ببینید آقای دادخواه یکی از موسسین کانون مدافعان حقوق بشر بوده و فعالیت های بسیار چشمگیری داشته وپرونده بیش از4000 دانشجوی بازداشتی یا اخراجی را برعهده گرفته و دفاع کرده است. در قضیه میدان نقش جهان نیز که از آثار باستانی جهانی داشت حذف می شد با تلاش بی وفقه مانع شد. حدود 5 سال پیش نیز که از پرونده ملی مذهبی ها دفاع میکرد چون عنوان کرده بود موکلینش در زندان شکنجه شده اند به زندان افتاد و با اینکه موکلین او اعلام کردند که این حرفا را آنها زده اند اما آقای دادخواه به 5 ماه حبس محکوم شد. از همان زمان تحت فشار حکومتی بود و چندین بار او را احضار کرده و تذکر داده بودند که که نباید با کانون مدافعان حقوق بشر همکاری کند و باید با این کانون قطع رابطه نماید. حتی بعد از تعطیلی غیرقانونی دفتر کانون مدافعان حقوق بشر نیز ماموران به دفتر ایشان رفته و مانع ورود افراد برای جلسه کمیته انتخابات آزاد شده بودند. در تمام این مدت برای دختر جوان ایشان نیز که به تازگی وکیل شده اند مزاحمت هایی ایجاد کرده و احضار کرده و گفته بودند که نباید با کانون همکاری کند و نباید راه پدرش را برود. حدود 20 روز پیش هم 15 مامور امنیتی به دفتر ایشان یورش برده و در حضور وکلای کارآموز دفتر ایشان و درحالیکه ماموری با آقای دادخواه صحبت می کرده مامور دیگری وارد یکی از اتاق ها شده و سپش بیرون آمده و عنوان کرده که تپانچه ای یافته است. مامور دیگری نیز از اتاق دیگری بیرون آمده و گفته که مقداری تریاک یافته است که با اعتراض آقای دادخواه همراه بوده و آقای دادخواه پرسیده اند که این پرونده سازیها چه معنی میدهد که آقایان گفته اند احتیاجی به پرونده سازی نیست و پرونده شما به دلیل اقدام علیه امنیت ملی و خیانت به وطن بسیار سنگین است. پس از آن منزل آقای دادخواه را تفتیش کرده اند که به گفته همسایگان ایشان را با دستبند به همراه آورده بودند.

آیا پس از این قضیه هیچ خبری از آقای دادخواه دارید؟
متاسفانه هیچ خبری نداریم و ایشان تاکنون تماس نگرفته اند و ما نمیدانیم کجا به سر می برند. دو بار هم برای بازداشت دختر ایشان مراجعه کرده اند که تاکنون موفق به بازداشت دختر ایشان نشده اند.

خانم عبادی این پرونده سازیها در چه راستایی صورت می گیرد؟
من معتقدم سعی در دستگیری دختر جوان آقای دادخواه و پرونده سازی این چنینی برای آقای دادخواه بدین منظور است که ایشان را از جهت روانی تحت فشار قرار دهند تا علیه خودش و فعالیت هایش به نادرست اعتراف کند؛ هر چند که همگان میدانند آقای دادخواه یکی از بزرگترین وکلای مدافع حقوق بشر در ایران است و سابقه درخشان ایشان اجازه هیچ گونه سوء تفاهمی را نمی دهد. از سوی دیگر اینگونه کارها بسیار قدیمی شده و کسی به اینگونه پرونده سازیها توجهی نمی کند. من معتقدم گناه بزرگ آقای دادخواه فقط یک چیز است: همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر و کمک کردن به کسانی که حقوقشان تضییع شده است.

آقای سلطانی دیگر عضو کانون مدافعان حقوق بشر نیز در بازداشت هستند. از وضعیت ایشان آیا خبری دارید؟
آقای سلطانی 3 سال پیش به اتهام واهی جاسوسی از سوی مرتضوی، حداد و متین راسخ بازداشت شدند و 7 ماه در زندان بودند و بعد از 7 ماه اعلام برائت کردند اما پاسپودت ایشان را ندادند. آقای سلطانی پس از آزادی از این 3 نفر شکایت کیفری کرده بود و به موجب قانون این 3 نفر حق وارد شدن به پروسه ای قضایی در رابطه با آقای سلطانی را ندارند به دلیل اینکه طرف دعوا هستند. اما متاسفانه همین 3 نفر بدون توجه به قانون حکم بازداشت آقای سلطانی را دادند و من متاسفم که بگویم عده ای خود را فراتر از قانون می پندارند و این مساله برای کشور خطرناک است.

از سوی دیگر خبر مصادره اموال شما مطرح است. این خبر تا چه اندازه صحت دارد؟
به چه مناسبتی دولت ایران بایستی اموال مرا مصادره کند؛ من کجا کار غیرقانونی انجام داده ام؟ ضمن اینکه بنده هر چه که دارم کاملا مشخص است یک آپارتمان خریده و وقف کانون مدافعان حقوق بشر کرده ام . اگر آقایان به این آپارتمان چشم دوخته اند آن مساله دیگری است.

شما از حامیان اصلی روز همبستگی جهانی با ایران بودید. آیا این اقدامات تاثیری در شیوه رفتار حکومت ایران دارد؟
مسلما بی تاثیر نیست. هدف ما این بود که وضعیت مردم ایران و آنچه که در ایران می گذرد را به اطلاع افکار عمومی در سطح بین المللی برسانیم . وقتی مردم جهان از آنچه در ایران میگذرد مطلع می شوند وبا مردم ایران ابراز همدردی می کنند به طور مستقیم و غیر مستقیم در سیاست های کشورهایشان و روابط بین الملل تاثیر می گذارند. چون این مردم هستند که دولت ها را انتخاب می کنند و طبیعتا به دولت هایی رای خواهند داد که به حقوق بشر در عرصه جهانی توجه بیشتری نماید.

خانم عبادی با شرایطی که وجود دارد چشم انداز آینده ایران و وضعیت حقوق بشر در ایران را چگونه می بینید؟
متاسفانه خشونت های دولتی رو به افزون است. اما از سوی دیگر از آنجا که حقوق بشر یک فرهنگ است این فرهنگ در مردم ایران نهادینه شده و مردم ایران به حقوق خود واقف هستند. حرکت مسالمت آمیز مردم بعد از انتخابات نشان داد که چقدر این فرهنگ در مردم نهادینه شده و من خوش بین هستم به آینده. مردم دولت را وادار خواهند کرد که خواسته هایشان را بپذیرند.
داستان یک عکس در مصاحبه با رضا دقتی:
نگاه ندا می گوید:دیگر بس است!
سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۸
منبع: روزآنلاین




رضا دقتی، عکاس سرشناس ایرانی مقیم پاریس، با عکس های خود به یاری جنبش سبز آمده است. آخرین کار او تعبیه صورتک هایی در برابر صورت تظاهر کنندگان در پاریس بود که حضور یکپارچه ندا را تداعی می کرد. با او در این مورد گفت و گو کرده ایم. به باور وی "نگاه ندا، بیانگر مظلومیت ملتی است که از وضعیت موجود به تنگ آمده و حق خود را برای آزادی و زندگی، طلب می کند".
این مصاحبه را می خوانیم.

فکر استفاده از صورتک ندا روی صورت شرکت کنندگان در تظاهرات پاریس از کجا آمد؟
داستان ندا برای من که کارم تصویرست وعکس، خیلی تاثیر گذار بود....

دقیقا چه چیزی در داستان او شما را تحت تاثیر قرار داد؟
نگاهش؛ نگاه آخرش. اگر درکارهای من دقت کنید می بینید بیشتر داستان هایی که می گویم از طریق نگاه است؛ نگاه آدم ها. چرا که نگاه و چشم در حقیقت دریچه ایست به سوی روح آدم ها. در عکس هایی هم که می گیرم بیشتر سعی می کنم انسان ها را از طریق چشم ها و نگاه شان بازتاب بدهم. در مورد ندا هم همین طور بود. بخصوص وقتی داستان ندا و زندگی او را می خوانیم می بینیم که چقدر این مسئله فاجعه آمیزست؛ یا داستان سهراب و همه این بچه ها. تمام آن حالت معصومانه ندا، حضورش در آنجا و تیر خوردن و افتادنش، در نگاه او دیده می شود. نگاه ندا ـ یعنی آن چیزی که من در آن می خوانم و این به دلیل سال ها کار در این زمینه است ـ تاثیر زیادی روی من گذاشت. هزاران سئوال در چشم این دخترست؛ سئوال هایی مثل سئوال های بقیه و اینکه دیگر وقت آن است که به این وضعیت پایان دهیم؛ به این ظلم، به این شقاوت. کاری که این حکومت می کند، حیوان نمی کند؛ اصلا حیوانات هیچوقت همنوع خود را زجر نمی دهند، ولی اینها به جایی رسیده اند که همنوعان خود را زجر می دهند و انگار از این مسئله لذت هم می برند. در هیچ جای دنیا، هیچ حکومتی وجود نداشته که با این شقاوت با مردمانش برخورد کند. من سی سال است به نقاط سیاه دنیا سفر می کنم؛ ولی چنین شقاوتی را ندیده ام. همه رنج ناشی از این شقاوت در نگاه نداهست.

یعنی معصومیت به همراه به تنگ آمدن؟
بله؛ این نگاه می گوید دیگر بس است!ننشینید؛ حتی با وجود همه ترس ها. همین که مردم شعار می دهند "نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم" نشان دهنده این است که این میزان شقاوت مردم را ترسانده؛ کسانی که حتی به پدر و مادر خود رحم نمی کنند، مردم را ترسانده اند. اینها حتی به دینی که از آن صحبت می کنند و قوانین آن هم پای بند نیستند. برای همین مردم می گویند "ما همه یک صداییم، ما هم یک نداییم". من می خواستم اینها را هم در این عکس نشان دهم. به ویژه که امروز حکومت دیگر چنان زخم خورده که دست به حرکات عجیب و غریبی می زند. برای این حکومت همه ایرانی ها در واقع به گونه ای "ندا" هستند. نه فقط ایرانی ها، بلکه همه مردم جهان. به همین دلیل است که خارجی ها هم صورتک ندا را روی صورت خود گذاشتند تا نشان دهند که این تهدید فقط متوجه مردم ایران نیست. اینها ارزش های انسانی را به خطر انداخته اند؛ برای همین است که همه مردم دنیا علیه آنها به توافق رسیده اند.

ازندا، عکس های زیادی چاپ شده؛ ولی عکسی که در همه خاطره ها مانده، عکس لحظه تیرخوردن او با چشمان بازست. عکسی که شما برای این صورتک انتخاب کردید، اما آن عکس نیست. علت انتخاب این عکس چیست؟
این عکس به نظر من ویژگی های زیادی داشت؛ در این عکس هم معصومیت هست و هم عشق به زندگی. بقیه عکس ها، یک جوریست که انگار برای پاسپورت گرفته اند ولی به نظر من این عکس را کسی از او گرفته که دوستش داشته است. من از نگاه آدم ها در عکس می فهمم که ارتباط آنها با عکاس چگونه است. کسی که این عکس را از ندا گرفته او را دوست داشته است.

مثل دوربین کارگردان ها که وقتی روی بازیگری می چرخد نشان می دهد چه حسی به آن بازیگر دارند. و اما سئوال آخر: اگرشما امروز ایران بودید، از میان همه شعارهایی که داده می شود، کدام را تکرار می کردید؟
"ما همه یک صداییم". در حقیقت امروز همه علیه ملعون هایی یکصدا شده اند که با شقاوت در برابر مردم قرار گرفته اند. یعنی اگر به زبان خودشان حرف بزنیم، اینها شده اند شمر و یزید مردم ایران.

یعنی به نظر شما این کودتاچی ها شمر و یزید هستند؟
بله؛ شمر و یزید همین ها هستند.


اعتراض جبهه مشارکت به وضعیت زندانیان
با زندانیان بعثی هم چنین نمی کردیم
سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۸
منبع: روزآنلاین
حزب جبهه مشارکت ایران اسلامی که بعنوان یک حزب اصلاح طلب در اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری، بیشترین تعداد بازداشتی و زندانی را داشته است،با صدور بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی در مورد وضعیت زندانیان و جان باختگان حوادث اخیر،خواستاررهایی هر چه سریع تر همه زندانیان و دلجویی از آنان شد.
در آغاز بیانیه جبهه مشارکت آمده است: "آنچه این روزها از رفتار جریان حاكم در برخورد با اعتراض های قانونی و مسالمت آمیز مردمی می بینیم، و حتی آنچه بر افرادی كه پیش از آغاز اعتراض ها بازداشت شده اند می رود، حیرت و تاسف عمیق كلیه ناظران و آگاهان از امور را به همراه داشته است."
جبهه مشارکت در ادامه این بیانیه با اشاره به اینکه "سطح خشونت و جنایت های صورت گرفته و نوع توجیهاتی كه برخی از حامیان این جنایات از خود نشان داده اند بسیار زیاد است"، آن را نشانه "نوعی بیماری روانی عاملان» این اتفاقات دانسته و پرسیده است:" چه كسی گمان می كرد كه تنها سه دهه پس از انقلابی كه به نام اسلام و آزادی و عدالت و به رهبری مرجعی بزرگ چون امام خمینی به فرجام رسید، جوانان برآمده از این انقلاب به جرم اعتراض مدنی بازداشت شوند و آنگاه پیکر بی جان آنها به خانواده هایشان تحویل داده شود."
در بخش دیگری از این بیانیه می خوانیم: "چه كسی گمان می كرد بهترین فرزندان و یاوران انقلاب در این سطح وسیع در زندان به سر ببرند، بی آنكه وكیل داشته باشند و خبر زنده بودن و یا سلامتی آنان از خانواده هایشان دریغ شود. چه كسی گمان می كرد مردمی ترین نهادهائی كه با هدف خدمت بی مزد و منت برای مردم و انقلاب شكل گرفتند، این روزها روی بر مردم خود ترش كنند و با چماق و باتوم و اسلحه، برادران و خواهران خود را به فجیع ترین شكل ضرب و جرح نمایند؟"
در قسمت دیگری از این بیانیه ضمن طرح این پرسش که "چه كسی این روزها را باور داشت، آن هم پس از آن همه ادعای مردمی بودن و پس از دوران تثبیت نظام و به نام اسلام؟" آمده است: "نه آقایان حاكم، قرار این نبود. شعارها و وعده های انقلاب چنین نبود. بنیانگذاران انقلاب، شاه و سلطنت را نراندند كه امروز به اینجا برسیم. هدف انقلاب مبارزه با طاغوت و همه چهره ها و مظاهر آن بود كه در برابر سنت الهی به طغیان می پردازند، قطره قطره خون شهدا نیز در این راه بود كه امروز شما مست از قدرت بر سبزی آن آرمانها رنگی از سیاهی و تباهی می پاشید."
در بیانیه حزبی که در دوره ششم مجلس شورای اسلامی اکثریت داشت،"عدالت ورزی" و "مهرورزی" حکومت اسلامی مورد سوال قرار گرفته و نوشته شده است: "امروز جمعی از پاكترین و صادق ترین رادمردان این سرزمین به گناه مشاركت در انتخابات و تبلیغ برای كاندیدایی غیر از كاندیدای مطلوب شما در زندان به سر می برند. زندانهائی كه هر روز خبر می رسد جوانی را صحیح و سالم به آنجا برده اید و آنگاه پس از وعده سر خرمن آزادی آنها و بازی با احساس و عاطفه خانواده هایشان، ناگهان جنازه او را تحویل داده اید به همراه مشتی تهدید و ارعاب، هم حق تیر طلب كرده اید، و هم پول برای جنازه، آنگاه حق عزاداری و مجلس ترحیم گرفتن را نیز از آنها دریغ می كنید. دست مریزاد و مرحبا به این عدالت گستری و مهرورزی".
نویسندگان این بیانیه در ادامه با اشاره به وضعیت دستگیرشدگان این حزب تاکید کرده اند که: "ما از سرنوشت برادرانمان سید مصطفی تاج زاده، عبدالله رمضان زاده، محسن امین زاده، بهزاد نبوی که بیش از ۴۰ روز از بازداشت آنها می گذرد، بی خبر و نگرانیم. ما از شایعاتی كه پیرامون فشار و شكنجه آنها به گوش می رسد، نگرانیم. ما نسبت به دیگر زندانیانی كه از داشتن حق وكیل و رعایت حقوق مصرح در قانون اساسی و قوانین جزائی و مدنی محرومند، نگرانیم. ما نسبت به سلامت برادر جانبازمان دكتر سعید حجاریان كه بر اساس اطلاع خانواده محترم شان، تحت فشار قرار گرفته و قصد جانش را كرده اند، نگرانیم.ما نسبت به رفتار بازجویان شما با تك تك اسرای آزادی خواهی و عدالت جوئی كه دربند جور شما هستند نگرانیم و این نگرانی بیراه نیست. هر كه گزارش پیش شما بیفتد، باید نگران حفظ حقوق و حتی جانش باشد. صحت این ادعا را از بازماندگان آنهایی كه صحیح و سالم بازداشت شان كرده اید و جنازه شان را تحویل داده اید، بپرسید. آیا به واقع در روزگار دفاع مقدس با اسیران عراقی و بعثی اینچنین می کردید که امروز با شهروندان و سیاسیون و روزنامه نگاران ایرانی که تنها خواستار حق رای شان و آزادی اندیشه شان و انجام انتخابات آزاد در محیطی کاملا مسالمت آمیز بوده اند می کنید؟"
جبهه مشاركت ایران اسلامی در ادامه بیانیه خود این بازداشت ها را سلب حقوق بازداشت شدگان خوانده و ضمن محکوم کردن این برخوردها،اعلام کرده است که "از هر مسیر قانونی و شرعی و با استفاده از تمامی اهرمهای مدنی، داخلی و بین المللی، احقاق حقوق یاران دربند خود را پیگیری" می كند و "به زندانبان ها و بازجوپروران حاكم هشدار" داده است که "هر چه سریع تر نسبت به آزادی آنها و دلجوئی از خانواده های آنان كه در این مدت پا به پای عزیزان دربند خود شكنجه روحی و روانی دیده اند" اقدام كنند: "سنت الهی و تاریخ سرنوشت خوبی برای اینگونه رفتاری كه پیش گرفته اید، نشان نمی دهد. تا فرصت باقی است به آغوش ملت بازگردید و از ظلم و جور خود نزد خالق متعال و بندگان آزاده و حق جوی یزدان پاك استغفار كنید."
در پایان این بیانیه می خوانیم: "در ماه ارجمند شعبان المعظم و در اعیاد شعبانیه شكایت از حاكمان جور را نزد خدای متعال و صاحبان شرافت اعیاد شعبانیه می بریم و از اینكه در ایام عسرت، جشن و سرور را از مردم این دیار دریغ كرده اند، عمیقا متاسفیم."
سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۸
5 شنبه؛ چهلم شهدا در مصلی
شيرين کريمي
منبع: روزآنلاین

به دنبال درخواست مهدی کروبی و میرحسین موسوی در مورد صدور مجوز برای برگزاری مراسم یادبود کشته شدگان حوادث اخیر، دیروز اعلام شد معترضان به نتایج انتخابات روز پنجشنبه با اجتماع در مصلای بزرگ شهر تهران، نسبت به شهداء جنبش سبز ادای احترام خواهند کرد.موسوی و کروبی این خواست را در نامه ای به وزیر کشور مطرح کرده اند.
در این نامه خطاب به وزیر کشور آمده است: "بدینوسیله به اطلاع می‌رسانیم به مناسبت گذشت چهل روز از آغاز حوادث ناگواری که طی آن عده‌ای از هموطنانمان، جان خود را از دست دادند، در خواست برگزاری مراسم یادبود این عزیزان در روز پنجشنبه 8/5/88 ساعت 18 الی 30: 19 بعد ازظهر در محل مصلای بزرگ تهران را داریم.
شایان ذکر است که مراسم مذکور بدون ایراد سخنرانی و با استماع به تلاوت آیات کلام‌الله مجید انجام خواهد شد و از شرکت کنندگان نیز درخواست خواهد شد در سراسر مراسم با سکوت خود ادای احترام کنند."
هنوز از صدور مجوز برای برگزاری این مراسم اطلاعی در دست نیست،اما بر اساس خبری که از سوی یک منبع موثق به "روز" رسیده، این مراسم در صورت عدم صدور مجوز هم برگذار خواهد شد و عزاداران جان باختگان حوادث اخیر در ساعت 18 روز 5 شنبه به یاد جان باختگان جنبش سبز در مصلای تهران گرد هم خواهند آمد.بر همین اساس گفته می شود موسوی،کروبی و خاتمی هم در این مراسم شرکت خواهند کرد.
موسوی و کروبی پیش از این نیز چندین بار برای برگزاری گردهمایی های اعتراضی مردم از وزارت کشور تقاضای مجوز کرده اند اما به هیچ یک از این تقاضاها پاسخی داده نشده است.در اولین درخواست از این نوع، ستاد میرحسین موسوی پس از اعلام نتایج انتخابات، خواست صدور مجوز برای راهپیمایی آرام حامیان موسوی در سراسر کشور رامطرح کرد،اما با این درخواست موافقت نشد.

۲ مرداد ۱۳۸۸

تومار «احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران نیست»، شنبه در پاریس
روز شنبه، سوم مرداد برابر با ۲۵ ماه ژوئیه، طبق اعلام قبلی، «بلندترین تومار پارچه‌ای جهان» که هزاران امضا در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران، بر آن نقش بسته در پاریس و درکنار برج ایفل به نمایش درخواهد آمد.در این تومار سبز رنگ که ایرانیان و شهروندان دیگر کشوهای جهان به صورت نمادین بر روی آن امضا کرده‌اند، اعلام شده است که «احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ایران نیست».ایده امضا بلندترین تومار پارچه‌ای جهان پس از اعلام انتخابات ۲۲ خرداد و معرفی محمود احمدی‌نژاد به عنوان برنده آن از سوی ایرانیان مطرح شد. در پی آن از ساعت پنج تا هشت بعد ازظهر روزهای۱۰ تا ۱۲ جولای، ۱۹ تا ۲۱ تير، در بيش از ۱۸۰ شهر جهان، پارچه‌ای با رنگ سبز پذيرای امضای کسانی بود که بر اين باور بودند که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران نيست.شبنم پارسی‌، هماهنگ‌کننده نمایش این تومار سبز در پاریس، در این باره به رادیو فردا گفت: «ایده این تومار تقریبا از پنج هفته پیش در اینترنت منتشر شد و در آن هنگام پاریس هم قرار بود مثل شهرهای دیگر در این برنامه شرکت کند.»شبنم پارسی می‌افزاید: «برنامه اصلی این بود که در طول سه روز و هر روز به مدت سه ساعت در اختیار ایرانیان توماری برای امضا گذاشته شود که روی آن نوشته شده بود «احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ایران نیست.»به گفته شبنم پارسی تا کنون ۱۳۰۰ متر پارچه سبز از ۱۸۸ شهر جهان به پاریس فرستاده شده است و هنوز ‌ده‌ها متر در راه این شهر است.هماهنگ‌کننده نمایش این تومار سبز در پاریس می‌گوید: «از آنجا که تنها در ۹ ساعت این تومار برای امضا در اختبار مردم گذاشته‌شده، بسیاری نتوانسته‌اند خود را به محل‌های جمع‌آوری امضاها برسانند.»شبنم پاریسی می‌افزاید برای بازتاب صدای مردمی که در ایران به نتایج انتخابات اعتراض کردند، این تومار در کنار برج ایفل و روبروی «دیوار صلح» (در همین محل) به حرکت درآورده خواهند شد.هماهنگ‌کننده نمایش تومار سبز در پاریس همچنین اعلام کرد که افزون بر پخش این مراسم از شبکه‌های خبری، علاقه‌مندان می‌توانند به طور زنده از وبسایت whereismyvote.fr مشاهده کنند.
آيت الله منتظری: مشروعيت و مقبوليت نظام به رضايت‏ ‏و آراء اکثريت مردم بستگی دارد
آيت الله حسينعلی منتظری، از مراجع شيعه در قم، در نامه ای از توهين به مهدی کروبی و عبدالله نوری در نماز جمعه تهران ابراز تاسف کرده و گفته است: مشروعيت نظام جمهوری اسلامی به نظر مردم بستگی دارد.آيت الله منتظری در نامه خود خطاب به مهدی کروبی، يکی از نامزدهای اصلاح طلب در انتخابات رياست جمهوری، نوشته است:« ‏اينجانب تاکنون آنچه را وظيفه شرعی و ملی خود می‎دانستم متذکر شده ام ، و‏ ‏در اينجا نيز يادآوری می‎کنم که مشروعيت و مقبوليت نظام بستگی به رضايت‏ ‏و آراء اکثريت مردم دارد، و اين مسأله ای است که هنگام تصويب قانون اساسی‏ ‏مورد توافق خبرگان ملت قرار گرفت و در مقدمه و اصول متعدد قانون اساسی‏ ‏به آن اشاره شده است».اظهارت اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت، در نماز جمعه ۲۶ تيرماه درباره نقش مردم در ‏مشروعيت نظام جمهوری اسلامی باعث بروز بحث ها و واکنش هايی درباره منبع مشروعیت در این نظام شده است.اکبر هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه گفته بود که قانون اساسی ايران براساس اصل مشارکت مردم تدوين شده، و مشروعيت نظام جمهوری اسلامی برگرفته از مردم است. وی تصريح کرده بود که همه مقام ها و مناصب ها در اين نظام با انتخاب مردم معنا می يابند.آيت الله محمد يزدی از اعضای شورای نگهبان در واکنش به اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی گفته بود: «در حکومت اسلامی مشروعيت با مقبوليت متفاوت است و همراهی مردم تنها مقبوليت می‌آورد».«وحشت از مردم»آيت‌الله منتظری، سرشناس‌ترين روحانی منتقد حکومت ايران، در بخش ديگری از نامه خود که در تاريخ ۳۰ تيرماه منتشر شده است، خطاب به مهدی کروبی نوشته است:«‏ ‏ ‏متأسفانه امروز کار به جايی رسيده است که از حضور مردم در صحنه به شکل‏ ‏مسالمت آميز و شنيدن صدای حق طلبی آنان وحشت وجود دارد، تا آنجا که‏ ‏حتی حضور امثال جنابعالی را که از چهره های خدمتگزار و با سابقه در مراحل‏ ‏گوناگون انقلاب اسلامی هستيد در نماز جمعه تحمل نمی کنند و مورد توهين‏ ‏و مزاحمت قرار می‎دهند». در جريان نماز جمعه تهران در ۲۶ تيرماه عده ای از لباس شخصی ها به مهدی کروبی حمله کرده و عمامه را از سر او انداختند. در اين نماز جمعه همچنين گزارش شده است که عده ای از لباس شخصی ها به عبدالله نوری به هنگام حضور در صفوف نماز گزاران در خيابان های اطراف دانشگاه تهران توهين کردند. آيت الله منتظری در نامه خود تصریح کرده است: «کاملا روشن است که در اين مورد و موارد مشابه‏ ‏سبب اقوای از مباشر است و گناه اين فحاشی ها و اهانت ها به گردن کسانی‏ ‏است که به افرادی حقوق می‎دهند و آنان را به اين کارهای زشت وادار می‎کنند‏ ‏و در واقع از پول مردم مظلوم خرج می‎کنند تا خادمان واقعی مردم منکوب‏ ‏شوند، و اين ظلمی است مضاعف در حق صاحبان اصلی اين کشور عزيز».آيت الله منتظری می گويد که سخت نگران آينده نظام و کشور است و« مصرانه» از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است تا دير نشده و فرصت ها از دست نرفته است به توصيه ها‏ ‏و راه حل های پيشنهادی توسط «دلسوزان انقلاب و ناصحان مشفق» توجه‏ ‏ شود.آيت الله منتظری همچنين خواستار فراهم شدن شرايطی شده است تا «اعتماد از دست رفته مردم» احيا شده و‏ ‏«حقوق تضييع شده آنان» جبران گردد و موجبات نارضايتی مردم و بحران‏ ‏کنونی از بين برود.به دنبال انکه وزارت کشور ايران اعلام کرد که محمود احمدی نژاد در انتخابات ۲۲ خرداد به پيروزی رسيده است، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد راهپيمايی های مسالمت آميز معترضان به نتيجه انتخابات بود.مقامات ايران می گويند دست کم ۲۰ نفر در اين اعتراضات کشته شده است، اين در حالی که گروههای طرفدار حقوق بشر می گويند تعداد کشته شدگان اين حوادث بسيار بيشتر از آمار رسمی است.آمار رسمی از تعداد مجروحان و بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات ايران در دسترس نيست، ولی پيشتر به نقل از دادستان کل کشور گفته شده بود دو هزار پانصد نفر در جريان اين نا آرامی ها بازدشت شده اند که پانصد نفر ازدستگير شدگان همچنان در زندان هستند.
ديدار عبدالله نوری با خانواده‌های برخی زندانيان سياسی
منبع: رادیو فردا ۱۳۸۸/۰۵/۰۲
عبدالله نوری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و معترض به نتايج انتخابات می‌گويد دستگيری‌های اخير نشان از سردرگمی دارد و به زيان حکومت است.به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی نوروز، نزديک به جبهه مشارکت، عبدالله نوری به ديدار برخی خانواده‌های زندانيان سياسی دستگير شده پس از انتخابات رياست جمهوری رفته و در سخنانی به تحليل وضعيت جاری کشور پرداخته است.آقای نوری اظهار داشت که «اين نوع دستگيری‌ها نشان از سردرگمی و به دنبال مجرم خيالی گشتن، دارد. تخلفات گسترده حکومت به لحاظ شرعی و قانونی در اين ايام برای آنها يک وضعيت 'باخت‌ـ‌ باخت' به وجود آورده است». وزير کشور دوره نخست رياست جمهوری محمد خاتمی در اين ديدارها دستگيری‌های انجام شده در دوران پس از انتخابات رياست‌جمهوری ۲۲ خرداد را به زيان حکومت دانست و اظهار داشت که حکومت با دستگيری اين افراد با کلافی سردرگم شده روبه‌رو است. زيرا با آزادی آنها بايد پاسخ دهد که دليل دستگيری‌ها چه بوده است، چنانچه تن به آزادی زندانی‌ها ندهد بايد پاسخ دهند که دليل اين امر چيست.مدير مسئول روزنامه توقيف شده خرداد که خود نزديک به پنج سال را در زندان‌های جمهوری اسلامی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی سپری کرده اين پرسش‌ها را نيز مطرح کرده است که «در صورت پخش به اصطلاح اعتراف افراد بازداشت‌شده چه کسی بر سلامت اعترافات صحه می‌گذارد؟ و آيا مردم اعترافات را ناشی از آزار و اذيت زندانيان تلقی نمی‌کنند؟»عبدالله نوری که سابقه تصدی وزارت کشور در زمان رياست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی را نيز دارد در ادامه اظهار نظر می‌کند که پيشنهاد هاشمی رفسنجانی دال بر آزادی تمامی معترضان، می‌تواند تا حدی حکومت را از اين بحران و بن‌بست رها کند و اضافه می‌کند «ای‌ کاش حکومت از اين فرصت به دست آمده استفاده می‌کرد و به احترام رئيس مجلس خبرگان و رئيس مجمع تشخيص مصلحت همين نظام زندانيان حوادث اخير را آزاد می‌کرد و گرنه واسطه شدن افراد ديگر آنهم پس از تنفيذ و تحليف نمی‌تواند هيچگونه منفعتی را عايد حکومت کند، بلکه به اعتقاد من بر باخت‌ها می‌افزايد.»به گزارش سايت اطلاع‌رسانی نوروز در اين ديدارها خانواده‌های زندانيان سياسی از نگرانی‌های خود در مورد وضعيت بستگانشان در زندان‌ها سخن گفته‌اند و در مورد شرايط نگهداری و نحوه رفتار با آنها ابراز نگرانی کردند.
BBC فارسی به روز شده: 23:55 گرينويچ - 19 ژوئيه 2009 - 28 تیر 1388
میر حسین موسوی، نامزد معترض به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در واکنش به سقوط اخیر یک هواپیمای مسافربری و کشته شدن همه سرنشینان آن، گفته است "مردم ایران نباید به کرات در معرض چنین حوادث جانگدازی قرار گیرند."
در اثر سقوط هواپیمای توپولوف شرکت هواپیمایی کاسپین که روز چهارشنبه ۲۴ تیر(۱۵ ژوئیه) رخ داد، همه ۱۵۳ مسافر و ۱۵ خدمه هواپیما جان خود را از دست دادند.
میرحسین موسوی در بیانیه ای که درباره این حادثه منتشر کرده نوشته است: تکرار اینگونه خسارات جبران‌ناپذیر می‌تواند خطر کم‌ارزش شدن جان گرانبهای انسان ها را در نظر مسئولان و دولتمردان القا کند.
آقای موسوی در این بیانیه که به نام "میرحسین" امضا شده است گفته که "خبر غم‌انگیز و تاثرآور" سقوط هواپیمای مسافربری پرواز تهران به ایروان، او را نیز "همانند ملت بزرگ ایران بسیار متأثر و عزادار" کرده است.
هواپیمایی که هفته گذشته در نزدیکی قزوین در غرب تهران سقوط کرد، پنجمین هواپیمای ساخت روسیه در خطوط هوایی ایران است که طی ۹ سال گذشته دچار سانحه مرگبار می شود.
اغلب سرنشینان این هواپیما ایرانی بودند اما شهروندان ارمنستان و گرجستان نیز در هواپیما حضور داشتند.
دولت ارمنستان به علت سقوط این هواپیما عزای عمومی اعلام کرد.
در ایران نیز به جز رهبر این کشور، اکثر مقام های ارشد کشوری این سانحه و کشته شدن ۱۶۸ مسافر هواپیمای ایرانی را تسلیت گفتند.
مشکل اصلی شرکت های هواپیمایی ایران، فرسودگی ناوگان هوایی است و این کشور به دلیل تحریم های آمریکا نتوانسته در سه دهه اخیر ناوگان هوایی خود را بازسازی و نوسازی کند.
تحریم‌های آمریکا بعد از انقلاب‌ ۱۹۷۹ میلادی آغاز شده و بر اساس آن ایران نمی تواند هواپیماهایی را که بیش از ۱۰ درصد قطعات تشکیل دهنده آنها آمریکایی باشد خریداری کند حتی اگر این هواپیماها در کشورهای دیگر ساخته شود.
ناتوانی ایران در خرید هواپیماهای نو باعث شده تا این کشور برای تامین نیازهای خود دست به خرید هواپیماهای دست دوم و هواپیماهای روسی بزند.
این راه حل در کوتاه مدت جوابگوی نیازهای داخلی و بین المللی ناوگان هوایی بوده اما سقوط پی در پی هواپیماهای کهنه و روسی باعث شده تا ناوگان هوایی این کشور در ردیف خطرناک ترین ناوگان هوایی جهان جای بگیرد.
سپاه پاسداران موسوی را به محاکمه تهدید کرد
BBC فارسی به روز شده: 15:06 گرينويچ - دوشنبه 20 ژوئيه 2009 - 29 تیر 1388
مجتبی ذوالنوری جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران، میر حسین موسوی را متهم کرده که با جمع کردن استادان دانشگاهها 52 محور برای ادامه نهضت پس از انتخابات تعیین کرده که یکی مورد آن برای محاکمه در دادگاه انقلاب کافی است.
آقای ذوالنوری اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشیخص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان، محمد خاتمی رئیس جمهور سابق، میرحسین موسوی نامزد انتخابات ریاست جمهوری و مهدی کروبی نامزد ریاست جمهوری و رئیس پیشین مجلس را متهم کرده با تشکیل کمیته صیانت از آرا در "طراحی فتنه های اخیر دست داشتند."
این عضو روحانی سپاه پاسداران، نامه هاشمی رفسنجانی به آیت الله خامنه ای را "استیضاح سیاسی" توصیف کرده و گفته است که این نامه "یکی از بزرگترین اشتباهات ایشان بود."
آقای هاشمی رفسنجانی سه روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز 22 خرداد نامه ای به آیت الله خامنه ای نوشت و در آن نسبت به "اظهارات عاری از حقیقت و غیرمسئولانه" محمود احمدی نژاد در جریان مناظره تلویزیونی با میرحسین موسوی اعتراض کرد و تلویحا از سکوت آقای خامنه ای در این ماجرا گلایه کرد.
آقای رفسنجانی از رهبر ایران خواسته بود "برای رفع فتنه‌های خطرناک و خاموش کردن آتشی که هم اکنون دودش در فضا قابل مشاهده است" اقدام کند و و "مانع شعله‌ورتر شدن این آتش در جریان انتخابات و پس از آن" شود.
به گفته این عضو روحانی سپاه، برخی از مدتها قبل با امکانان فراوان و ایجاد سازمانی به نام "رای" با 300 هزار عضو قصد ایجاد انقلاب مخملی و براندازی نظام داشتند و "این سازمان به افرادش دستور داده بود که در صورت قطع پیامک، تلفن، اینترنت و سایت فیس بوک، دستور را از شبکه بی بی سی دریافت کنند."
کوتاه مدتی قبل از اعلام نتیجه انتخابات، ارتباط پیامک در ایران قطع شد و در روزهای بعد نیز دولت ضمن اخلال در شبکه تلفن همراه و پارازیت اندازی بر تلویزیون ها و رادیوهای فارسی زبان خارجی، اقدامات گسترده ای را برای نظارت بر مطبوعات داخلی به اجرا گذاشت و به محدودیت فعالیت و اخراج و در مواردی بازداشت گزارشگران خارجی مبادرت ورزید.
در این مدت، رسانه های خبری بین المللی با اتکا به گزارش های خبری و تصویری شهروندان، اخبار تظاهرات در ایران و نحوه برخورد با تظاهرکنندگان را در سطح بین المللی منتشر کردند و گفته می شود به دلیل کمبود منابع خبری داخلی، مورد مراجعه ایرانیان قرار گرفتند.
نمایندگی ولی فقیه بخشی از سپاه پاسداران است که در آن روحانیون فعالیت دارند و رئیس آن از سوی آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران انتخاب می شود.
قحطی بیل و کلنگ دو روز قبل از انتخابات
آقای ذوالنوری به شرح ماجراهای انتخابات ریاست جمهوری و وقایع بعد از آن پرداخته و این طور شروع کرده که دو روز قبل از انتخابات در تهران و شهرای اطراف بیل و کلنگ کمیاب شده بود و امکانات آشوب نظیر باتوم برقی، موبایل ثریا و گاز اشک آور در اختیار آشوبگران قرار گرفته بود و با پرتاپ یک گاز اشک آور از سوی نیروهای بسیج و انتظامی، آنها با پنج گاز آشک آور پاسخ می دادند.
جانشین نمایندگی ولی فقیه شرحی از وقایع ساعات پایانی روز 25 خرداد ارائه می دهد که بزرگترین راهپیمایی معترضان در خیابان انقلاب به میدان آزادی در آن روز رخ داد.
در جریان راهپیمایی بزرگ معترضان به نتایج انتخابات که صدها هزار نفر در آن شرکت داشتند، نیروهای بسیج پایگاه 117 در میدان آزادی به سمت معترضان آتش گشودند و چند نفر در جریان این درگیری کشته و زخمی شدند.
آقای ذوالنوری ماجرای پایگاه بسیج را "عملیاتی گسترده و سازماندهی شده" توصیف می کند و می گوید: "بسیجیان در یک مقاومت یک ساعته هزار گلوله مشقی و هوایی شلیک کردند ولی با راهیابی آشوبگران به داخل حوزه به علت وجود 300 قبضه سلاح در آن با شلیک مستقیم دو نفر کشته شدند."
در پی اعلام نتایج بحث برانگیز انتخابات اخیر، علاوه بر سه نامزد این انتخابات، شماری از شخصیت ها و مقامات سیاسی و دینی نیز این نتایج را مورد تردید قرار دادند و نسبت به تاثیر نامطلوب نحوه برگزاری انتخابات بر مشروعیت داخلی و اعتبار بین المللی جمهوری اسلامی هشدار دادند.
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، هم در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته تهران گفت که اعتماد مردم نسبت به حکومت متزلزل شده و پیشنهادهایی را برای بازگردان اعتماد عمومی مطرح کرد.

BBC فارسی به روز شده: 19:29 گرينويچ - دوشنبه 20 ژوئيه 2009 - 29 تیر 1388
محمد کامرانی، جوان ۱۸ ساله ای که در اعتراضات روز ۱۸ تیر سال ۱۳۸۸ بازداشت شده بود، روز ۲۵ تیر در اثر جراحات وارده، که معلوم نیست در جریان درگیری ها و یا در زندان ایجاد شده، از دنیا رفت.
طبق آمارهای رسمی در درگیری های بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران بیش از بیست نفر کشته اند. اما بعضی از معترضین تعداد کشته شدگان را چند برابر این تعداد می دانند.
یکی از اعضای خانواده آقای کامرانی به بی بی سی فارسی گفت که او در درگیری های روز پنجشنبه ۱۸ تیر در حوالی میدان ولیعصر تهران بازداشت شده است. البته به گفته این عضو خانواده آقای کامرانی، او در حرکات اعتراضی شرکت نداشته و صرفا در حال عبور از خیابان بوده است.
بنا بر گزارش های رسیده از ایران و اظهارات این عضو خانوده محمد کامرانی، او پس از دستگیری به همراه تعداد دیگری از بازداشت شدگان به بازداشتگاهی در کهریزک منتقل شده است.
بعد از چند روز فهرستی از سوی مسئولان زندان اوین از بازداشت شدگان منتقل شده از کهریزک به زندان اوین منتشر شد که نام محمد کامرانی هم در میان آنها وجود داشت.
با پیگیری های خانواده آقای کامرانی به آنها اطلاع دادند که روز چهارشنبه ۲۴ تیر، او از زندان آزاد خواهد شد و هنگامی که خانواده برای تحویل گرفتن او به زندان مراجعه کردند، به آنها گفته شد که به دلیل جراحاتی که به او وارد شده، به بیمارستان لقمان تهران منتقل شده است.
این عضو خانواده آقای کامرانی که خود در بیمارستان لقمان حاضر شده می گوید که در بیمارستان با پیکر نیمه جان محمد کامرانی روبرو شده است. خانواده آقای کامرانی با اصرار و تحت حفاظت ماموران، او را به بیمارستان مهر منتقل می کنند، اما بعد از چند ساعت و علی رغم تلاش پزشکان بیمارستان مهر، محمد کامرانی ۱۸ ساله از دنیا می رود.
پیکر محمد کامرانی، صبح روز شنبه در بهشت زهرای تهران دفن شده است.
پیش از محمد کامرانی نام چند تن دیگر از کشته شدگان این وقایع از جمله ندا آقا سلطان، دانشجوی ۲۷ ساله، سهراب اعرابی، جوان ۱۹ ساله، و یعقوب بروایه، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته نمایش در دانشکده هنر ومعماری دانشگاه تهران، در رسانه ها مطرح شده بود.

BBC فارسی به روز شده: 11:15 گرينويچ - جمعه 24 ژوئيه 2009 - 02 مرداد 1388

هفته نامه اکونومیست در شماره 25 ژوئیه خود به شرایط شهر قم و واکنش ساکنان آن به انتخابات اخیر ایران پرداخته است.
این مقاله با عنوان "قم، ای اهل ایمان - مخالفت خاموش در مقدس ترین شهر ایران" چاپ شده و در آن آمده است که در نخستین نگاه، شهر قم که مرکز معتبر ترین حوزه علمیه شیعه است، هنوز هم محلی کاملا محافظه کار به نظر می رسد، تقریبا تمام زنان شهر از سر تا پا در چادر پوشیده اند و ملاها با عباهای بلند در شهر می خرامند و تمامی مدارس دینی پر از طلاب جوانی است که در ارزش های انقلاب اسلامی مستغرق شده اند و انبوهی از شبه نظامیان بسیجی هم که همکارانشان تظاهرکنندگان تهرانی را مضروب کرده و کشته اند در این شهر زندگی می کنند.
اکونومیست می نویسد که از زمان انتخابات مناقشه برانگیز ایران، شهر قم یا اطراف آن شاهد تظاهرات اعتراضی نبوده و به نقل از یک فارغ التحصیل بیکار مقیم این شهر می نویسد که "ما هیچ کاری نمی توانیم بکنیم" و می افزاید که او مانند بسیاری از دوستانش در انتخابات رای ندادند زیرا دولت کاری انجام نمی دهد.
به نوشته این هفته نامه، از زمان برگزاری انتخابات تدابیر امنیتی در قم هم شدت گرفته، خارجیان به طور مرتب بازداشت و بازجویی می شوند، اهالی شهر می گویند که خبرچین های دولتی در هر گوشه و کناری حضور دارند، آنتن های ماهواره ای جمع آوری می شوند و مقررات جلوگیری از ملاقات دختران و پسران به شدت به اجرا گذاشته شده است.
اکونومیست می افزاید که درعین حال، در قم کسانی را ملاقات می کنید که از روحانیون ارشدی که علیه دستگاه حکومتی سخن گفته اند حمایت می کنند و اگرچه نارضایی بدون سر و صدا و پشت درهای بسته و زیر پوششی از آرامش و وحدت نظر ابراز می شود، اما می توان به سادگی مشاهده کرده که بین نسل ها، بین افراد به شدت متعصب و افراد تقریبا سکولار و بین کسانی که به رسانه های خارجی دسترسی دارند و کسانی که منبع خبری آنان رسانه های دولتی است شکاف بزرگی وجود دارد.
به نوشته اکونومیست، نوینگرایی به شهر قم هم همانند سایر شهرهای بزرگ ایران نفوذ کرده و زیر سایه گنبد طلایی شهر، که تنها از مرقد امام رضا در مشهد کم جلوه تر است، لباس های رنگارنگ زنانه در فروشگاه ها عرضه می شود در حالیکه تا چندی پیش، فروش تی-شرت هم غیرقانونی بود، و می توان با اندکی جستجو، فروشندگان نوشابه های الکلی و مواد مخدر را هم یافت و این شهر حتی محله چراغ قرمز خود را هم دارد که در آن، افراد دیندار می توانند با مجوز شرعی، زنانی را برای چند ساعت یا چند روز صیغه کنند، با اینهمه، بسیاری از جوانان قمی احساس خفقان می کنند و برای نفس کشیدن به تهران می روند و در شهر هم، هرگونه مخالفتی تحت فشار قرار می گیرد تا از نفس بیفتد.
این هفته نامه می افزاید که در عین حال، لیبرالیسم در قم جنبه ای نسبی دارد و بسیاری از هواداران میرحسین موسوی هنوز هم احترام محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، و آیت الله خامنه ای، یعنی حامی اصلی او را نگه می دارند و به نقل از یکی از معلمان قمی می نویسد که "امام خامنه ای چنان عظمتی داردکه اگر بگوید احمدی نژاد خوب کار کرده، من باورم می شود."
اکونومیست می نویسد که در مقایسه با بسیاری از نقاط دیگر ایران به خصوص شمال تهران، که بسیاری از مردم مستقیما آقای خامنه ای را هدف حمله لفظی قرار می دهند و او را مسئول مستقیم سرکوب اعتراضات مردم علیه نتیجه انتخابات می دانند، در قم کسی آشکارا موقعیت او را زیر سئوال نمی برد و در نمازهای جمعه، آیت الله ها علیه نفوذ غرب داد سخن سرایی می کنند و آمریکا را مورد لعن و نفرین قرار می دهند.
این هفته نامه می افزاید که نمازگزاران قمی متعصب هستند و پس از آنکه طرفداران آقای موسوی موفق شدند عکس هایی از او را به دیوارهای بازار بچسبانند، هواداران احمدی نژاد به زودی دست به کار شدند و این عکس ها را خراب کردند.
اکونومیست در پایان می نویسد که در چنین جوی، معترضان قمی به همفکران خود در تهران چشم امید بسته اند تا همچنان به اعتراض و نافرمانی از رژیم ادامه دهند.

۱ مرداد ۱۳۸۸

BBC فارسی به روز شده: 14:05 گرينويچ - چهارشنبه 22 ژوئيه 2009 - 31 تیر 1388

میرحسین موسوی می گوید که معترضان باید با استفاده از ظرفیت قانون اساسی ایران مطالبات مدنی را پیگیری کنند و زیر شعارهایی جمع شوند که بتواند اجماع عمومی ایجاد کند.
به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، آقای موسوی روز چهارشنبه ۳۱ تیر (۲۲ ژوئیه) در دیدار با گروهی از مدیران رسانه ها، استادان دانشگاه و روزنامه نگاران گفت: "قانون اساسی ایران این پتانسیل را دارد که مردم از هر گروه و طیفی بتوانند دور آن حلقه بزنند و مطالبات خود را پیگیری کنند".
آقای موسوی گفت: "نماد سبز در ماه های گذشته نشان داد که می توان افراد بسیاری را با گرایش ها و منافع مختلف در کنار یکدیگر قرار داد به نحوی که همه آنها بر سر حداقل هایی به توافق برسند".
هواداران آقای موسوی قبل از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران رنگ سبز را به عنوان نشانه هواداری از او به کار می بردند، اما پس از انتخابات این رنگ به نشانه ای برای تمام معترضان به نتایج انتخابات تبدیل شد و اعتراض آنها "جنبش سبز" نام گرفت.
اکنون آقای موسوی می گوید که حفظ "اجماع" در میان معترضان به نتایج انتخابات باید از "اهداف اصلی" حرکت های آینده باشد و "قانون اساسی" را شعاری می داند که قابلیت این کار را دارد.
او گفته است: "باید به قانون اساسی توجه کرد، یعنی آن را مانند نماد سبز در سرلوحه پیگیری مطالبات آینده قرار داد چون خاصیت ایجاد اجماع میان اقشار مختلف را دارد".
سایت قلم نیوز هم گزارش داده است که آقای موسوی در دیدار روز چهارشنبه تأکید کرده است که بحث کردن دائمی در مورد انتخابات اخیر ریاست جمهوری و زنده نگاه داشتن این مسئله یک "ضرورت ملی" است و "هیچ کس نباید فراموش کند که این دولت در چه فرآیندی شکل گرفته است".
او با تأکید بر ظرفیت های قانون اساسی ایران گفته است: "اگر از چارچوب قانون اساسی خارج شویم، جامعه با یک آنارشی لجام گسیخته رو به رو خواهد شد که جمع کردن آن غیر قابل پیش بینی خواهد بود؛ همه نیروها باید در چارچوب قانون اساسی حرکت کنند تا خسارت های این فضای شبه کودتای تحمیل شده را به حد اقل برسانند".
بر اساس گزارش ایلنا، آقای موسوی گفته است که قصد دارد با ایجاد یک "مرکزیت کوچک سیاسی، متشکل از برخی چهره های سیاسی" زمینه ایجاد یک "هویت بزرگ اجتماعی" را ایجاد کند.
او گفت: "اگر به این شکل عمل شود، ضریب آسیب پذیری هم کاهش می یابد، تجربه نشان داده است که احزاب در ایران آسیب پذیر هستند اما اگر هویت اجتماعی شکل گیرد، نمی توان آن را از حرکت بازداشت".
آقای موسوی سه هفته پیش اعلام کرده بود که قصد دارد به همراه "گروهی از نخبگان" با تشکیل "جمعیتی قانونی" به "صیانت از حقوق و آرای پایمال شده مردم" بپردازد.
مخالفان آقای موسوی به شدت نسبت به احتمال تأسیس یک حزب سیاسی یا جبهه سیاسی توسط او واکنش نشان دادند، اما کمی بعد یکی از مشاوران او احتمال تشکیل یک جبهه سیاسی "به معنای رایج که متشکل از احزاب سیاسی متفاوت است" را منتفی دانست و اعلام کرد که احتمال تشکیل یک "جبهه سیاسی متفاوت" به صورت "شبکه ای" توسط آقای موسوی وجود دارد.
اکنون به نظر می رسد که منظور آقای موسوی، سازماندهی جنبش اجتماعی موجود از طریق ایجاد یک هسته کوچک سیاسی برای آن است.
او گفته است: "قدرت، همیشه میل به مطلق شدن دارد و تنها تحرکات مردمی می تواند این میل را مهار بزند".
آقای موسوی حضور "مردم" را در شکل گیری "گفتمان مورد نیاز" ضروری دانست، "آن هم در وضعی که این روزها حتی حضور فردی مثل هاشمی رفسنجانی را هم تحمل نمی کنند".
او با اشاره به این که "نخبگان تمایلی برای کار کردن در این دولت ندارند" و "دولت هم تمایلی برای استفاده از تجربه نخبگان ندارد" پیش بینی کرد که مشکلات داخلی و خارجی ایران در سال های آینده افزایش پیدا کند.
آقای موسوی گفت: "تنها شانسی که برای برون رفت از این بحران وجود دارد، اهمیت دادن به علاقه مردم است، علاقه ای که با جمع شدن حس اعتراض های مدنی در کنار تدبر می تواند زمینه شکوفایی سیاست را در آینده مهیا کند".
او آینده ای "پر از نشاط سیاسی" برای ایران پیش بینی کرد.
demonstration On July 25, in more than 90 cities around the world.
source: http://www.united4iran.com/


About
United4Iran is a non-partisan collaborative of individuals and human rights organizations. United4Iran does not promote any political agenda, and we are opposed to any foreign interference or military attack on Iran. Our only aim is to condemn the widespread and systematic violations of the Iranian people’s human rights and to call for full restoration of their human and civil rights.
We came together to organize a Global Day of Action on July 25th so the citizens of the world can stand together for:
1) Civil and human rights for the people of Iran2) Stopping the abuse of power—the imprisonment, torture and killing3) Solidarity with the Iranian people. To our Iranian brothers and sisters: We have heard your voices, and you are not alone.
What’s happening?
On Saturday July 25, people around the world have the opportunity to support the people of Iran in their struggle for democracy, freedom and basic human rights by attending rallies in dozens of cities around the world.
Why a global day of action?
On June 12th, Iranians participated in a presidential election marred by accusations of widespread fraud and voting irregularities. In the days that followed, hundreds of thousands of Iranians took to the streets to protest the official election results. The Iranian government’s brutal response to these protests has left at least 20 people dead, hundreds more badly injured, and still hundreds more arrested and at high risk of torture and execution. These acts are a direct assault on the Iranian people’s human and civil rights – and those of everyone who supports these ideals around the world.
Since the contested elections on June 12th, hundreds of thousands of people have participated in hundreds of demonstrations in at least 40 major cities in 15 countries. However, no globally coordinated event has yet been organized. On July 25 people around the world can support the people of Iran in their struggle for democracy, freedom and basic civil rights.
What do we hope to achieve?
The global day of action is organized around the following core demands:
That the international community uphold the Iranian people’s human rights as a matter of international concern, and that the UN Secretary General should immediately appoint a delegation to travel to Iran to investigate the fate of prisoners as well as disappeared persons;
The immediate and unconditional release of all political prisoners and prisoners of conscience, including journalists, students, and civil society activists;
An end to state-sponsored violence, and accountability for crimes committed; and
Freedom of assembly, freedom of expression, and freedom of press as guaranteed by the Iranian constitution and Iran’s obligations under international covenants that it has signed.
What do we believe in?
We agree with the following values and visions:
“If one country sincerely wants to support democracy in another country that is under dictatorial rule, the only thing to do is to support the freedom fighters who stand for the democratic institutions of that country. Done this way, the sapling of democracy will bear the flower of freedom.” – Shirin Ebadi, Iranian human rights activist and Nobel Peace Prize winner
“The Campaign is founded on these principles: that human rights in Iran, and in every country, are a matter of legitimate international concern and essential to establishing international peace and security; that human rights in Iran can only be implemented with the assistance of civil society, whose role must be protected and sustained; that human rights compliance in Iran should be approached from a non-partisan perspective, and detached from political objectives; and that solidarity with any and all peoples prevented from enjoying their human rights is a moral imperative of our time.” –International Campaign for Human Rights in Iran
We do not have any political agenda; our only aim is to support the people of Iran in their struggle for democracy, freedom and basic civil rights.
What can you do?
Spread the word. Attend or organize a rally in your city. Follow us on Twitter and Facebook. Lear more about what you can do.

«اتحاد برای ایران» یک ائتلاف جمعی غیر سیاسی از فعالان و سازمان های حقوق بشر است و هیچ برنامه سیاسی را تبلیغ نمی کند. ما نقض گسترده و سازماندهی شده حقوق مردم در ايران را محکوم می کنيم و خواستار تامين حقوق بشر آنها هستيم.
روز جهانی اقدام
کلامی چند درباره روز جهانی اقدام
فراخوان
روز شنبه، ۲۵ ژوییه برابر با سوم مرداد، ما در گردهمایی ها، راهپیمایی ها و تظاهرات در شهرهای گوناگون جهان شرکت می کنیم تا پشتیبانی خود را از جنبش مردم ایران برای دموکراسی، آزادی حقوق بنیادین بشر در ایران اعلام کنیم.
چرا روز «جهانی» برای اقدام؟
در تاریخ ۱۲ ژوییه ۲۰۰۹، مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند که نتیجه اعلام شده مورد قبول مردم قرار نگرفت ، چرا که مردم بر این باور بودند که در انتخابات تخلفات گسترده و تقلب صورت گرفته است. در روزهای پس از انتخابات، مردم ایران با حضوردر خیابان ها اعتراض خود را به نتیجه اعلام شده انتخابات ابراز داشتند. واکنش خشونت آمیز دولت ایران به این اعتراضات تعداد بسیار کشته، صدها زخمی و بیش از هزار بازداشتی و ناپدید شده در پی داشته که در خطر شکنجه و اعدام هستند.
این اقدامات سرکوبگرانه از سوی دولت ایران، بی تردید نقض حقوق انسانی- مدنی مردم ایران و همه کسانی است که در گوشه و کنار دنیا به چنین ارزش هایی پایبند و معتقد هستند.
از زمان برپایی این انتخابات جنجال برانگیز تاکنون، صدها هزار نفر در چهل شهر اصلی جهان در پانزده کشور دست به تظاهرات زده اند. در روز شنبه، ۲۵ ژوییه ۲۰۰۹ ما بار دیگر این فرصت را خواهیم داشت تا پشتیبانی خود را از مردم ایران برای احقاق دموکراسی، آزادی و حقوق انسانی بطور همآهنگ اعلام کنیم.
چرا روز ۲۵ ژوئیه؟
مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد بین دو تاریخ ۲۵ ژوییه تا ۱۹ اوت ۲۰۰۹ خواهد بود که به احتمال قریب به یقین با حرکت اعتراضی مردم ایران مواجه خواهد شد.
روز جهانی اقدام بر چه اصولی بنا نهاده شده است؟
احیای حقوق بشر در ایران و در هر کشور دیگری دغدغه و ضرورتی بین المللی برای صلح و امنیت در جهان است.
حقوق بشر در ایران با همیاری جامعه مدنی تحقق می پذیرد که تداوم و پایداری آن نیازمند حمایت جهانی جامعه مدنی است.
دستیابی به این حقوق می بایست بدون مداخله نظامی و فارق از هرگونه موضع سیاسی صورت پذبرد، و اعلام همبستگی با هر فرد و یا جامعه ای که از حقوق بشرمحروم مانده باشد ضرورت اخلاقی عصر کنونی ماست.
حامیان روز جهانی اقدام هیچ گونه گرایش سیاسی نداشته و هدف آنها تنها پشتیبانی از مردم ایران و جنبش آنها در راستای احقاق دموکراسی، آزادی و حقوق مدنی است.
چه کاری از دستمان بر می آید؟
این نوشته را منتشر کنید.
رویدادهای مربوط یه این حرکت را در شبکه های فیس بوک و تویتر دنبال کنید.
در شهری که زندگی می کنید گردهمآیی، راهپیمایی یا تظاهراتی سازماندهی کنید و در تظاهرات شرکت کنید.
با نماینده منتخب خود تماس بگیرید و از او بخواهید تا نسبت به نقض گسترده حقوق بشر در ایران موضع گیری کند.
گوگوش با تحصن درمقابل ساختمان سازمان ملل متحد خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شد
http://www.voanews.com/persian/2009-07-23-voa20.cfm

23/07/2009 

در نخستین روز اعتصاب غذا و تظاهراتی که توسط ده ها تن از روشنفکران ، هنرمندان ، فعالان سیاسی و حقوق بشری و شخصیت های آکادمیک در مقابل ساختمان سازمان ملل متحد درنیویورک برگزار شد، گوگوش به عنوان یک ابرستاره موسیقی پاپ و اکبر گنجی به عنوان یک زندانی پیشین و فعال سیاسی مورد توجه خاص خبرنگاران بین المللی و شبکه های خبری گوناگون قرار گرفتند.



در هفته های اخیر، در شهرهای مختلف ایران تظاهرات گسترده مردم به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد با حمله نیروهای انتظامی، امنیتی ولباس شخصی روبرو شد و بنا بر آمار به دست آمده علاوه بر بیش از ۲۰ نفر کشته، تعداد نزدیک به پنجاه نفر مفقودالاثر و تعدادی بالغ بر دوهزارنفر در نتیجه این وقایع دستگیر و زندانی شده اند. معترضان در این تظاهرات در داخل ایران با نتایج رسمی اعلام شده مخالفت کرده و آن را غیر واقعی خواندند و سپس خواستار ابطال نتایج این انتخابات و انجام انتخابات تازه ای شدند.

بازتاب این وقایع انعکاسی جهانی داشته است و ایرانیان از سراسر جهان در هفته های اخیر با اعلام همبستگی و برگزاری تظاهرات در شهرها و کشورهای مختلف کوشیده اند تا صدای اعتراض آمیز مردم داخل ایران را به گوش جهانیان برسانند.



بیش از۲۶ تن از روشنفکران، فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشری به نشانه همبستگی با معترضان و به منظور درخواست آزادی فوری و بلاشرط بازداشت شدگان وقایع اخیر در داخل مملکت دست به یک اعتصااب غذا در مقابل ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک زدند. این تظاهرات از روز چهارشنبه ۲۲ ژوئیه آغاز شد و تا روز جمعه ۲۴ ژوئیه ادامه خواهد داشت.

شماری از هنرمندان و نویسندگان ایرانی از جمله گوگوش، منیرو روانی پور، شهیار قنبری و رضا براهنی در نخستین روز این اعتصاب غذا به جمع تظاهر کنندگان در مقابل ساختمان سازمان ملل متحد در شهر نیویورک پیوستند. بنا بر گزارش روزنامه نیویورک تایمز، در این تظاهرات، گوگوش و اکبر گنجی خواستار آزادی فوری زندانیان سیاسی توسط رژیم اسلامی ایران شدند.



دراین اعتصاب غذا که اکثریت جمعیت حاضر در آن پرچم های سبز که رنگ گزیده میرحسین موسوی، نامزد اصلاح طلب انتخابات اخیر به شمار می رود را در دست داشتند، اکبر گنجی زندانی سابق رژیم اسلامی و فعال حقوق بشری ساکن آمریکا در استدلال وتوضیح درباره این عمل به نیل مک فارکار، خبرنگار نیویورک تایمز گفت:« این برنامه برای دفاع از حقوق بشر است و منظور ما پشتیبانی و حمایت از هیچ گروه خاص سیاسی نیست.»


گنجی که مدت ۶ سال برای افشاگری در رابطه با قتل های زنجیره ای در زندان های جمهوری اسلامی به سر برده است می گوید:« جامعه مدنی به خوبی می تواند دولت ها را تحت فشار قرار دهد. ما امروز نمی توانیم تعرض های رژیم جمهوری اسلامی را نسبت به حقوق بشر نادیده بگیریم.»


گنجی که آغازگر این اعتصاب غذا و تظاهراتی که چند صد نفر را از اطراف ایالات متحده از جمله لس آنجلس و سن فرانسیسکو به نیویورک کشاند بوده است بنا برگزارش خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز از شرکت کنندگانی که پرچم ملی سه رنگ شیرو خورشید ایران که برای برخی مظهر رژیم شاهنشاهی و سلسله پهلوی است را در دست دارند خواسته بود تا« از ورود به محوطه تظاهرات خودداری کنند.»


گوگوش، خواننده معروفی که در میان ایرانیان از محبوبیت زیادی برخوردار است بنا بر گزارش روزنامه نیویورک تایمز، در یک سخنرانی پرشور به حاضران گفت که « نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران و دزدیده شدن آرای مردم توسط محمود احمدی نژاد که حرف اصلی تظاهرکنندگان داخل ایران است او را چنان برانگیخت که برای نخستین بار تصمیم گرفت وارد جریان های سیاسی شود.»


گوگوش و دیگر شرکت کنندگان در این تظاهرات در مقابل بیرقی که نام ۶۰۰ تن از زندانیان سیاسی وقایع اخیر روی آن به دو زبان انگلیسی و فارسی نوشته شده بود ایستادند. بر روی این بیرق نام کشته شدگان در میان آن به رنگ قرمز خودنمایی می کرد.



بنا برگزارش روزنامه نیویورک تایمز« فائقه آتشین معروف به گوگوش که از کودکی به عنوان یکی از محبوب ترین چهره های هنری در میان ایرانیان شناخته شده است گفت:« من به اینجا آمده ام تاصدایی باشم برای مادران غم زده ای که فرزندان خود را در تظاهرات اعتراض آمیز اخیر درداخل ایران از دست داده اند. من به اینجا آمده ام تا صدای همبستگی باشم با معترضان جنبش خودجوشی که در داخل ایران جریان پیدا کرده است. من به اینجا آمده ام تا از هموطنانم در داخل ایران حمایت کنم.» 


گوگوش پیش از از طریق یک اعلامیه رسمی حضور خود در این اعتصاب و تحصن در مقر سازمان ملل را اعلام کرده بود: «در یکماه اخیر به دقت اخبار و رویدادهای ایران را تعقیب کرده و می‌کنم. با دیدن تصاویر مردمی که زخمی و کشته می‌شدند، گریستم و می‌گریم. همچون همه ی ایرانیان مقیم خارج، دل من در شهرهای ایران است. در تمامی لحظات کوشش می‌کنم تا در عالم خیال به سلول های انفرادی زندانها بروم و از نزدیک شاهد آنچه بر آنها می‌رود باشم. این تجربه ی دردناکی است که از سر می‌گذرانم. با خود می‌اندیشم وقتی تجربه ی خیالین سلول های انفرادی این همه دردناک است، فرزندان دلیر ایران چگونه این تجربه ی عینی را از سر می‌گذرانند. یک سو زندانیان چشم بسته و بی خبر از دنیا قرار دارند، و در سوی دیگر،بازجویانی که از هر وسیله ای برای خورد کردن فرزندان دلیر ایران زمین استفاده می‌کنند. باید برای آزادی آنها کاری کرد.

من ضمن اعلام حمایت از اعتصاب غذای اکبر گنجی و دیگر روشنفکران ایران در برابر مقر سازمان ملل در نیویورک، از همه ی ایرانیان مقیم آمریکا دعوت می‌کنم تا در این تحصن شرکت کنند و صدای اعتراض مردم ایران را به گوش جهانیان برسانید. من هم به عنوان یک ایرانی ، که دل در گرو آبادی و آزادی و سربلندی ایران دارد،در اولین روز این برنامه (31 تیر- 22 جولای) در کنار شما در این تحصن شرکت خواهم کرد تا بتوانیم برای آزادی کلیه ی زندانیان سیاسی- عقیدتی گامی به پیش برداریم. 

تظاهر کنندگان در مقابل ساختمان سازمان ملل متحد از بن کی مون، دبیرکل سازمان خواستند تا هرچه زودتر در امور مربوط به نقض مداوم حقوق بشر در داخل ایران و در رابطه با این زندانیان سیاسی مداخله کند.
گفت و شنود پیرامون انتخابات با شرکت دکتر سروش، مهاجرانی، فرخ نگهدار و مسعود بهنود در SOAO لندن

گفت و شنود انتخابات Behnoud, Mohajerani, Negahdar Part 1


گفت و شنود انتخابات Behnoud, Mohajerani, Negahdar Part 2




گفت و شنود انتخابات Behnoud, Mohajerani, Negahdar Part 3


گفت و شنود انتخابات Behnoud, Mohajerani, Negahdar Part 4


گفت و شنود انتخابات Behnoud, Mohajerani, Negahdar Part 5


گفت و شنود انتخابات Behnoud, Mohajerani, Negahdar Part 6


گفت و شنود انتخابات Behnoud, Mohajerani, Negahdar Part 7


گفت و شنود انتخابات Behnoud, Mohajerani, Negahdar Part 8


گفت و شنود انتخابات Behnoud, Mohajerani, Negahdar Part 9